شماره ۱۱۱۸ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال:
جوان هلال‌احمری «ما» را بر«من» ترجیح می‌دهد
رویکرد هلال در سازمان داوطلبان، توسعه نگاه تسهیلگر در کنار هدایت و حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد است

شهروند|  معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر یکی ازمسئولیت‌های جمعیت هلال‌احمر  را در برنامه ششم توسعه، تاب‌آوری و برنامه‌ریزی و اقدام برای آمادگی مردم درحوادث و بلایا بیان کرد و گفت: سالانه نزدیک به 10‌هزار‌میلیارد تومان هزینه حوادث طبیعی درکشور است که این شامل وام، تسهیلات بیمه‌ای، تسهیلات بلاعوض و... است. تجربه درکشورهای مختلف نشان داده می‌توان با آموزش و تغییر رفتار مردم هزینه ناشی از حوادث و بلایا را 20 تا 25‌درصد کاهش داد. دکتر سیدحمید جمال‌الدینی روز گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه ریزش معدن زمستان یورت در استان گلستان و آرزوی صبر جمیل برای آن‌ها، درباره تاریخچه صلیب‌سرخ اظهار داشت: یک تاجر سوییسی در‌سال ۱۸۵۹ میلادی هنگامی که از یک سفر تجاری بازمی‌گشت، شاهد وقایع بعد ازجنگ درمنطقه سولفورینو، مکانی در ایتالیای امروز بود. این جنگ خونین هزاران مجروح داشت که معالجه‌نکردن آنان منجر به مرگشان می‌شد.‌ هانری دونان با از خودگذشتگی و با کمک همراهان خود و افراد محلی به مداوای مجروحان و حادثه‌دیدگان این جنگ پرداخت و بعدها خاطرات و دیده‌های خود را درکتاب «خاطره‌ای از سولفورینو» منتشر کرد. ایده‌های ‌هانری دونان دراین کتاب سرآغاز تشکیل کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در‌سال ۱۸۶۳ میلادی شد. پس از آن کشورهای مسلمان نیز به این کمیته پیوستند و آن را «جمعیت هلال احمر» نامیدند.
 8 می‌ روز جهانی صلیب‌سرخ است. وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر در ایران در‌سال ۱۳۰۱ تأسیس شد و این نهاد در‌سال گذشته از دیدگاه عامه مردم خوشنام‌ترین و معتبرترین نهاد عام‌المنفعه معرفی شد. وی با بیان این‌که هفته هلال‌احمر امسال با عنوان «دنیایی در انتظار صلح» نامگذاری شده است، گفت: صلح از نظر جمعیت هلال‌احمر تنها نزاع نیست؛ بلکه فراهم‌کردن زمینه برای کمک به همنوع برای رسیدن به کمال که هدف خلقت است. معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که تمامی روزهای هفته هلال متناسب با ماموریت‌های هلال‌احمر نامگذاری شده است، افزود: هریک از روز‌های هفته هلال با عناوین توانبخشی؛ حلقه مکمل زنجیره سلامت، امدادگران؛ فرشتگان صلح، تولید و اشتغال؛ بالندگی و استقلال، داوطلبان؛ خادمان مهرورزی، آموزش همگانی؛ راهی به ایران آماده، جوانان؛ جویندگان صلح و سفیران صلح نامگذاری شده است.
 افزایش 10 فروند بالگرد
به ناوگان امدادهوایی هلال
جمال‌الدینی به افزایش 10 فروند بالگرد به ناوگان امدادهوایی جمعیت هلال‌احمر طی 3‌سال گذشته اشاره و عنوان کرد:   درحال حاضر 24 فروند بالگرد امکان ارایه خدمات امدادهوایی را در سراسر کشور عهده‌دار است. به‌علاوه نیروهای واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر نیز از 500نفر به سه‌هزارو500نفر افزایش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به انجام 40‌هزار ماموریت امدادی در‌سال گذشته که بیش از 47‌درصد این ماموریت شامل ماموریت‌های ترافیکی است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش ماموریت امدادی هلال‌احمر درحوزه کوهستان، سیلاب و جاده که سرمنشأ آن تغییرات اقلیم و آب و هواست، نوع و شیوه امدادرسانی نیز تغییر کرده است. وی درباره فعالیت جوانان جمعیت هلال‌احمر، نیز تأکید کرد: جوانان هلال‌احمر نام و نشان جمعیت هلال‌احمر را همواره زنده نگه می‌دارند و برجسته‌کردن نام و نشان هلال‌احمر برایشان  ارجح‌تر از هرنشانی است. دکتر جمال‌الدینی افزود: جوان هلال‌احمری نشان‌دادن آرم هلال‌احمر پشت لباس خود را بر نشان‌دادن خود ترجیح می‌دهد و این همان ارجحیت مفهوم «ما» بر«من» است. دکتر جمال‌الدینی به فعالیت 119 مرکز توانبخشی، بیمارستان اضطراری، داروخانه و... درکشور اشاره و بیان کرد: درمانگاه‌ها و داروخانه‌های هلال‌احمر مکمل چرخه سلامت کشور هستند و هدف هلال‌احمر ازفعالیت این مراکز کمک به آسیب‌پذیرترین افراد در زمانی که بیشترین نیاز را دارند، است.
داوطلب؛ نامي انحصاری متعلق به هلال احمر
 معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که داوطلب؛ نامي انحصاری متعلق به جمعیت هلال‌احمر است، تصریح کرد: داوطلبان هلال‌احمر با داشتن مشغله‌های بسیار با افتخار داوطلب هلال‌احمر هستند و درجهت تسکین آلام بشری گام برمی‌دارند و در ذهن مردم «یاریگر هلال‌احمر را روزهای سخت» تداعی می‌کند. وی با اشاره به این‌که نگاه هلال‌احمر در سازمان داوطلبان، توسعه نگاه تسهیلگر درکنار هدایت و حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد است نه نقش قیم مابانه و دستوری؛ ادامه داد: داوطلبان هلال‌احمر با تنوع در فعالیت‌های داوطلبانه، ازجمله راه‌اندازی یک‌هزارو377 کاروان سلامت درکشور، اجرای طرح نیابت، همای رحمت، فرشتگان رحمت و... به مردم خدمت می‌کنند. جمال‌الدینی بیان کرد: جمعیت هلال‌احمر ایران از نظر تعداد داوطلب، جزو 4 کشور برجسته دنیا و از اعضای هیأت حاکمه است و در نوامبر‌ سال‌جاری میلادی، جمعیت هلال‌احمر ایران برای کاندیداتوری نایب‌رئیسی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر آسیا و اقیانوسیه شرکت می‌کند.
ظرفیت قابل توجه جوانان
 برای فعالیت‌های هلال‌احمری
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر به ظرفیت قابل توجه جوانان برای انجام فعالیت‌های بشردوستانه اشاره کرد و گفت: تنوع فعالیت‌ها درحوزه جوانان از کودکی تا جوانی است و فعالیت اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر درحیطه توانمندسازی جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی متمرکز است. به گفته وی، برگزاری المپیاد جوانه‌ها، اجرای طرح دادرس، اجرای طرح پیمان و... ازسوی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر درحال اجراست. وي با قدردانی از تلاش‌های حوزه نمایندگی ولی‌فقیه درجمعیت هلال‌احمر افزود: اين جايگاه مروج ارزش‌ها، فرهنگ والاي اسلامي و ايراني، فرهنگ وقف و ناظر درحوزه عملكردي جمعيت هلال‌احمر است.
آموزش همگانی
 کمک به جامعه‌ای ایمن، آماده و تاب‌آور
جمال‌الدینی هدف از اجرای طرح خادم و ارایه آموزش‌های همگانی به هموطنان را کمک به جامعه‌ای ایمن، آماده و تاب‌آور عنوان کرد و گفت: دراین صورت افراد جامعه می‌توانند در ترویج صلح و دوستی و ارتقای کرامت انسانی و ارزش‌های بشردوستانه کمک کنند. وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر مجموعه‌ای خردمحور و حکمت‌محور است؛ چراکه علاوه برچگونگی به موضوع «چرایی» توجه می‌کند، یعنی نه‌تنها به‌عنوان یک مجموعه دانش‌محور بلکه به دنبال استفاده ازتجارب علمی در راستای ماموریت‌های خود است؛ سعی برآن دارد که با ارزش‌های خود که همان حفظ کرامت انسانی و توسعه فعالیت‌های بشردوستانه  است، تطبیق کند و اینجاست که علم باید منجر به صلح و درنهایت
 کمال شود.
10هزار‌میلیارد تومان
 هزینه حوادث طبیعی درکشور است
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر یکی از مسئولیت‌های جمعیت هلال‌احمر را دربرنامه ششم توسعه،  تاب‌آوری و برنامه‌ریزی و اقدام برای آمادگی مردم درحوادث و بلایا بیان کرد و گفت: سالانه نزدیک به 10‌هزار‌میلیارد تومان هزینه حوادث طبیعی درکشور است که این شامل وام، تسهیلات بیمه‌ای، تسهیلات بلاعوض و... است. تجربه درکشورهای مختلف نشان داده  و می‌توان با آموزش و تغییر رفتار مردم هزینه ناشی از حوادث و بلایا را 20 تا 25‌درصد کاهش داد. به گفته وی، ازسوی دیگر نشان داده شده که با یک واحد سرمایه‌گذاری در آموزش، چهار واحد کاهش هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود. در نتیجه می‌توان ارتقای آمادگی مردم ازطریق آموزش‌های همگانی با محوریت خانواده سالانه نزدیک به 2 تا 2.5‌هزار‌میلیارد تومان هزینه‌های ناشی ازحوادث را کاهش دهیم و این مهم طی برنامه‌های میان‌مدت انجام می‌شود و تحقق آن منوط به اختصاص سالانه 500‌میلیارد تومان بودجه دراین
 حوزه است.
 ارتقای آمادگی خانوار
 جمال‌الدینی درباره اجرای طرح خادم و جمعیت تحت پوشش این طرح نیز، گفت: با اجرای طرح خادم 25‌میلیون خانوار ایرانی در سراسر کشور تا پایان ‌سال 1400 آموزش‌های همگانی را با 12 مرتبه مراجعه داوطلبان به درِ منازل افراد و آموزش 15 شاخص آمادگی خانوار ارایه می‌دهند. وی بیان کرد: اجرای طرح خادم برای این طرح برای هرخانوار نزدیک به 100‌هزار تومان است که دراین زمینه از خانواده‌ها هیچ هزینه‌ای
دریافت نمی‌شود.

 


تعداد بازدید :  152