شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
چرخه تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه خوب عمل نمی‌کند

نقی  نعمتی کارگردان

عموما مشکل عمده فیلم کوتاه در میان دیگر آثار هنری در سینما، عرضه و نمایش آن است. متاسفانه فیلم کوتاه آن‌قدر محدود است که تنها شاید دو فستیوال برای انتخاب فیلم‌های کوتاه  برگزار شوند و رقابت‌هایی گذاشته شود. البته نمایش خانگی هم بیشتر از آن‌که صرف فیلم‌های کوتاه باشد، فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را در برمی‌گیرد؛ علاوه بر اینها بحث نقد روی فیلم‌های کوتاه است که آن هم در طول‌ سال اگر بهانه‌ای باشد، نشستی برگزار خواهد شد و فیلم‌های کوتاه خیلی محدود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در عرصه هنر، برگشت سرمایه از سوی آثاری که به نمایش درمی‌آیند، مورد توجه است. وقتی بحث عرضه و تقاضا هم در اقتصاد فیلم کوتاه اهمیتی نداشته باشد، ناگزیر اکثر کارگردان‌ها سعی می‌کنند با توجه به این‌گونه مشکلات از ساخت فیلم کوتاه کوچ کنند و فیلم بلند سینمایی را برای کارهای خود در نظر بگیرند.
این نکته را هم باید گفت که ساخت فیلم‌های کوتاه، عرصه‌ جسورانه و بی‌پروایی است. به همین دلیل مدیران در حد پلکانی به فیلم کوتاه نگاه می‌کنند. اما در تعریف کلی‌تر، نگاه مستقلی به فیلم کوتاه  نمی‌شود.
خوشحالم از این‌که استقبال از اکران فیلم‌های سینمای «هنر و تجربه» موفق بوده است. امیدوارم این روند اکران‌ها به شهرهای کوچکتر هم برسد. با این نگاه، عرصه فیلم‌های کوتاه هم می‌تواند نویدبخش اقتصادی پویا در این حوزه باشد.
اگر این چرخه تولید و نمایش فیلم‌های کوتاه خوب عمل کند، مطمئن هستم خیلی از کارگردان‌های فیلم کوتاه در همین حوزه فعالیت خواهند کرد و ذهن خود را معطوف به ساخت فیلم‌های کوتاه خواهند کرد.                 منبع: هنر آنلاین


تعداد بازدید :  170