شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
مراسم گلریزان پویش ارمغان با حضور تعدادی از اعضای هیأت دولت و هنرمندان برگزار شد
500 میلیون تومان برای آزادی زنان زندانی

شهروند| مراسم گلريزان پويش ارمغان آزادي براي رهايي ٢٠٠ زن زنداني جرایم غيرعمد عصر ديروز با حضور وزیر کار، معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري، همسر تعدادي از وزرا، جمعي از هنرمندان و خيران برگزار شد. چهره هنرمنداني مانند سحر دولتشاهي به‌عنوان سفير پويش ارمغان، ترانه عليدوستي، پیمان قاسم خانی و باران كوثري در ميان جمع ديده مي‌شد. در این گلریزان و تا لحظه تنظیم گزارش، نزدیک به 005 میلیون تومان برای آزادی زندانیان غیرعمد زن جمع آوری  و گردنبند باران كوثري و كارت خانه سينماي ترانه عليدوستي، دستبند آناهيتا افشار هم به مزايده گذاشته شد.
اولين گلريزان با فروش دستبند سحر دولتشاهي به مبلغ هفت ميليون و پانصد‌هزار تومان و با قيمت پايه دو ميليون تومان آغاز شد و هر لحظه قيمت‌ها بالا مي رفت. در اين مراسم آقاي بني‌آدم خير نمونه كشور هم حضور داشت. شهيندخت مولاوردي، معاون امور زنان رياست جمهوري دراين مراسم پشت تريبون رفت و گفت: «از ابتداي امسال براي برگزاري اين برنامه تدارك ديده شد و قرار بر اين بود تا جمعي از همكاران در هيأت‌وزيران هم دراين جلسه به ما بپيوندند و بتوان براي گشودن پنجره برخي از زنان آزرده اين مرزوبوم كاري كرد. زناني كه فاصله ميان شهروند عادي‌بودنشان تا متهم‌شدنشان، به لحظه‌اي بستگي داشت.»
  مولاوردي درباره وضع زنان زنداني جرایم غيرعمد هم گفت: «زناني كه درپويش ارمغان آزادي تحت پوشش قرار گرفته‌اند، ٢٠٠ زني هستند كه براي نخستين‌بار به زندان افتاده‌اند و ٩٠‌درصد آنها هيچ سابقه ارتكاب جرم نداشته‌اند. آنها كساني هستند كه اغلب درپي قبول ضمانت چك همسرانشان به زندان افتاده‌اند. برخي از آنها حتي به دليل مبالغ ناچيزي مثل يك‌ميليون و٤٠٠‌هزار تومان به زندان افتادند و همان‌طور كه قبلا گفته شد، اين مبلغ ازسوي دانش‌آموزان مدرسه شاهد درمنطقه ٥ تهران تامين شد.»
معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري، به آسيب‌هاي ناشي از زنداني‌شدن زنان اشاره كرد: «نبود زنان درخانه چرخه‌اي از آسيب‌هاي اجتماعي را ايجاد مي‌كند، با صدور هرحكم زندان به‌طور كلي سه آسيب رقم مي‌خورد كه اين موضوع براي زنان زنداني و خانواده‌هايش پيامدهاي عميق‌تري دارد.»
او ادامه داد: «زن زنداني كه همسر است، در نبودنش آرامش خانه از بين مي‌رود و وضعيت پرمخاطره‌اي براي فرزندانش ازنظر روحي و رواني ايجاد مي‌شود و اين موضوع از خانه به خيابان و سطح جامعه سرايت مي‌كند. به گفته او، پيشگيري از جرايم زنان يكي از رويكردهاي مورد توجه معاونت امور زنان رياست‌جمهوري در سال‌هاي اخير بوده و دراين زمينه اقدامات متنوعي هم انجام شده كه يكي از آنها جلسه با مديران ستاد ديه كل كشور بود.
مولاوردي گفت: «در ادامه اين جلسه‌ها همكاري براي آزادي زنان زنداني جرایم غيرعمد كليد خورد و منجر به ايجاد پويش ارمغان آزادي شد. پويشي كه سفيرش سحر دولتشاهي- بازيگر است و از روز ميلاد حضرت زهرا(س) شروع به كار كرد و حتي در يكي دو روز مانده به‌ سال تحويل هم متوقف نشد و همچنان ادامه دارد.»
به گفته او، درهمان ابتداي فعاليت پويش پيشنهاد شد تا ٥ رقم آخر فيش‌هاي حقوق كاركنان براي آزادي اين زنان اختصاص داده شود، اما بعد از آن دعوت عمومي صورت گرفت و پرداخت‌ها ازطريق درگاه الكترونيكي كه ازسوي ستاد ديه اعلام شد، صورت گرفت.
براساس اعلام مولاوري تاكنون ١٨‌هزار نفر با واريز ٢٥٠ميليون تومان دراين پويش شركت كرده‌اند اما براي آزادي زنان زنداني به كمك‌هاي بيشتري نياز است. اين جشن هم براي اين هدف برگزار شده است تا زنان نيازمند زنداني از پشت ميله‌هاي تنگ زندان رها شوند و اشك از چشم‌هايشان شسته شود.
انوشيروان محسني بندپي، رئیس سازمان بهزیستی هم در اين مراسم پشت تريبون رفت و اعلام كرد كه سازمان بهزيستي براي آزادي 02 زن  نفر كه شامل 51 نفر از استان هاي كم برخوردار كشور و ٥ نفر شهر استان تهران اقدام مي كند. به گفته او براي آزادي اين افراد004 ميليون تومان از سوي بهزيستي پرداخت مي شود.
مهران منتظر، مدير انجمن حمايت از خانواده زندانيان هم در اين مراسم به فعاليت‌هاي انجمن اشاره كرد: «انجمن با كمك دستگاه‌هاي ذيربط و مردم در حوزه اجتماعي از گذشته قدم‌هاي خوبي برداشته است. بخش مددكاري اين انجمن در زندان مستقر هستند و در زمينه شناسايي خانواده‌هاي نيازمند زنداني فعاليت مي‌كنند.»
او ادامه داد: «ما از طريق اين انجمن توانستيم ٥٣٠ نفر از همسران زندانيان را آموزش دهيم و آنها را به مراكزي براي اشتغال معرفي كنيم.»
به گفته او، انجمن در تلاش است تا بتواند در حوزه آموزش‌هاي مهارتي مانند پيشگيري از خشونت، مهار خشونت اقداماتي انجام دهد تا بتوان بر خشونت‌ها غلبه كرد و جلوي وقوع خيلي از جرايم را گرفت.
منتظر گفت: «ما در اين انجمن در ارتباط با بيماري‌هاي پرخطر با سازمان ملل قراردادي امضاء
كرده ايم تا بتوانيم براي پيشگيري از اين بيماري‌ها اقداماتي انجام دهيم.» به گفته او پيشگيري از خشم را معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در دست گرفته و انجمن حمايت از زندانيان از اين معاونت درخواست تمديد اين قرارداد را دارد.
منتظر به راه اندازي مهدكودك در زندان‌هاي زنان خبر داد:   «ما اكنون نزديك به ١٣ مهدكودك در زندان‌هاي كشور داير كرده ايم كه هزينه‌هاي زيادي براي ما دارد و نمي توانيم به تنهايي از پس آن بربياييم.»


تعداد بازدید :  616