شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
با گذشت دو روز از وقوع سیل در استان‌های غربی امداد رسانی و جست‌وجو ادامه دارد
سیل 41 قربانی گرفت

شهروند|‌ تعداد قربانیان سیل مناطق غربی کشور از 40نفر گذشت و خبرها از مفقودشدن حداقل 7نفر دیگر حکایت دارد. با گذشت 2روز از جاری‌شدن سیل در استان‌های غربی و شمال‌غربی کشور عملیات جست‌وجو و امدادرسانی به مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد. همزمان با ادامه عملیات جست‌وجو، مفقودشدگان سیل اخیر کار امدادرسانی و اسکان اضطراری سیل‌زدگان درحال انجام است. تیم‌های ویژه‌ای ازسوی دولت برای بررسی اوضاع به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند و صبح دیروز هم حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به نمایندگی از دفتر مقام معظم رهبری جهت بازدید از مناطق سیل‌زده وارد تبریز شد.
افزایش قربانیان سیل
 اما سیل جمعه‌شب بیشترین خسارت‌های مالی و جانی را به دوشهر عجب‌شیر و آذرشهر وارد کرد و درپی این حادثه دلخراش، روز یکشنبه در آذربایجان‌شرقی عزای عمومی اعلام شد.  بنا بر اعلام مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات، در اثر سیل در استان‌های غربی کشور تاکنون  40نفر کشته شده‌اند و سرنوشت 5نفر دیگر هم نامعلوم است. او با اشاره به گستردگی مناطق سیل‌زده و ادامه عملیات امدادرسانی درمناطق سیل‌زده گفت: «امدادرسانی در52 شهر و روستای سیل‌زده و دچار آبگرفتگی به‌طور همزمان در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان و مازندران ادامه دارد و تاکنون 5‌هزارو100 نفر امدادرسانی شده‌اند. به‌طوری که 410نفر دراین مناطق اسکان اضطراری یافته‌اند و 16نفر نیز به مناطق امن منتقل شده‌اند.» او اضافه کرد: «تخلیه آب از 268واحد مسکونی، رهاسازی 44 دستگاه خودرو از مسیر سیلاب، توزیع 110 دستگاه چادر و ‌هزار تخته پتو، به همراه توزیع 580 ست شست‌وشو، 175 شعله والور و فانوس ازجمله دیگر خدمات امدادی به سیل‌زدگان بوده است.» همچنین بیشتر مصدومان این حادثه به مراکزدرمانی تبریز منتقل شده‌اند که تاکنون تعداد زیادی از آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند. با این وجود، هنوز 6نفر از اهالی روستای چنار عجب‌شیر دربیمارستان‌های تبریز بستری هستند.
شناسایی هویت 32 نفر ازکشته‌شدگان
درهمین حال، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ادامه عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودان درسیل آذربایجان خبر داد و دراین‌باره گفت: «تلاش گروه‌های مختلف امدادی برای شناسایی 7نفر از  مفقودان درشهرستان عجب‌شیر و آذرشهر ادامه دارد. تاکنون 2نفر درشهرستان عجب‌شیر و 5نفر در آذرشهر شناسایی نشده‌اند.» سازمان پزشکی قانونی کشور هم صبح دیروز اسامی و هویت جانباختگان سیل در استان‌های آذربایجان‌شرقی و کردستان را اعلام کرد. بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور از مجموع 35 فوتی ارجاعی ناشی از حادثه سیل به پزشکی قانونی استان‌های آذربایجان‌شرقی و کردستان، هویت 32نفر از جانباختگان این حادثه مشخص شده است. به این ترتیب، تاکنون هویت 9نفر از کشته‌شدگان سیل در آذرشهر، 18نفر از قربانیان سیل عجب‌شیر و 5 کشته دیگر سیل و رانش زمین در استان بانه و سقز استان کردستان مشخص شده است.
خسارت 7‌میلیارد تومانی سیل به راه‌های روستایی
اما سیل علاوه بر تلفات جانی و مصدوم‌شدن تعدادی ازهموطنان خسارت مالی زیادی هم به دنبال داشت. تخریب زیرساخت‌های مواصلاتی و خطوط انتقال نیرو تا تخریب باغات و مزارع و خانه‌های روستایی بخشی ازخسارت‌های سیل اخیر بوده است.  وزیر نیرو و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در رسیدگی به امور سیل‌زدگان آذربایجان‌غربی و شرقی از رسیدگی به خسارت‌های سیل در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، درجلسه امروز هیأت دولت خبر داد و درباره علت بروز سیل گفت: «علت عمده این سیلاب که متاسفانه خساراتی را نیز به‌ دنبال داشته، گرمای هوا، بارش باران و ذوب‌شدن برف‌ها بود، البته دربرخی موارد که سد و سامانه‌های کنترل سیلاب را داشتیم، آسیب‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.» درهمین حال، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی درحاشیه بازدید ازمناطق سیل‌زده گفت: «پیش‌بینی اداره هواشناسی زمینه بسیارخوبی را در راستای آمادگی در روستاها ایجاد کرد و در غیر این‌صورت خسارات چندین‌برابر می‌شد.» حالا با وجود گذشت چند روز از حادثه سیل آذربایجان برآورد‌های اولیه ازخسارت‌های میلیاردی این سیل حکایت دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از خسارت یک‌میلیارد و300‌میلیون تومانی شبکه آب و فاضلاب تبریز بر اثر سیل خبر می‌دهد و عبدالحسین علی‌اکبری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ازخسارت 250‌میلیارد ریالی به راه‌های ارتباطی ارومیه و اشنویه.  سیدحسین میرشفیع معاون راه‌ روستایی وزیر راه‌وشهرسازی هم از تخریب جاده‌ای استان آذربایجان‌شرقی به ارزش بیش از 7‌میلیارد تومان خبر می‌دهد. معاون راه‌ روستایی وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به عادی‌شدن شرایط درمناطق سیل‌زده گفت: «درحال حاضر تمامی مسیرها باز بوده و خوشبختانه مسیرمسدودی وجود نداشته و تردد برقرار است.»  شمس‌الدین مراثی  فرماندار شهرستان عجب‌شیر از عادی‌شدن شرایط دراین شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: «از اداره کل منابع طبیعی استان خواستاریم که زمین‌هایی را دراختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهند تا بین افراد سیل‌زده که خانه‌هایشان به علت مجاورت با رودخانه آسیب دیده است، تفکیک شود.» این درحالی است که راه ارتباطی 5 روستا در میاندوآب به ‌علت سیلاب کاملا تخریب شده و به ‌علت کوهستانی‌بودن مناطق به نقاط شهری دسترسی ندارند. ساکنان 5 روستا بخش باروق میاندوآب ازجمله «گوزللوی قره‌داغ» و «حیدر باغی» به آب و غذا نیاز داردند، درحالی ‌که همه راه‌های روستایی این منطقه کاملا تخریب شده است.


تعداد بازدید :  648