شماره ۴۰۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
درپي اسیدپاشی‌هاي سريالي به 4زن صورت گرفت؛
پلیس در یک قدمی اسید پاش‌هاي اصفهان

گروه حوادث| کارآگاهان و مسئولان امنیتی استان اصفهان  تلاش خود را برای برداشتن پرده راز پنهان جنایت‌های اسیدپاشی به زنان آغاز کردند. با حاکم شدن فضای ناامن در اصفهان کمیسیون بررسی جرم برای این اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای تشکیل شده تا مجرمان هرچه سریع‌تر در بن‌بست پلیسی گرفتار شوند. این در حالی است که سرنخ‌های تیم تحقیق، پلیس را در یک قدمی مردان  اسیدپاش  قرار داده است.  در هفته‌های گذشته چندین مورد اسیدپاشی به زنان در گوشه و کنار شهر اصفهان اتفاق افتاد که روز پنجشنبه فرماندار اصفهان با رسانه‌ای شدن خبر اسیدپاشی به زنان جوان تنها دو مورد از این جنایت آتشین را تأیید کرد اما  روز شنبه  سردار اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی انتظامی۴ مورد اسیدپاشی را گزارش داد.
پاییز 93 تلخ‌ترین‌ سال زندگی 4دختر جوان است. حالا ندا، مریم، سارا و قربانی دیگری که نمی‌خواست نامش را هم به کسی بگوید مبهوت از جنایتی هستند که سال‌های جوانی‌شان را برای همیشه تباه کرد.4زن جوان با پیشینه و زندگی متفاوت هنوز در شوک حادثه‌ای هستند که نمی‌دانند گناهشان در آن چه بوده و جدا  از همه این ماجرا‌ها حالا همه دختران جوان اصفهانی شب و روزشان را در ترس و وحشت می‌گذرانند و شنیدن صداي هر موتورسیکلتی از صدها متر دورتر هم دلهره به جانشان می‌اندازد. این در حالی است که شهروندان اصفهانی در محافل خود صحبت از بیش از 8 اسیدپاشی به زنان جوان کرده‌اند.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
قربانی اول اسیدپاشی ندا دختر 27ساله‌ای است که دو هفته پیش هدف این جنایت قرار گرفت. به گزارش ایسنا  وقتی ندا با زنگ گوشی موبایلش خودرواش را متوقف می‌کند تا با مادرش صحبت کند ناگهان با توقف یک موتورسیکلت در کنار خودرواش سر تا پایش آتش می‌گیرد. خودش را از خودرو بیرون می‌اندازد. فریاد می‌زند و از درد سوختن خودش را به شمشادهای باغچه‌های کنار خیابان می‌زند اما هیچ‌کس نمی‌دانست چه بلایی سر او آمده. مردم تنها شاهد مردان موتورسواری بودند که از کنار زجه‌های این زن، بی‌رحمانه گذشتند. با انتقال ندا به بیمارستان سوانح سوختگی مشخص ‌شد او از ناحیه چشم، گوش چپ، گردن، دست و پاها آسیب‌دیده است.
پدر ندا که این روزها همه زندگی خود را رها کرده و در تهران به دنبال معالجه دخترش است، حادثه را مربوط به چهارشنبه دوهفته پیش و حوالی میدان بزرگمهر می‌داند و می‌گوید: «ندا خودرو را گوشه خیابان متوقف می‌کند تا جواب تلفن مادرش را بدهد، اما دو موتور سوار به ندا اسید می‌پاشند و فرار می‌کنند. وقتی اسید به صورت ندا پاشیده می‌شود از خودرو پیاده شده و خود را به شمشادهای اطراف می‌زند و از مردم کمکي می‌خواهد اما متاسفانه دیگران نمی‌دانستند، چگونه باید به او کمک کنند و منتظر اورژانس می‌مانند. او با بیان این‌که روحیه ندا از این جنایت بسیار آسیب‌دیده است، ادامه می‌دهد: دیروز دخترم چهار ساعت در اتاق عمل بوده در این دو هفته مرتب حالت تهوع داشته و غذا نمی‌خورد.
پدر قربانی می‌گوید: «به دخترم تهمت بی‌حجابی زده‌اند. ندا هیچ‌گاه نمازش ترک نشده است. او کسی نبود که در قید و بند حجاب نباشد. حتی در صندوق عقب  خودرو ندا یک ساک پر از لباس بود که می‌خواسته برای کمک به دختری که پدرش در زندان بوده است، بدهد.
او می‌گوید:  ندا باید چهار مرحله عمل شود. دکترها از یک چشم او کاملا ناامید شده‌اند و چشم دیگرش 20- 30‌درصد شانس بینایی دارد.
دومین قربانی این جنایت زن جوانی است که  با داشتن یک فرزند قربانی انگیزه نامعلوم مردان اسیدپاش شده است. مریم که برای تدارک جشن تولد پسرش تنها از خانه بیرون رفته بود وقتی شیشه خودرواش را پایین می‌کشد تا هوای پاییزی مهر را نفس بکشد ناگهان مایعی داغ تمام وجودش را می‌سوزاند. مریم در رابطه با روز حادثه به ایسنا می‌گوید:  «فقط خدا را شکر می‌کنم که پسرم با من نیامد، چون اگر روی صندلی کنار من نشسته بود، او هم با اسید می‌سوخت. روز حادثه خسته از دانشگاه به خانه برگشتم که یادم آمد برای تولد پسرم باید به  خرید بروم. با همان مانتو و شلوار دانشگاه راهی خیابان شدم. پشت فرمان خودروام نشسته بود که یک موتورسوار نزدیک به دو لیتر اسید از شیشه پایین خودرو و سمت راننده به صورت، دست، پا و همه بدنم پاشید.»
این خانم جوان می‌گوید:  من بارها سوختن دست را با بخار آب یا قابلمه و ... تجربه کردم اما این سوختن متفاوت بود، لباس‌هایم در تنم پودر شد. مردم من را به مغازه‌ای بردند و سریع به صورتم آب پاشیدند. اما یکی از قرنیه‌هایم را از دست دادم و باید پیوند قرنیه انجام دهم. بدنم به‌شدت آسیب دیده، یک قسمت از سر من سوراخ شده و هنوز شوکه هستم که چطور یک نفر با انسان این کار را می‌کند؟ آیا او هم انسان است؟!
مریم با بیان این‌که تاکنون با هیچ‌کسی خصومت شخصی نداشته است، می‌گوید: در آگاهی متوجه شدم تنها من نیستم که قربانی این جنایت شده‌ام و چندین نفر دیگر از نقاط مختلف شهر مورد این جنایت مشابه قرار گرفته‌اند.کاش زودتر پلیس، امنیت را به زنان این شهر بازگرداند.
قربانی سوم حادثه ساراست که عصر روز چهارشنبه وقتی در خیابان مهرداد در حال حرکت با خودروی سمند‌اش بود به لیست زنان قربانی اسیدپاشی در اصفهان اضافه شد. سارا 25ساله  و متاهل است. او که 3شب پیش هدف این جنایت قرار گرفته شرایط روحی و جسمی رو به راهی ندارد. علی همسر او در رابطه  با شب حادثه می‌گوید:  «ساعت 6 بعدازظهر در حال رانندگی در خیابان مهرداد بود که ناگهان کسی که از کنار  خودرواش رد می‌شود  و اسید را روی صورتش می‌پاشد و متواری می‌شود. او که از این حادثه شوکه شده بود مهاجمان را ندیده اما احتمالا موتورسوار بوده‌اند. سارا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و از ناحیه چشم چپ دچار آسیب جدی است، بینایی او کاهش یافته و پزشکان برای بررسی آسیب باید تا زمان از بین رفتن التهاب چشم منتظر بمانند. علی با وجود شایعات درخصوص اسیدپاشی به زنان بدحجاب می‌گوید: «همسرم نه قربانی بدحجابی است و نه خصومت شخصی. حمله به سارا نمی‌تواند به‌دلیل خصومت شخصی باشد زیرا هر دو ما خانواده‌های محترمی داریم، مهاجمان ناشناس بوده‌اند و پلیس از روز حادثه پیگیر است، اما تاکنون اطلاعات جدیدی به ما داده نشده است.»
سرنخ‌های پلیسی
معمای رازآلود این اسیدپاشی‌های سریالی در حالی در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفت که فرضیات اولیه نشان می‌دهد همه قربانیان سوار بر خودروی شخصی‌شان بوده‌اند که هدف اسیدپاشی مردان موتورسوار قرار گرفته‌اند.
در همین رابطه سردار حسين اشتري جانشین فرمانده نیروی انتظامی اصفهان گفت:  «4مورد در اين خصوص رخ داده که با توجه به اطلاعات اوليه به سرنخ‌هايي در اين‌خصوص رسيده‌ايم، پليس اصفهان در تلاش است تا عوامل اين حوادث را شناسايي و دستگير کند.»
وي در پاسخ به اين انتقاد که قربانيان بدحجاب بوده‌اند و به اين دليل به آنها اسيدپاشي شده است، می‌گوید: «اين‌چنين نيست و افراد هدف متفاوت بوده‌اند و شکل يا مورد خاصي مدنظر نبوده است؛ پليس در حال بررسي ماجراست. وی ارتباط مجرم یا مجرمان به گروه‌های خاص را رد و با تأیید این‌که حملات توسط یک شخص انجام شده، اطلاع‌رسانی‌های بیشتر در این‌خصوص را موکول به بررسی حوادث در کمیسیون اطلاع‌رسانی استان کرد.»
توقف خشونت در برابر زنان
با تأیید خبر  4مورد اسیدپاشی به زنان جوان در اصفهان حالا مسئولان دولتی و قضایی واکنش‌های متفاوت خود را به این خبر بیان کرده‌اند. شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در رابطه با اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان گفت:   «لازم است تدابیری به منظور مقابله با خشونت علیه زنان اتخاذ شود و این تدابیر باید در حوزه بازدارندگی قانونی و حمایتی باشد. در معاونت امور زنان نیز تدابیری را مدنظر قرار داده‌ایم و در چارچوب لایحه تأمین امنیت زنان به این موضوع پرداخته‌ایم. فعالیت‌هایی را نیز در زمینه توانمندسازی زنان به منظور بازدارندگی از خشونت علیه زنان انجام می‌دهیم.» وی تأکید می‌کند: امنیت در هر سطحی پیش‌شرط هر فعالیتی برای زنان است و لازم است زنان توانمند شوند که به منظور توانمندسازی زنان و حضور جدی آنها در برنامه‌های توسعه‌ای لازم است به امنیت آنان توجه کنیم. مولاوردی با بیان این‌که متلک‌گویی، اسیدپاشی و غیره مصداق خشونت علیه زنان در اجتماع و جامعه است، می‌گوید:  زنان باید چه در حریم خصوصی و چه در جامعه از خشونت درامان باشند و قربانی یکی از اشکال خشونت قرار نگیرند.
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه می‌کند: یکی از اشکال خشونت علیه زنان «آزاررسانی در اماکن عمومی و پارک‌ها»ست که تجاوز و سایر تعرضات جنسی از اشکال شدیدتر این خشونت محسوب می‌شود و لازم است تدابیر لازم برای مقابله با این نوع پدیده‌های «فراگیر اجتماعی» اتخاذ شود.
واکنش معاون سياسي-  امنيتي
 استاندار اصفهان
رسول ياحي معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان در خصوص پرونده اسيدپاشي‌هاي اخیر دراین شهر گفت: «پيگيري‌ها به شدت ادامه دارد واقدامات امنيتي که براي مقابله و دستگيري عاملان اين جنايت انجام شده است قابل رسانه‌اي شدن نيست، اما شهروندان استان اصفهان بدانند که مسئولان استاني همه توان و انرژي خود را براي رسيدن به نتيجه نهايي به کار گرفته‌اند.
ماموریت مهم
احمد بخشايش اردستاني ، عضو کميسيون امنيت ملي در اين مورد به خبرگزاری آریا گفته است : «اينکه گفته مي شود متديّن ها نسبت به افراد بدحجاب اين اقدام را انجام مي دهند قابل قبول نيست و قطعا بسيجي ها و حزب اللهي هاي ما اين کار را انجام نمي‌دهند.»
احمد شوهاني ،از اعضاي کميسيون امنيت ملي هم در گفت و گو با خبرگزاری آریا گفت: «کميسيون امنيت ملي پيگير اين موضوع خواهد بود و نيروي انتظامي و وزارت کشور بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.»
اين در حالي‌است كه سرنخ‌هاي خوبي از مجرمان به‌دست آمده و پليس در يك قدمي موتور سواران اسيد‌پاش است.


تعداد بازدید :  608