شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

شکست پیونگ‌یانگ در تازه‌ترین آزمایش موشکی
ایسنا| مقامات آمریکایی و کره‌جنوبی شکست کره‌شمالی در تازه‌ترین آزمایش موشک بالستیک خود را تأیید کردند. به گفته یکی از مقامات دولت آمریکا این موشک آزمایش‌شده، موشک قاره‌پیمایی نبوده است که پیونگ یانگ پیش از این از آزمایش آن خبر داده بود؛ با این حال این آزمایش با شکست مواجه شده است. تاکنون علت شکست این آزمایش مشخص نشده است. در همین حال مقامات نظامی کره‌جنوبی نیز ضمن تأیید این خبر عنوان کرده‌اند که منابع کره‌شمالی تاکنون به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند. این آزمایش درحالی همزمان با صد و پنجمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار فقید این کشور انجام شده است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان بخشی از تور خود در آسیا در آستانه سفر به سئول قرار دارد. طبق اعلام سخنگوی ارتش آمریکا، کره‌شمالی یک موشک به سمت سینپو، واقع در ساحل شرقی خود پرتاب کرد که فورا متلاشی شد. یک سخنگوی فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام هم گفت، این مقر آنچه که گمان می‌رفت یک موشک بالستیک کره‌شمالی بوده باشد، شنبه در ساعت ۱۱:  ۲۱ صبح به وقت‌هاوایی ردگیری کرده است. به گفته این فرماندهی، موشک مذکور فورا پس از پرتاب منفجر شد.

 زد و خورد حامیان و مخالفان ترامپ در کالیفرنیا
ایسنا|  همزمان با روز مالیات در آمریکا، هزاران تن از شهروندان این کشور در شهرهای مختلف علیه پنهانکاری ترامپ در ارایه اظهارنامه مالیاتی خود درحالی به خیابان‌ها آمدند که برخی از این اعتراضات به خشونت کشیده شد. در پی به خشونت کشیده شدن این اعتراضات در کالیفرنیا، به گفته رئیس پلیس این منطقه تاکنون ۱۵ تن بازداشت شده‌اند و انتظار می‌رود با توجه به تداوم درگیری‌ها این تعداد طی ساعات آتی افزایش یابد. این تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا از واشنگتن تا دنور و لس آنجلس درحالی ادامه دارد که معترضان در آن خواهان ارایه اظهارنامه مالیاتی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور هستند. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری آمریکا در چهار دهه اخیر است که از انتشار کامل اظهارنامه مالیاتی خود اجتناب می‌کند. برگزارکنندگان «راهپیمایی مالیات» در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر آمریکا تلاش داشتند تا توجهات را به سمت امتناع ترامپ در انتشار سابقه مالیاتی‌اش جلب کنند؛ کاری که روسای جمهوری پیشین آمریکا از بیش از ۴۰‌سال پیش
 انجام می‌دهند.‌                   

فراخوان اپوزیسیون ونزوئلا برای برگزاری تظاهرات گسترده در چهارشنبه
ایسنا| مخالفان و حامیان رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعتراضات جدیدی را برای چهارشنبه (۳۰ فروردین) تدارک دیده‌اند. این فراخوان پس از خشونت‌ها در اعتراضات ضد دولتی اخیر انجام می‌شود که پنج کشته بر جای گذاشت. ونزوئلا در دو هفته اخیر با اعتراضات ضد دولتی گسترده علیه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست روبه‌رو است که به بازداشت ۱۱۷ تن منجر شده است. درگیری‌های خشونت‌بار پنجشنبه و جمعه گذشته در نزدیکی کاراکاس به اوج خود رسید. معترضان کوکتل مولوتف پرتاب کردند و پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد. این اقدامات همچنین با محکومیت بین‌المللی ازجمله از طرف ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. مادورو به سختی مقابل تلاش‌های اپوزیسیون کشورش برای برگزاری یک رای‌گیری با هدف برکناری‌اش مقاومت کرده و متعهد شده تا همچنان به «انقلاب سوسیالیستی» که از زمان هوگو چاوز،‌ رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا آغاز شده، ادامه دهد. مادورو می‌گوید،‌ بحران اقتصادی کشورش نتیجه توطئه‌های سرمایه‌داری مورد حمایت آمریکاست.

وزیر صهیونیستی: وقوع جنگی دیگر در غزه در تابستان آینده حتمی است
ایسنا|  وزیر مسکن رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این رژیم باید خود را برای جنگی دیگر با جنبش حماس در نوار غزه در تابستان آینده آماده کند. «یواو گلنت» در گفت‌وگو با رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد که وقوع جنگی دیگر با حماس در غزه حتمی و ناگزیر است و اسراییل باید خود را کاملا برای جنگ در تابستان آینده آماده کند. او گفت:   ما اکنون در مرحله حساسی قرار داریم و باید همواره در شرایط آماده باش کامل باشیم. گلنت در عین حال بر ضرورت مبادرت به فعالیت‌های گسترده امنیتی و نظامی به منظور جلوگیری از وقوع جنگی دیگر تأکید کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی در تابستان 2014 جنگی همه‌جانبه را علیه نوار غزه آغاز و اعلام کرد که هدف از این جنگ نابودی تمامی تونل‌های حماس است اما پس از گذشت 51 روز و مقاومت فلسطینیان بدون این‌که به هدف خود دست یابد، ناچار جنگ را متوقف کرد و نیروهای خود را از مرزهای غزه عقب کشید. در این جنگ بیش از 2‌هزار فلسطینی شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. همچنین ده‌ها نظامی اسراییلی نیز در این جنگ به هلاکت رسیدند.

 


تعداد بازدید :  388