شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
دارندگان سهام عدالت شماره حساب بدهند
روستاییان و عشایر بیشترین و تهرانی‌ها کمترین مشارکت را برای سهام عدالت داشته‌اند

شهروند| دریافت شماره حساب مشمولان سهام عدالت از نخستین دقایق سی‌ام فروردین آغاز می‌شود. میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نخستین نشست مطبوعاتی ‌سال 96 خود با خبرنگاران به تشریح جزییات مرحله دوم طرح ساماندهی سهام عدالت پرداخت و از آغاز دریافت شماره حساب شبا ازسوی مشمولان سهام عدالت خبر داد. او عنوان کرد که مشمولان می‌توانند این شماره را از نیمه‌شب سه‌شنبه این هفته یعنی سی‌ام فروردین در سامانه ثبت کنند.
به گفته پوری‌حسینی شماره حساب شبا از مشمولان دریافت می‌شود و سود سهام عدالت، به‌طور مستقیم به حساب مشمولان واریز می‌شود و بنابراین کد شبا باید متعلق به حساب خود مشمولان باشد. او با بیان این‌که شماره شبا ۲۶ رقمی است و با IR وارد می‌شود، تأکید کرد: زمانی که مشمولان وارد سامانه می‌شوند، به صورت اتوماتیک راهنمایی می‌شوند تا کد را به صورت صحیح وارد کنند. بنابراین احیانا اگر استانداردهای کد شبا اشتباه وارد شود، سامانه اشتباه را اعلام خواهد کرد.
البته چنانچه بعد از گذشت 15روز هیچ پیامی از طرف سامانه به مشمولان ارسال نشود، به این معناست که شماره شبا درست است، اما مشمولان برای اطمینان حاصل‌کردن از صحیح‌بودن شماره شبا و مورد پذیرش قرارگرفتن به سامانه مراجعه کنند، اما چنانچه شماره شبا اشتباه باشد، به شماره تلفن‌همراه مشمول پیامکی ارسال می‌شود تا شماره شبا درست اعلام شود.
احتمالا سود زودتر از مهرماه توزیع می‌شود
معاون وزیر اقتصاد دربخش دیگری از سخنانش درمورد زمان واریز سود سهام عدالت گفت: اگر مجمع برخی شرکت‌ها برگزار شد و سود هم تعیین شود، چنانچه شرکت‌ها سود را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند و البته رقم هم قابل توجه باشد، سود سهام عدالت زودتر از مهرماه در بین مشمولان توزیع می‌شود. پوری‌حسینی درمورد آزادسازی سهام عدالت هم گفت که ابهامات مربوط به ورقه‌های سهام عدالت هنوز برطرف نشده و مجوزهای لازم نیز به سازمان خصوصی‌سازی داده نشده است، البته هنوز مشخص نیست که این مجوز چه زمانی به سازمان داده می‌شود، اما هر زمان که این اجازه داده شد، سازمان مقدمات را فراهم خواهد کرد و بنابراین اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که چگونه برگه سهام عدالت را دراختیار مردم قرار دهیم. آن‌طور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید؛ زمان آزادسازی سهام عدالت دور نیست و بنابراین تا آن زمان، سازمان متبوعش وظایف خود را در باب سهام عدالت انجام خواهد داد.
مراجعه 30‌میلیون نفر به سامانه سهام عدالت
او با اشاره به این‌که از زمان رونمایی سامانه سهام عدالت حدود ۳۰‌میلیون مراجعه به سامانه انجام گرفته است، عنوان کرد که حدود ۳.۵‌میلیون نفر از این افراد تکراری هستند.
معاون وزیر اقتصاد دربخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به ۲‌میلیون سهامدار متوفی که توانایی حضور در سامانه برای وراث آنها درنظر گرفته نشده، مشارکت ۵۳‌درصدی مردم در سامانه اینترنتی سهام عدالت، رکورد ارتباط بین جامعه هدف با یک سازمان دولتی را در ایران و حتی در دنیا زده است.
روستاییان بیشترین و تهرانی‌ها کمترین مشارکت را داشتند
پوری‌حسینی در ادامه درمورد میزان مشارکت گروه‌های مختلف در سامانه سهام عدالت گفت: روستاییان و عشایر با ۷۰درصد، اعضای کمیته امداد و نهادهای حمایتی با ۶۳درصد، کارگران فصلی با ۵۱‌درصد و کارمندان و بازنشستگان دولتی با ۳۱‌درصد بیشترین مشارکت حضور در سامانه را داشته‌اند.
به گفته این مقام مسئول استان ایلام با 85‌درصد صدرنشین حضور در سامانه و نظارت صورت‌‌حساب‌های مالی است و استان‌های کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان‌های یزد، اصفهان، قم و سیستان‌وبلوچستان هم با حدود ۲۰‌درصد مشارکت کمترین استان‌های مشارکت‌کننده را اعلام کرد.
پوری‌حسینی کمترین میزان مشارکت را مربوط به استان تهران با ۱۹‌درصد مشارکت دانست و این موضوع را نشانه آن دانست که جامعه هدف سهام عدالت در استان‌های محروم هستند.
معاون وزیر اقتصاد درعین ‌حال تأکید کرد که تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر صورت‌حساب معیوب دریافت نشده و سازمان خصوصی‌سازی درنهایت امانتداری و دقت این گزارشات را ارایه کرده است.
تنها 2‌میلیون نفر وجه واریز کردند
آن‌طور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: 2‌میلیون نفر از زمان راه‌اندازی سامانه سهام عدالت برای پرداخت مابه‌التفاوت ابراز تمایل کرده‌اند و براین اساس تاکنون ۳‌میلیارد و۷۰۰‌میلیون تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده است. این درحالی است که آورده نقدی می‌توانست تا ۱۹‌هزارو۵۰۰‌میلیارد تومان باشد اما تا به امروز، آورده نقدی حدود صفر است و البته فرصت برای واریز یارانه نقدی تا پایان شهریورماه برقرار است.
پوری‌حسینی درعین حال عنوان کرد که هنوز برای شرکت در افزایش سرمایه مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر سبد سهام عدالت ابهام وجود دارد و درصورت عدم پرداخت اقساط 470‌هزار تومانی باقی ارزش سهام عدالت ازسوی مشمولان این مقدار به دولت بازمی‌گردد.

 


تعداد بازدید :  281