شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
سخنگوی قوه‌قضائیه:
احمدی‌نژاد و بقایی پرونده قضائی دارند

شهروند| ثبت‌نام و اظهارات محمود احمدی‌نژاد در دو نشست خبری انتخاباتی‌اش روز گذشته واکنش غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را برانگیخت. معاون اول و سخنگوی قوه‌قضائیه درباره اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق که درباره پرونده حمید بقایی نامزد مورد حمایتش گفته بود؛ بی‌گناهی بقایی ثابت شده و مسئولانی از دستگاه قضائی از او عذرخواهی کرده‌اند.
سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته در یکصدودهمین نشست خبری خود با خبرنگاران دراین‌باره گفته است: پرونده‌ حمید بقایی همچنان مفتوح است و باید دادگاه برود و قاضی نظر بدهد و لذا بی‌گناهی او به اثبات نرسیده است. کسی هم از ایشان معذرت‌خواهی نکرده است.
معاون قوه‌قضائیه درپاسخ به سوالی درمورد آخرین وضع پرونده محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: این پرونده به‌طور مستقیم وارد دادگاه شده و همچنان مفتوح و درحال رسیدگی است و هنوز حکمی در رابطه با آن صادر نشده است.
معاون اول قوه‌قضائیه درعین ‌حال یادآور شد: الزاما این‌طور نیست که هرکس پرونده‌ای دارد، حتما رد می‌شود و هرکس ندارد هم، حتما تأییدند. اگر کسی محکومیت داشته باشد و محکومیت‌ها جزو موارد منع از ورود به انتخابات باشد، ردصلاحیت می‌شود. درقانون هم پیش‌بینی شده که برخی جرایم هست؛ کسی که این جرم را دارد، نمی‌تواند ورود کند.
او تأکید کرد: برخی ردصلاحیت را با احراز عدم صلاحیت اشتباه می‌کنند. احراز صلاحیت دایره وسیع‌تری دارد؛ یعنی اگر کسی شرایطی که درقانون برای او مقرر شده، نداشته باشد یا برای مرجع مشخص نشد، واجد است یا نه صلاحیت او احراز نمی‌شود. اینها صفت وجودی است.
محسنی‌اژه‌ای درپاسخ به سوالی در رابطه با این‌که دادستان کل کشور در رابطه با اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خوزستان آیا شکایتی کرده و آیا شکایت محمود احمدی‌نژاد از دادستانی کل کشور به ثبت رسیده است، گفت: من هم از دادگاه ویژه روحانیت و هم از دادستانی تهران استعلام گرفته‌ام؛ نه از جانب دادستانی علیه این فرد شکایتی شده و نه از جانب این فرد علیه دادستان کل شکایتی ثبت شده است.
معاون اول دستگاه قضا درپاسخ به این‌که احمدی‌نژاد جلسه‌ای با رهبر داشته و توصیه شده که وارد انتخابات نشود، آیا ورود او تشویش اذهان عمومی نیست، گفت: درباره بحث صلاحیت‌ها باید شورای نگهبان نظر دهد.
اژه‌ای درمورد آخرین وضع پرونده سعید مرتضوی با توجه به بازنشسته‌شدن یکی از قضات پرونده گفت: هنوز همان قسمت و بخشی که مانده بود، درمرحله تجدیدنظرخواهی است. درمورد بخشی از پرونده کهریزک و شکایت سازمان تأمین‌اجتماعی هنوز درمرحله تجدیدنظر است.
سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین گفت: در ‌سال گذشته، ۳۴۶نفر از اولیای دم از حق قصاص خود گذشتند. البته ممکن است این گذشت از قصاص با گرفتن دیه یا مبلغی بیشتر از دیه صورت گرفته باشد. یعنی در هرحال قصاص نکردند و از حق قصاص خود گذشتند.
معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در سازمان زندان‌ها گفت: اقدامات بسیارخوبی در سازمان زندان‌ها به‌خصوص دربخش فرهنگی شکل گرفته که درجهت آزادی مشروط و اصل زندانیان موثر است. به‌طور مثال، زندانیان با حفظ کل یا جزء قرآن می‌توانند از این تخفیفات استفاده کنند. بهترین آمار را در بین زندان‌ها در استان آذربایجان‌شرقی، زندان تبریز دارد.
او افزود: برخی افراد که محکوم به اعدام، حبس ‌ابد یا حبس‌ طویل‌المدت بودند، با حفظ کل قرآن یا بخشی از آن مستحق تخفیف شدند که توسط رئیس قوه‌قضائیه موافقت شد. درتبریز ۱۰ الی ۱۵نفر از کسانی که محکوم به اعدام، حبس ‌ابد یا حبس‌ طویل‌المدت بودند، در 6، 5 ماه گذشته مشمول رحمت و عفو نظام قرار گرفتند.
تشکیل ستادی برای برخورد با جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل
سخنگوی قوه‌قضائیه درپاسخ به سوالی درخصوص این‌که در آستانه انتخابات هستید و در بحث انتخابات در قانون انتخابات چه وظایفی برای دستگاه قضا در برخورد با تخلفات انتخاباتی تعریف شده است، گفت: من از ستاد پیشگیری پرسیدم؛ آیا تخلفات انتخاباتی الان شبیه به تبلیغات انتخاباتی بوده یا نه که اعلام کردند؛ دومورد درتهران بوده است. بیش از دومورد نداشتیم که دادستان تهران آنها را احضار کرده، آنچه برخی روزنامه‌ها گفتند، خلاف بوده است.
اژه‌ای تصریح کرد: در رابطه با استعلامات یکی از چهار مرجعی که باید به شورای نگهبان پاسخ دهد، قوه‌قضائیه است. در هر انتخابات ستادی دارد برای پاسخ به استعلامات در زمان خودش. هرچه سوال شده، درفرصت کوتاه قوه توانست استعلام هیأت نظارت و اجرایی را پاسخ دهد. برای قوه‌قضائیه مسائلی پیش‌بینی شده که درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری کمیسیون تبلیغات هست که ریاست قوه در آن عضو است و جلسه تشکیل شده و دادستان نیز درآن شرکت کرده است. درمورد تخلف تبلیغات زودهنگام دادستان تهران افراد احضار کرد و یکی از آنها جواب داده، اما یکی دیگر هنوز نیامده است.
یکی از مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شد
معاون اول قوه‌قضائیه درپاسخ به آخرین وضع پرونده دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی و مسأله وزیر اطلاعات که ادعا شده دراین پرونده مربوط است، گفت: این افرادی که دستگیر شدند، هنوز حکمی برایشان صادر نشده است. بنابراین از بیان جزییات کار از لحا‌ظ قانونی معذور هستم. درصحبتی که داشتم، اتهامات آنها اجمالا امنیتی است. برخی علاوه بر امنیتی‌بودن انتشار مسائل مستهجن و خلاف عفت عمومی است. افراد بازداشت‌شده ۸نفر هستند؛ دونفر قرارشان تبدیل شده، یک نفر آزاد شده، یک نفر اگر قرار را تأمین کرده باشد، بلافاصله آزاد می‌شود.
او افزود: گفته شده که 12نفر بازداشت شده‌اند؛ این خبر درست نیست، درپرونده کانال‌های تلگرامی 8نفر بازداشت شدند که یک نفر آنان آزاد شد، بقیه هم در رابطه با آن قضیه نیستند، یک عده در رابطه با سایر مسائل بازداشت شدند. او همچنین گفت: چون نقل‌قول شده بود، از رئیس‌جمهوری که اینها مجرم نیستند، البته این تحریف صحبت رئیس‌جمهوری بود. رئیس‌جمهوری گفت: بنا بر گزارش اولیه که به من دادند، اینها مجرم نیستند. من گفتم، مرجع صالح برای تعیین مجرم‌بودن قوه‌قضائیه است، اما دراین پرونده وزیر اطلاعات نمی‌تواند اظهارنظر کند، چون مسائلی دراین پرونده مطرح است که به قول ما جزو مسائل رد است. ما درقانون داریم؛ اگر قاضی یک پرونده را رسیدگی می‌کند و به یک دلیلی طرفین پرونده از قاضی شکایت کردند و شکایت وارد بود، دیگر قاضی نمی‌تواند به شکایت رسیدگی کند.


تعداد بازدید :  546