شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
کتابی که در دولت احمدی‌نژاد ۶۷۱ ممیزی گرفت
خانواده نجیب تئاتر یاد گرفته است روی زانوهای خود بایستد

کانون کارگردانان خانه تئاتر مراسم شناخت‌نامه کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان 1335- 1357» تألیف روح‌الله جعفری را 14 اردیبهشت‌ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان برگزار کرد. این کتاب دوازدهمین شماره از مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان است که انتشارات افراز آن را چاپ کرده است.
در بخشی از این مراسم رونمایی،
روح‌الله جعفری نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: تألیف این کتاب بیش از 12‌سال طول کشید چون من یک نفری، کار یک تیم را انجام دادم.
جعفری با بیان این‌که برای تهیه این کتاب کوچکترین کمک دولتی دریافت نکرده است، گفت: خانواده نجیب تئاتر یاد گرفته است روی زانوهای خود بایستد و به خود و خانواده‌اش اتکا کند. این کتاب در دولت نهم و دهم بیش از 671 مورد اصلاحیه خورد، اما در دولت آقای دکتر روحانی و در زمان آقای سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آن ممیزی‌ها به حداقل میزان ممکن رسیدند. درواقع با تعاملی که شکل گرفت، به پژوهش انجام‌شده لطمه‌ای وارد نشد. در دولت نهم و دهم به من گفتند که نام بهرام بیضایی، بیژن مفید و غلامحسین ساعدی را از کتاب حذف کنم که من چنین نکردم. مگر می‌شود بیضایی، مفید و ساعدی را از جریان نمایشنامه‌نویسی ایران و تاریخ نمایش معاصر ایران حذف کرد؟ این هنرمندان برای چینش آجربه‌آجر جریان هنر نمایش ایران که اکنون ما در آن فعالیت می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم، زحمت کشیده‌اند. ما باید بیاموزیم که به صورت افراطی و غرض‌ورزانه در حوزه فرهنگ و هنر به مسائل نگاه نکنیم و باید بدانیم که در این میان، نگاه حذفی و رادیکالی جایی از اعراب ندارد.
سپس نصرت پرتوی از وسواس و تلاش بیش از 12 ساله روح‌الله جعفری برای نوشتن کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان» تقدیر کرد و گفت: وجود چنین جوانی میان ما، مرا زنده می‌کند و به من توانی می‌دهد که حتی این انرژی را تئاتر هم به من نداده است. آقایی به نام هوشنگ اتحاد که پژوهشگر است با آقایان احمد کسروی، سعید نفیسی و ابراهیم پورداوود در چهار کتاب قطور مصاحبه کرده و کارهای آنها را زنده کرده است، اما تفاوت این آقا با آقای جعفری در این نکته است که ایشان سراغ کسانی رفته که می‌خواستند صحبت کنند و او را عزیز داشته‌اند، اما روح‌الله جعفری خودش را کُشت تا دوباره نام گروه هنر ملی را زنده کند.
در این مراسم اصغر همت، ایرج راد، سهراب سلیمی، شکرخدا گودرزی، مریم معترف، فیروزه ترجمی، کاظم شهبازی، عزت‌الله رمضانی‌فر، اسماعیل پوررضا، پرویز مهرام و... حضور داشتند.

 


تعداد بازدید :  290