شماره ۴۰۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

احداث راه‌آهن سراسری
87‌سال پیش، برابر با بیست و سوم مهر 1306 خورشیدی، اولین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری ایران، در تهران و محل فعلی ایستگاه تهران بر زمین زده شد و از همان زمان رسما ساخت این خط آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال آغاز شد. ساخت راه‌آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ به پایان رسید. این خط‌آهن از جنوب تا شمال ایران کشیده شده و (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به (بندر ترکمن فعلی) در ساحل دریای مازندران وصل می‌کرد.

اعدام نخست‌وزیر فرانسه
69‌سال پیش، برابر با پانزدهم اکتبر 1945 میلادی، پير لاوال كه در زمان اشغال فرانسه از سوی آلمان نازی، با هیتلر از در سازش درآمده بود و مدتي نخست‌وزيری اين كشور معروف به «دولت ويشي» را برعهده داشت، به جرم خيانت به فرانسه اعدام شد. لاوال در دفاع از خود اتهام همکاری با دشمن را رد كرده و همواره تأکید داشت در آن زمان اگر اين كار را نمي‌كرد فرانسه نابود و بسياري از فرانسويان كشته مي‌شدند.

بركناري نیکیتا خروشچف
50‌سال پیش، برابر با پانزدهم اکتبر 1964 میلادی، دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي نيكيتا خروشچف را از همه سمت‌هايش در دولت و حزب بركنار و اعلام داشت اين تصميم به دليل ضعف سلامت جسماني او صورت گرفته است. در پي برکناري خروشچف، لئونيد برژنف دبير اول حزب و الكسي كاسيگين رئيس شوراي وزيران شوروي شدند و هر دو اعلام داشتند كه سياست همزيستي مسالمت‌آميز با غرب را ادامه خواهند داد. برجستگان وقت شوروي از انتقادات خروشچف از سياست‌های استالين، كوتاه‌آمدن سريع او در برابر آمريكا در جريان بحران موشكي كوبا و نيز رنجاندن چين راضي نبودند.


تعداد بازدید :  330