شماره ۴۰۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
رضا یزدانی در گفت وگو با «شهروند»:
مسئولان، طلا گرفتن را وظیفه ما می‌دانند
قهرمان جهان شدیم، کسی تحویلمان نگرفت

شهروند| کسب 3 طلای بازی‌های آسیایی اصلا کار ساده‌ای نیست، اگرچه نمی‌توان گفت کشتی‌گیر اهل جویبار کشورمان با این افتخار تاریخ‌ساز شده زیرا قبلا نیز علیرضا حیدری در همین وزن توانسته بود 3 طلای متوالی را در بازی‌های آسیایی کسب کند اما او هدفش را کسب چهارمین طلای 4‌سال بعد قرار داده و می‌خواهد تاریخ‌ساز شود. درحالی‌که در روز اول مسابقات کشتی، حذف 2 نماینده ایران در اینچئون همه را ناامید کرده بود اما در روز دوم رضا یزدانی با کشتی‌های دیدنی‌اش توانست استارت مدال‌های کشتی را بزند و به قول خودش به نوعی ناکامی مسابقات جهانی را از یادها پاک کند. در ذیل گفت‌وگوی رضا یزدانی را با «شهروند» می‌خوانید:
* سومین طلای خودت را در بازی‌های آسیایی کسب کردی و به عقیده خیلی از کارشناسان، زیباترین کشتی‌ها را در اینچئون گرفتی؟
هم مردم و هم کارشناسان به من لطف دارند اما بعد از حذف از رقابت‌های جهانی بالاترین انگیزه را داشتم، اگرچه از سویی فشار زیادی را به دلیل حذف 2 کشتی‌گیر ایران در روز نخست تحمل می‌کردم. خوشحالم که توانستم درنهایت به قولم عمل کنم و به‌نوعی ناکامی مسابقات جهانی را جبران کرده باشم.
* می‌دانی کشتی‌گیر ترکیه‌ای که در مسابقات جهانی باعث حذفت شد، دوپینگش مثبت اعلام شد؟
بله. متاسفانه از شانس من بود که به این کشتی‌گیر برخورد کنم و او همچنین حرکت ناجوانمردانه‌ای را انجام داده بود. با این حال تغییری در جدول ایجاد نمی‌شود و من هم نمی‌خواهم بهانه بیاورم زیرا در روز مسابقه بدنم آماده نبود وگرنه او را می‌توانستم به راحتی شکست دهم. در هر صورت از این اتفاق خوشحال نشدم، چه بسا ناراحت هم شدم زیرا او محروم شده و من می‌خواستم در رقابتی دیگر شکستش دهم و انتقامم را بگیرم.
* حالا با 3 طلای بازی‌های آسیایی به اوج افتخار رسیدی و فعلا قصد کناره‌گیری نداری؟
اصلا چنین قصدی ندارم. با این‌که 30 سالم شده اما هدفم را المپیک 2016 قرار دادم و می‌خواهم جای خالی طلای این بازی‌ها را در کارنامه‌ام پر کنم. در 2 المپیک قبلی با بدشانسی مواجه شدم اما این بار عزم جدی دارم. ضمن این‌که تا 2‌سال دیگر مسابقات جهانی و آسیایی دیگری هم داریم. خودم معتقدم یک ورزشکار باید در اوج خداحافظی کند و من هم تا زمانی که بتوانم برای کشورم افتخار کسب کنم، هستم. با این حال شاید بتوانم تا بازی‌های آسیایی بعدی هم باشم و با کسب چهارمین طلا تاریخ‌ساز شوم.
* کشتی یک طلا کمتر از دوره قبلی در بازی‌های آسیایی کسب کرد، اگرچه ناداوری‌های زیادی را شاهد بودیم. به نظر خودت کشتی عملکرد خوبی در اینچئون داشت؟
به نظرم عملکرد خوبی داشتیم اما بهتر از این هم می‌شد. درست است که یک طلا از دوره قبلی کمتر کسب شد اما همه دنیا دیدند که ناداوری‌هایی در حق کشتی‌گیران ایران شد. از سعید عبدولی و فرنگی‌کاران بگیر تا آزادکاران که می‌توانستند 2 طلا بیشتر کسب کنند اما متاسفانه با ناجوانمردی کشتی‌گیران ما شکست می‌خوردند. تمام حسرت من از این است که می‌توانستیم مدال‌های طلای بیشتری کسب کنیم اما حق ما را خوردند.
* البته برخی عملکرد کشتی‌گیران را خیلی قابل قبول نمی‌دانند و توقع مدال‌های بیشتری از این رشته  داشتند؟
به نظرم هیچ‌کس حق انتقاد از کشتی را ندارد زیرا زمانی می‌توان انتقاد کرد که تمام امکانات برای کشتی‌گیران فراهم باشد نه این‌که فدراسیون با بیشترین مشکلات دست و پنجه نرم کند و کشتی‌گیران نیز اصلا حمایت نشوند. یک ورزشکار رشته دیگر اگر یک طلا بیاورد همه آن را تشویق می‌کنند اما برای کشتی‌گیران مدال‌آوردن مثل وظیفه شده است و اگر 2 مدال هم کمتر از انتظار برخی‌ها باشد، نامش را می‌گذارند ناکامی. کشتی‌گیری که‌ هزار مشکل دارد، وظیفه‌ای ندارد که طلا کسب کند و باید حمایت شود.‌ سال گذشته پس از 48‌سال در مسابقات جهانی خارج از ایران قهرمان شدیم اما وقتی به ایران بازگشتیم، فکر کردم تیممان یک ناکامی بزرگ را رقم زده زیرا نه کسی به استقبالمان آمد و نه کسی تحویلمان گرفت، هنوز هم پاداش‌هایمان را ندادند.


تعداد بازدید :  291