شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
مسافران از ترس به پیشواز حادثه رفتند
تونل وحشت در خط يك مترو پايتخت

گروه حوادث| نقص فنی مترو کافی بود تا وحشت به جان مسافران بیفتد و آنان در تونل تاریک، ترس را به آغوش گیرند.
در این حادثه، مترو خط یک متوقف شده بود که مسافران شیشه‌ها را شکستند و به ناچار در داخل تونل پیاده شدند.
ساعت 18:30 یکشنبه 20 مهرماه متروي خط یک از تجریش به سمت کهریزک می‌رفت. وقتی از ایستگاه امام‌خمینی (س) عبور کرد، ناگهان در بین راه متوقف شد. چراغ‌ها خاموش شدند. جمعیت زیادی داخل مترو بودند. هیچ تهویه‌ای وجود نداشت. مسافران در تاریکی و گرما وحشت‌زده بودند. با چهره‌هایی که ترس در آن موج می‌زد به یکدیگر نگاه می‌کردند. هیچ‌کس نمی‌دانست چه سرنوشتی در انتظارشان است. به دنبال راه فراری بودند که خود را نجات دهند.
در میان مسافران کودک، افراد سالخورده و بیمار دیده می‌شد که به علت ازدحام جمعیت و گرمای واگن دچار مشکلات تنفسی شده بودند. دقیقه‌ها می‌گذشت اما از کمک خبری نبود. مسافران با چکش قطار اقدام به شکستن شیشه‌ها کردند.
در قطار را باز کردند و وارد تونل شدند اما چند لحظه بیشتر نگذشته بود که قطار تکان‌هایی خورد و چند متر حرکت کرد. درهای قطار که توسط مسافران یا خودبه‌خود باز شده بود، بسته شد. با ادامه این اوضاع پرتنش که با فریاد و بی‌تابی مسافران همراه شد، راهبر قطار سرانجام از کابینش خارج شد و به مسافران گفت که قطار را ترک کنند. مسافرانی که در تونل گیر کرده بودند پس از طی مسافت 10دقیقه‌ای در مسیری تاریک، به سکوی ایستگاه امام‌خمینی(س) رسیدند.
20 آتش‌نشان در متروي خط یک
ساعت 18:30 یکشنبه 20 مهرماه ماجرای نقص فنی یکی از قطارهای خط یک متروی تهران کافی بود تا آتش‌نشانان خود را به ایستگاه امام‌خمینی (س) و سعدی برسانند.
آتش‌نشانان ایستگاه یک و نجات یک وارد دو ایستگاه امام‌خمیني (س) و سعدی شده و با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. مترو به خاطر نقص فنی که در افت فشار هوای قطار به وجود آمده موفق شده بود پس از ایستگاه امام‌خمینی (س) توقف کند. مترو که در نزدیکی ایستگاه سعدی قرار داشت دیگر قادر به حرکت نبود.
20 آتش‌نشان اقدام به پیاده کردن مسافران گرفتارشده در واگن‌ها کردند و خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشت اما عدم اطلاع‌رسانی به مسافران، سکوت راهبر قطار و نبود تیم امداد موجی از وحشت را در میان مسافران ازجمله کودکان و افراد سالخورده ایجاد کرد.
افت فشار هوای قطار علت نقص فنی
احسان مقدم مدیر روابط‌عمومی متروي تهران به «شهروند» گفت: حادثه روز یکشنبه که در متروی تهران بین ایستگاه امام‌خمینی (س) و سعدی رخ داد، افت فشار هوای قطار بود.
«احسان مقدم» گفت: حادثه در متروی تهران آتش‌سوزی نبود بلکه نقص فنی بود که باعث ترس مردم شد. مردم ترسیده بودند و از ترس برای فرار و خروج از ایستگاه هجوم آوردند و برخی حتی با شکستن شیشه‌ها از پنجره خارج شدند. وی ادامه داد: با آمدن قطار کمکی عملیات کوبل انجام و قطاری که دچار نقص فنی شده بود، به پایانه ویژه تعمیرات انتقال یافت.
مقدم اظهار کرد: این حادثه موجب تأخیر حدود 45 دقیقه‌ای در حرکت قطارهای خط یک شد که البته درحال حاضر مشکل حل شده و حرکت در این خط تقریبا به شکل عادی درآمد.
مدیر روابط‌عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران ضمن پوزش از مسافران این خط، عدم نوسازی ناوگان مترو به دلیل تحقق نیافتن بودجه لازم را دلیل خرابی قطارها عنوان کرد.
ترافیک در خیابان‌ها
نقص فنی قطار در حدفاصل ایستگاه‌های امام‌خمینی(س) و سعدی در خط یک متروي تهران، موجب اختلال در حرکت قطارهای خط یک شد و ترافیک سنگین را در معابر منطقه رقم زد. نقص فنی مترو همچنین، سبب اختلال در رفت و آمد مسافران و خروج آنها از ایستگاه‌های مترو به سطح معابر و در نتیجه افزایش حجم ترافیک و کندی حرکت خودروها شد.
مترو تهران امن است؟
این نخستین‌بار نیست که متروي تهران دچار حادثه می‌شود. مسافران مترو پيش از اين هم تجربه نقص فنی و آتش‌سوزی را در واگن‌های قطار داشته‌اند. هر بار برای فرار از مخمصه راهی را انتخاب کرده‌اند. وحشت در واگن‌های خالی از هوا و تاریک و گرم به‌حدی است که مسافران وارد عمل می‌شوند، شیشه‌ها را با چکش می‌شکنند و پای پیاده از دالان‌های مترو پا به فرار می‌گذارند. اگر مسافران مترو نتوانند از چکش‌های تعبیه‌شده برای شکستن پنجره‌ها استفاده کنند، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟ اگر راهبر نتواند درهای مترو را به موقع باز کند؟ اگر سیم‌های کابل فشار قوی سر راه مسافران باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ حال این سوال پیش می‌آید که آیا مترو تهران برای مسافران ناامن است؟


تعداد بازدید :  322