شهروند| رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران میگوید هر سال 200 ساعت از عمر تهرانیها در ترافیک تلف میشود. به گفته محمد حقانی با اینکه شلوغی نهتنها باعث افزایش ترافیک، تشدید آلودگی هوا، به مخاطره افتادن محیطزیست شهر تهران، ورود خسارات مالی و صدمات جانی به شهروندان شده بلکه منجر به تلفشدن بخش قابل توجهی از وقت تهرانیها در ترددهای روزانه شده است.
او با بیان اینکه جمعیت ثابت شهر تهران حدود 9میلیون نفر و تعداد سفرهای روزانه نیز بیش از 18میلیون سفر است، توضیح بیشتری به ایسنا میدهد: «با در نظر گرفتن 20 دقیقه معطلی به ازای هر سفر در ترافیک، روزانه 6میلیون ساعت وقت تهرانیها در ترافیک تلف میشود.» حقانی با بیان اینکه اگر این 6میلیون اتلاف وقت را بر 9میلیون جمعیت شهر تهران تقسیم کنیم، سهم هر تهرانی در شبانهروز 40 دقیقه میشود، ادامه میدهد: «اگر روزهای کاری سال را بدون در نظر گرفتن روزهای جمعه و روزهای تعطیل 300 روز کاری در نظر بگیریم، در هر سال 12هزار دقیقه و به عبارتی 200 ساعت وقت شهروندان در ترافیک تلف میشود.» به گفته حقانی، تراکم ترافیک تهران در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول بیشتر است و با توجه به افزایش ترافیک و تشدید آلودگی هوا، زندگی در این کلانشهر در فصول پاییز و زمستان از بهار و تابستان دشوارتر میشود: «متاسفانه به دلیل تردد انبوه وسایل نقلیه شخصی ناشی از ناکارآمدی ناوگان حملونقل عمومی و مسائل و مشکلات ناشی از آن به معضلات زندگی در پایتخت دامن زده میشود.» رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران ادامه میدهد: «اگر جمعیت شناوری که هر روز برای اشتغال و تحصیل وارد تهران میشوند و نیز مهاجران فصلی که در زمان و فصول مشخص از سال در تهران برای کار میآیند را به آمار جمعیت ثابت پایتخت اضافه کنیم، این آمار به مراتب افزایش مییابد. جمعیت تهران در روزهای وسط هفته به 12میلیون تردد در روز میرسد و این در حالی است که شهرهای دور و نزدیک در جهان از استانبول، کراچی و... تا پکن و مسکو با مشکل ترافیک و اتلاف وقت شهروندان خود مواجه هستند اما واقعیت این است که در کمتر شهری در جهان عمر مردم به اندازه تهران تلف میشود. بهعنوان نمونه در شهر لسآنجلس که به ترافیک سنگین معروف است، مردم سالانه 90 ساعت از عمر خود را در ترافیک تلف میکنند.» رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر افزود: «با تأکید بر اینکه این روزها شلوغی تهران به ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی محدود نمیشود و تقریبا از ساعت اولیه روز تا نزدیک نیمه شب شاهد ترافیک در معابر بزرگراهی و شریانی تهران هستیم و بدون تردید اگر این کلانشهر از سیستم حملونقل شهری پاسخگو و کارآمد برخوردار بود، هرگز شاهد حضور این حجم از خودروهای شخصی
در پایتخت نبودیم.»