شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
وزیر بهداشت خبر داد:
تولید مخفیانه خمیر مرغ بدون نظارت دامپزشکی

شهروند| سازمان ملی استاندارد در گذشته استفاده از خمیرمرغ را ممنوع اعلام کرده بود. دلیل عمده ممانعت وزارت بهداشت این است که بسیاری از مراکز تولید‌کننده خمیرمرغ تحت نظارت دامپزشکی نیستند.
دکتر سیدحسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این مطلب گفت:  مواردی را که سازمان دامپزشکی به آنها نظارت می‌کند، قابل استفاده است اما اخیرا تصاویری از رسانه ملی نیز پخش شد که در چنین مراکزی به هیچ وجه نکات بهداشتی رعایت نمی‌شد. مراکزی که از نگاه سازمان دامپزشکی مخفی است.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روغن پالم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت‌گرفته بیش از 350‌هزار تن از واردات این روغن به کشور پیشگیری و روغن‌های مرغوب‌تری جایگزین آن شده است. در این زمینه این انتقاد مطرح بود که خود وزارت بهداشت مجوز ورود روغن پالم را داده است. این مجوزها تمدید نشده است و اکنون مواد لبنی ما افزودنی اینچنینی ندارند، به جز چند محصول همچون خامه‌ که سازمان غذا و دارو تشخیص داده جهت قوام بیشتر آن می‌توان همچون سایر کشورها از این روغن استفاده کرد.
او اظهار کرد: روغن پالم سم نیست و در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود. مشکل نسبت مصرف بود که بیش از 700‌هزار تن در کشور از این نوع روغن استفاده می‌شد. هم‌اکنون هدف‌گذاری شورایعالی سلامت 30‌درصد و در آینده کاهش استفاده از این روغن به 15‌درصد است.
هاشمی با تأکید بر این‌که باید مشکلات را باور کرده و به سمت حل ریشه‌ای آن حرکت کنیم، افزود: ساخت بیمارستان‌های زنجیره‌ای آغاز شده است. دریافتی نیروهای تخصصی و نوع پذیرش آنها درحال تغییر است تا عدالت در این زمینه تحقق پیدا کند. در بخش نیروی انسانی سه دهه است برای مناطق محروم سهمیه ارایه می‌شود اما توزیع‌ها به‌خوبی انجام نشده است.هاشمی به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه ویزیت اشاره کرد و گفت:  بخش زیادی از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدماتی به غیراز بستری در بیمارستان‌ها اعم از مراجعه به متخصص، انجام آزمایشات مختلف و... است. به این منظور نیز در برخی از شهرها درحال راه‌اندازی کلینیک‌های مرتبط با این مقوله هستیم. درصددیم تا در آینده نزدیک کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی را در استان‌های مختلف ایجاد کنیم تا اساتید دانشگاه‌ها بتوانند در این مراکز به ارایه خدمت بپردازند.
وی افزود: ما حتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز خواسته‌ایم فعلا محل‌هایی را برای راه‌اندازی چنین مراکزی اجاره کنند، اما امیدواریم خیرین در این زمینه ورود کرده و مکان‌هایی را به نام خود در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا در طولانی‌مدت بتوانیم این مشکل را حل کنیم.


تعداد بازدید :  354