شماره ۴۰۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

عقب‌نشینی ناپلئون از روسیه
202‌سال پیش، برابر با نوزدهم اکتبر 1812 میلادی، سپاه ناپلئون عقب‌نشینی از روسیه را آغاز کرد. امپراتور فرانسه چند ماه پیش از این با یک نيروي عظيم 500‌هزارنفري به سرزمين پهناور روسيه يورش برده و در مدتي كمتر از 3 ماه مسكو را فتح کرده بود اما سرمای روسیه و نبود موادغذایی خیلی زود باعث اضمحلال ارتش فرانسه شد. در جريان اين حمله و عقب‏نشيني تاريخي، از صدها‌هزار نيروي فرانسوي تنها حدود 30‌هزار سرباز خسته، جان سالم به در بردند.

حمله آمریکا به جزایر ایرانی
27‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم مهر 1366 خورشیدی، ناوگان دریایی ایالات متحده به بهانه غرق یک نفتکش کویتی که تحت پرچم آمریکا در خلیج فارس تردد می‌کرد، با چهار ناوشكن به سکوی نفتی ایرانی رستم كه پايانه نفتي رشادت در آن بود، حمله کرد. در اين حمله، تنها 20 دقيقه مهلت داده شد تا کارکنان پایانه نفتی آن‌جا را تخليه كنند. سپس با توپ‏هاي سنگين، ‌هزار گلوله به آن شليك كردند. سپس يك گروه از كماندوهاي آمريكايي به ميدان نفتي رسالت كه مدعي بودند در آن تأسيسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله کرده، تأسيسات مستقر در جزيره را نابود كردند.

درگذشت حبیب‌الله بدیعی
22‌سال پیش، برابر با بیست و هفتم مهر 1371 خورشیدی، حبیب‌الله بدیعی موسیقیدان و نوازنده ویولن در ۵۹سالگی به دلیل بیماری قلبی درگذشت و پیکر او را در جوار امامزاده طاهر (کرج) به خاک سپردند. بدیعی در نواختن دستگاه‌ها و گوشه‌های آواز قدرت و توانایی قابل ملاحظه‌ای داشت. او در ‌سال ۱۳۳۷ بنا به دعوت داود پیرنیا سرپرست برنامه گلها، کار خود را در این برنامه با خوانندگانی چون: غلامحسین بنان، حسین قوامی، اکبر گلپایگانی، محمود محمودی‌خوانساری، حسین خواجه‌امیری، محمدرضا شجریان و... آغاز کرد.


تعداد بازدید :  330