شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
ادعای عجیب مدیرعامل یک ایرلاین مشهور درباره هواپیمای مالزیایی
هواپیمای مالزی بازهم جنجال‌ساز شد

با گذشت 7ماه از ناپدید شدن هواپیمای پرواز «ام‌اچ 370» و انتشار اخبار متفاوت همچنان سرنوشت این پرواز عجیب در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که در آخرین اخبار فرضیه سقوط این هواپیما تأیید شده بود اما «سر تیم کلارک»، مدیرعامل «هواپیمایی امارات» از شنیدن این اظهارات متقاعد نشد و فرضیه تکان‌دهنده‌ای را در این رابطه مطرح کرد. آخرین اخبار رسمی از این مسأله حکایت دارد که هواپیمای مالزیایی پیش از ناپدید شدن گردش به چپ داشته است. با این حال «سر تیم کلارک»، مدیرعامل «هواپیمایی امارات» در اظهار نظری جدید گفت:  هواپیمای مالزیایی روی سیستم «اتوپایلت» یا خلبان اتوماتیک نبوده بلکه به عقیده من پرواز «ام‌اچ 370» احتمالا تا آخرین لحظه تحت کنترل خلبان بوده است. اما آنچه واضح است این است که اظهارات کلارک با تحلیل‌های مورد تأیید اداره امنیت حمل‌ونقل استرالیا که اعلام شده هواپیما تحت کنترل سیستم خودکار پرواز می‌کرده و پس از اتمام سوخت سقوط کرده، تناقض دارد.
کلارک می‌گوید:  هر ثانیه از این پرواز باید تا زمان این‌که فرضیه سقوط هواپیما در اقیانوس هند مشخص شود بررسی و معلوم شود چرا تاکنون هیچ ردپایی حتی یک تشکچه صندلی از این هواپیما یافت نشده و من با یافته‌های کارشناسان که تاکنون نتوانسته‌اند هیچ ردپایی از هواپیمای مالزیایی نشان دهند موافق نیستم. وی همچنین از اطلاعات کامپیوتر و جی‌پی‌اس سوال می‌کند و در ادامه می‌گوید:  تجربیات ما نشان می‌دهد در سوانح هوایی که بر فراز اقیانوس و دریا رخ می‌دهند و هواپیما به اعماق آب فرو می‌رود، همیشه یک نشانه وجود دارد اما در مورد این هواپیما تاکنون غیر از امواج ماهواره‌ای که درباره آن هم سوال دارم، هیچ‌یک از این موارد که نشان بدهد هواپیما به‌طور حتمی در کجا سقوط کرده وجود ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از «اگزمینر»،‌ این صحبت‌های «کلارک» ادعاهای سایر افراد مشکوک به قضیه ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی را قوت می‌بخشد. از آن‌جا که هواپیمای مالزیایی یکی از مجهزترین هواپیماهای خطوط هوایی بوده، لذا ناکارآمدی تجهیزات ردیابی این هواپیما و این‌که احتمالا فردی کارآموخته این سیستم‌ها را از کار انداخته است، جای بحث دارد. کلارک می‌گوید:  من کاملا با این مسأله موافق نیستم زیرا از کار انداختن این تجهیزات اصلا کار آسانی نیست و خلبانان نیز نحوه از کار انداختن آن را آموزش ندیده‌اند اما درباره پرواز «ام‌اچ 370» قضیه اندکی متفاوت است و این تجهیزات به‌طوری از کار افتاده‌اند تا قابلیت ردیابی زمینی این هواپیما از سوی برج مراقبت از بین برود. بنابراین گزارش، خانواده‌های مسافران هواپیمای مالزیایی همچنان منتظر شنیدن اخباری از سرنوشت عزیزان خود هستند.


تعداد بازدید :  277