شماره ۴۰۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
کتاب‌هایی در شناخت حق مؤلف

 امپراتوری تغییر
نوشته اوما ساترسانن،  ایسولد ژاندرو  

این کتاب ویراسته اوما سوترساننا استاد حقوق بین‌الملل مالکیت فکری در دانشگاه کوئین ماری لندن و یودل استاد حقوق دانشگاه مونترال کاناداست.
از نظر میدوست بوک ریویو (The Midwest Book Review) این کتاب، منبعی عالی برای مورخان و پژوهشگران حقوقی، متنی آموزنده برای سیاست‌گذاران و انجمن‌های بین‌المللی حق مؤلف است. از طرفی این کتاب از آن جهت که روی قوانین حق مؤلف تمرکز دارد برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی مرجع بسیار مفید است.
قانون حق مؤلف مصوب 1911 که اغلب «قانون حق مؤلف امپراتوری» نامیده می‌شود، چشم انداز حقوقی قانون حق مؤلف را نه‌تنها در انگلستان بلکه در قلمرو کشورهای جهان آن‌روز تغییر داد. این کتاب با تأمل بر این‌که چرا و چگونه نخستین قانون حق مؤلف در جهان تدوین شد، پیرامون نظم جدید حق مولف پس از آن نکاتی ارزنده را یادآور می‌شود. نکاتی که ممکن است صد به یک مورد توجه نباشد و کسی اصلا توجهی به آن نکند. در اصطلاح آن چه که در این حوزه اتفاق افتاد «سیستم قانون مشترک حق مؤلف» نامیده می‌شود.
این سیستم یک دکترین حقوقی - قضایی است که تلاش می‌کند تا از حق مؤلف در هر حالی حفاظت ‌کند. تا اندازه‌ای، بحث این سیستم این است که حق مؤلف یک حق طبیعی است و از این‌رو، پدیدآورندگان باید از همان حفافظت و حمایتی که هر کس در ارتباط با اموال واقعی و ملموس خود دارد، بهره‌مند شوند. طرفداران این نظریه معتقد بودند که پدیدآورندگان باید از حق کنترل انتشار آثارشان به صورت دایمی برخوردار باشند.
این کتاب، یک اثر پژوهشی دقیق برگرفته از بهترین آثار دانشگاهی و علمی پژوهشگران استرالیا، کانادا، هند، جامائیکا، نیوزیلند، سنگاپور، جنوب آفریقا و بریتانیاست.
به‌نظر می‌رسد که جای تجربه‌های ایرانی در این کتاب کم باشد. شاید روزی روزگاری نویسنده‌ای، ناشری یا پژوهشگری این اقدام را صورت داد.

  حق مؤلف در قوانين بین‌المللی: اصول، قوانین و رویه‌ها
نوشته پل گلدستین،  پی. بی. هوگن هولز 

انتــشــارات:آکســفورد
 این کتاب چاپ سومش را در ‌سال 2012 منتشر و بر پیشخوان کتاب‌های حقوق معنوی انسان‌ها گذاشته است. این کتاب به شکل تفصیلی مجموعه‌ای از قراردادها و
دکتریــن‌های قــانــونی اجرای حق مولف در دنیا را که در فرآیند  مبادلات و دادخواهی‌های حقوق تالیف  مهم و تأثیرگذارند بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. این کتاب، یک روش‌شناسی گام‌به‌گام را در اختیار ناشران؛ نويسندگان، مترجمان و پژوهشگران قرار می‌دهد تا در بهره‌برداری از آثار خلاقه سایر کشورها به آن توجه داشته باشند. این کتاب توسط دو نفر از مشهورترین متخصصان اروپایی و آمریکایی قانون کپی رایت نوشته شده وکنوانسیون برن، موافقتنامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فـــکـری (TRIPs)، هماهنگ‌سازی حق مؤلف در اتحادیه اروپا و تأثیر اینترنت را مدنظر قرارداده است.

 

 


تعداد بازدید :  316