شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

علی شمخانی:   خطر تروریسم تمام منطقه را با بحران مواجه ساخته است
علی شمخانی گفت: خطر تروریسم و ریشه‌های آن ازجمله اندیشه تکفیری که توسط برخی کشورهای منطقه ترویج می‌شود، تمام منطقه را با بحران مواجه ساخته و مانع از رشد و پیشرفت کشورهای اسلامی می‌شود. به گزارش ایسنا، سپهبد ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان عصر امروز با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص همکاری‌های مشترک دفاعی و امنیتی گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور در مسائل دفاعی، سیاسی و منطقه‌ای و پیوندها و اشتراکات فرهنگی و مذهبی بر ضرورت گسترش بیش از پیش مناسبات در مسائل راهبردی تأکید کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد كه اقدامات یکجانبه و ضد امنیت منطقه‌ای آمریکا و برخی کشورهای همپیمان آن نیز مقوم گروه‌های تروریستی در منطقه بوده و راه‌حل‌های سیاسی پایان بحران را ناکام می‌گذارد. وی با اشاره به استفاده نامشروع آمریکا از بمب‌های بزرگ و غیرمتعارف در افغانستان تأکید کرد كه بمباران مردم و کشورها هرگز نمی‌تواند تقویت‌کننده امنیت ملی این کشور باشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: موارد متعددی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی ثبت شده است که عدم واکنش مناسب نسبت به آن و فرافکنی و دادن آدرس‌های انحرافی موجب بروز فجایع انسانی و بکارگیری آنها در دیگر کشورها می‌شود.

حضور سناتور سرشناس آمریکایی در گردهمایی گروهک منافقین
جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز جمعه در تیرانا، پایتخت آلبانی با سرکرده گروهک منافقین و چند تن دیگر از اعضای این گروهک تروریستی دیدار و گفت‌وگو کرد. سناتور مک‌کین که همواره مواضعی ضد ایرانی دارد، در این دیدار از انتقال اعضای گروهک تروریستی منافقین از عراق ابراز خرسندی و از دولت آلبانی برای همکاری در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.
به گزارش ایسنا، گروهک تروریستی منافقین با وجود چند دهه خشونت افراط‌گرایانه علیه ملت ایران همچنان سعی دارد خود را حزبی عادی و سیاسی جلوه دهد. جمعی از مقامات پیشین آمریکا، ازجمله رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک در دی‌ماه 95 در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از وی خواستند تا اقدام به برقراری ارتباط با گروهک منافقین کند. پیش از آن نیز شبکه فاکس‌نیوز گزارش داده بود که منافقین با ارسال نامه‌ای به ترامپ خواستار بازنگری وی در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شدند. در این نامه که به ‌طور انحصاری در اختیار فاکس‌نیوز قرار گرفته بود، گروهی از منافقین همچنین از ترامپ خواستند كه با آنها به ‌صورت تلفنی گفت‌وگو و دیدار کند. اعضای گروهک تروریستی منافقین اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ‌سال 1357 و در پی اجرای یک‌سری ترورها و بمبگذاری‌ها که جان بسیاری از مقام‌های ارشد و غیرنظامیان بیگناه را گرفت، مجبور شدند از ایران فرار کنند. در نتیجه این اقدامات تروریستی نزدیک به 12‌هزار ایرانی جان خود را از دست دادند.

وزرای دفاع ایران و جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط دفاعی تأکید کردند
پس از انجام مراسم استقبال رسمی از سپهبد حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان از سوی سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان و ادای احترام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به شهدای گمنام دفاع مقدس، مذاکرات وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد. به گزارش ایسنا، سردار دهقان در این مذاکره با اشاره به اشتراکات و پیوستگی‌های دو ملت ایران و آذربایجان در حوزه‌های تمدنی، فرهنگی، دینی، تاریخی و قومی که یک پدیده کم‌نظیر در جهان است، تصریح کرد: دیدارهای متعدد رهبران دو کشور و تعاملات فی‌مابین در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نشان از روند صعودی مناسبات دارد. سردار دهقان افزود: شایسته است این روند در حوزه دفاعی-نظامی نیز روند صعودی داشته باشد و اجازه ندهیم عوامل بیرونی این روند را مخدوش کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی:  در فصل انتخابات از برجام حرفی نمی‌زنم
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا برجام نقطه قوت دولت است یا نه گفت: در فصل انتخابات در این‌باره حرفی نمی‌زنم. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از برجام به‌عنوان نقطه قوت دولت یازدهم می‌توان یاد کرد، گفت:  بنده در فصل انتخابات صحبتی در این زمینه ندارم و حرفی نمی‌زنم. وی درباره سانتریفیوژ‌های نسل جدید IR۸ بیان کرد: سانتریفیوژ‌های نسل جدید IR۸ در حال تست و آماده‌سازی و در مرحله گازرسانی است.


تعداد بازدید :  386