شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
میز خبر

ورود ۸۰‌میلیون مترمکعب آب به دریاچه به دنبال سیل اخیر
آسمان با دریاچه ارومیه مهربان بود
شهروند| بارندگی‌های اخیر با وجود خسارت‌های به بارآورده،  دریاچه ارومیه را سیراب کرد. حالا تراز دریاچه‌ای که این روزها بیش از همه نیازمند منابع مختلف آبی است، با بارندگی‌های اخیر به 1270/80 رسیده است، یعنی 4 سانتیمتر افزایش از بهار تا کنون.
از مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی نقل شده است که تراز دریاچه ارومیه از زمان تثبیت حدود 72 سانتیمتر افزایش داشته است: «هم‌اکنون تراز دریاچه به 1270/80 رسیده است که سهم بهار امسال از این افزایش تا دیروز 4 سانتيمتر بوده است.»
به گزارش «ایسنا» و به گفته فرهاد سرخوش  با توجه به اینکه 90‌درصد بارندگی‌ها در جنوب استان اتفاق افتاده است، پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده حدود 8 تا 9 سانتیمتر افزایش تراز داشته باشیم.مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی همچنین به اعلام رسمی شرکت آب منطقه‌ای اشاره کرد که براساس آن حدود 610 متر مکعب در هر ثانیه وارد دریاچه می‌شود؛ همچنین حجم کل آب وارد شده از حوضه آبریز شرقی و غربی 120‌میلیون متر مکعب بوده است. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که با افزایش بارندگی‌ها این میزان تا 150‌میلیون متر مکعب افزایش یابد.سرخوش تبخیر هر‌ سال دریاچه را در فصل گرما حدود 50 سانتيمتر برشمرد و افزود: «با توجه به پیش‌بینی حجم زیاد بارندگی‌ها تا پایان فصل بهار و دریافت به موقع اعتبارات اختصاص‌یافته، در‌ سال 96 احیاي دریاچه با روند خوبی پیش خواهد رفت.»
همچنین به گزارش «ایرنا» کامران دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: «بارش‌های متناوب باران در استان در چند روز گذشته موجب شده تا 80‌میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه‌ها و در جریان سیلاب‌های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.»بر اساس توضیح او هم اکنون میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه 660 متر مکعب در ثانیه است که در سه روز گذشته تداوم داشته است.
دانشجو با اشاره به اینکه در صورت تداوم بارش‌ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به 100‌میلیون متر مکعب می‌رسد، ادامه داد: «در ‌سال آبی جاری (از اول مهر 95 تاکنون) 241 میلمیتر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده که 20‌درصد نسبت به مدت زمان مشابه ‌سال گذشته و 9‌درصد نسبت به دراز‌مدت کاهش یافته است. میانگین بارندگی‌های آذربایجان‌غربی در این مدت 249 میلیمتر بود که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه ‌سال گذشته که 319 میلیمتر بوده، 22‌درصد کاهش یافته است.»مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان بارندگی‌های ماه جاری در استان که 63 میلیمتر به ثبت رسیده است، افزود: «میزان بارندگی‌های این ماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 67 میلیمتر، در حوضه آبریز زاب 115 میلیمتر و در حوضه آبریز ارس 42 میلیمتر بود.»
دانشجو همچنین با اشاره به وضع بحرانی و طغیانی رودخانه‌های آذربایجان‌غربی در دو روز گذشته ادامه داد: «نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه‌رود جزو رودخانه‌های مهم جاری در استان است که در 48 ساعت گذشته وضع سیلابی داشت. هم اکنون بسیاری از رودخانه‌ها در حال فروکش است و انتظار می‌رود تا دو روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.»او وجود 12 سد در استان را یادآوری کرد و گفت: «بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش‌های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که موجب شد حجم مخزن آن به 724‌میلیون متر مکعب برسد.هم اکنون ارتفاع آب در پشت این سد رو به افزایش بوده و ورودی به این سد با توجه به بارش‌های چند روز گذشته 680 متر مکعب در ثانیه است.»اینطور که او توضیح داد با توجه به حجم بارندگی‌های بهاره پیش‌بینی می‌شود که شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند. آخرین آمار از این قرار است که تراز آبی دریاچه ارومیه در 25 فروردین امسال یک‌هزار و 270 متر و 78 سانتیمتر از سطح آب‌های آزاد و حجم آب موجود در آن 2‌میلیارد و 80‌میلیون مترمکعب
بوده است.

بخشنامه انتخاباتی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد
مهر|  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه‌ای درباره نحوه فعالیت‌های انتخاباتی به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس آن دانشگاه‌ها موظف شده‌اند؛ از جانبداری سیاسی اجتناب کنند. دراین بخشنامه به موضوع برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجویی اشاره شده است و به مسئولان دانشگاه‌ها تأکید شده تا در روند برگزاری تریبون‌های آزاد که به رونق فضای انتخابات کمک می‌کند، مساعدت لازم را انجام دهند. همچنین دراین بخشنامه آمده است که در دانشگاه‌ها از جانبداری‌های خاص اجتناب شود. توجه به قانونمندی برای فعالیت‌های مربوط به انتخابات در دانشگاه‌ها از دیگر موارد مطرح‌شده دربخشنامه انتخاباتی وزیر علوم به دانشگاه‌هاست. دراین بخشنامه تأکید شده است تا هیأت‌های نظارت دانشگاه‌ها فعالیت خود را درشرایطی که فضای انتخابات درکشور وجود دارد، افزایش دهند. همچنین دراین بخشنامه عنوان شده است تا هیأت‌های نظارت دانشگاه‌ها درفضای فعلی جلسات مستمر و مرتب داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  476