شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
روي خط خبر

دیروز در بزرگراه مدرس پل طبیعت بزرگ‌ترین پل پیاده ایران افتتاح شد
شهروند| بزرگ‌ترین پل پیاده و غیرخودرویی ایران در تهران افتتاح شد. این پل سه طبقه که در بزرگراه مدرس نرسیده به بلوار میرداماد ساخته شده از نظر معماری، سازه‌ای منحصربه‌فرد و سازگار با طبیعت است.
از‌سال 89 تا همین دو روز پیش بزرگراه مدرس در تهران صحنه فعالیت کارگرانی بود که درحال ساخت پلی چند طبقه در نزدیکی پارک‌های آب و آتش و طالقانی بودند. پروسه اجرای این پروژه اما همزمان با عید غدیر خم به پایان رسید و شهردار تهران شبِ عید، روبان افتتاح این پل را برید و پلی که نامش را پل طبیعت گذاشته‌اند افتتاح شد حالا گردشگرانی که به پارک‌های آب و آتش یا طالقانی می‌روند می‌توانند با عبور از روی این پل که در ارتفاع 40 متری از زمین ساخته شده خودشان را از این سوی تپه‌های عباس‌آباد به سوی دیگری برسانند. سابقه احداث چنین سازه‌ای در تهران البته به سال‌های دور بازمی‌گردد، وقتی زمین‌های عباس‌آباد طراحی می‌شد دو پل به‌عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود. این دو پل با یکدیگر تلفیق شد و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت. مساحت این پل 7000 مترمربع است که 720 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت. شهروندان می‌توانند روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده‌روی کنند. این پل البته تنها مختص پیاده‌ها نیست علاوه بر پیاده‌روی، مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری روی آن پیش‌بینی شده است.
پل طبیعت غیراز این ویژگی‌ها، معماری منحصر به فردی هم دارد. از سویی طراحی آن ملهم از پل خواجوی اصفهان است و از سوی دیگر، پایه‌ها و خطوط روی پل به شکل شاخه‌های درختان طراحی شده است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم در حاشیه مراسم افتتاح پل طبیعت به این موضوع اشاره کرد و گفت:  در ساخت شکل ظاهری این پل سعی شده تا ناهمگون با طبیعت نبوده و برگرفته از ترکیب یک درخت باشد. همچنین 7000 متر مربع فضای سبز  روی پل طبیعت تعبیه شده که علت نامگذاری آن نیز همین بوده است.
او در ادامه از تغییر کاربردی ساختمان‌های اداری منطقه عباس‌آباد خبر داد و افزود:  می‌توان برای تغییر کاربردی این ساختمان‌ها برنامه‌ریزی کرد تا تبدیل به مرکز گردشگری و هتل شود.

تذکر مسجدجامعی در صحن غیرعلنی شورا: صدور حکم عزل معاون اداری اجرایی شورا در زمان غیبت اخلاقی نبود
شهروند| مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، معاون اجرایی شورا را در زمانی که او به مکه مکرمه سفر کرده  و در تهران حضور ندارد از سمتش عزل کرد، اقدامی که صدای اعتراض اعضای شورای شهر تهران را بلند کرده است.
جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران روز یکشنبه جدا از دستور جلسه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت یک خبر حاشیه‌ای هم داشت، خبر برکناری ولی‌الله شجاع‌پوریان که در زمان ریاست مسجدجامعی به‌عنوان معاون اجرایی شورا انتخاب شده بود. دستور عزل او را چمران که حالا رئیس اصولگرای شورای چهارم است، صادر کرده آن هم در شرایطی که  شجاع‌پوریان خودش در سفر مکه است. تصمیم و اقدام چمران از سوی تعدادی از اعضای شورا مورد انتقاد قرار گرفته است. احمد مسجدجامعی، رئیس سابق شورای چهارم در جلسه یکشنبه این اقدام را اخلاقی ندانست.او با اشاره به این‌که این کار قبلا هم در دولت اتفاق افتاده بود، گفت: ‌ آن زمان هم در ایام ماه رجب یک مدیرعامل از سمت خود برکنار شد در حالی‌ که به سفر حج مشرف شده بود. این اقدامات برای حیثیت کلان شورا اقدام مناسبی نیست. مسجدجامعی با اشاره به این‌که برخی از اعضای دیگر شورا هم به این اقدام به صورت کتبی اعتراض کرده‌اند، توضیح داد:  مدتی قبل یک نفر جملات ناصحیحی را درباره ورزشکاران شورا بر زبان آورد و من با لحن جدی به او پاسخ دادم و از حیثیت شورا دفاع کردم.مسجدجامعی اضافه کرد: حتی یکی از این ورزشکاران قصد داشت در صحن علنی از من بابت این موضوع تشکر کند اما من مانع ایشان شدم چون اعتقاد دارم دفاع از حیثیت کلان شورا وظیفه همه اعضاست.
در پایان سخنان مسجدجامعی؛ مرتضی طلایی هم تلویحا سخنان رئیس سابق شورا را تأیید کرد. شنیده شده حافظی و حکیمی‌پور دو نفر از اعضای شورا هستند که نسبت به این اقدام هیأت‌رئیسه به صورت کتبی اعتراض کرده‌اند.


تعداد بازدید :  378