شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
لزوم نگاه حرفه‌ای به تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه

سامان  سالور کارگردان

در همه‌جای دنیا نگاه ویژه‌ای به فیلم کوتاه به عنوان یک ژانر سینمایی وجود دارد و در تمام جشنواره‌های مطرح بخشی به این فیلم‌ها اختصاص پیدا می‌کند چون شبکه‌های تلویزیونی هستند که این فیلم‌ها را می‌خرند، فیلم‌های کوتاه به نوعی بازگشت سرمایه مالی دارند، بنابراین سرمایه‌گذاران یا تهیه‌کنندگان رغبت پیدا می‌کنند تا در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند اما در ایران ما جایی برای ارایه فیلم کوتاه نداریم، هرچند شنیده‌ام قرار است در گروه «هنر و تجربه» فیلم کوتاه نمایش دهند که امیدوارم این اتفاق بیفتد اما باید از ابزارهای موجود دیگر هم استفاده شود. مثلا زمانی بود که در فوتبال ما استفاده از بازیکنان تیم امید اجباری شد، حالا اگر به همین شیوه دفاتر تولید فیلم را مجبور کنند به ازای هر یک یا دو فیلم بلندسینمایی که تولید می‌کنند دو فیلم کوتاه هم تولید کنند جوانان می‌توانند راحت‌تر به سینما ورود کنند چون معمولا کسانی که در فیلم کوتاه فعالیت دارند و کارگردانی می‌کنند با سرمایه‌ شخصی خودشان فیلم‌هایشان را می‌سازند و به همین دلیل عده‌ای موفق می‌شوند و عده دیگری نمی‌شوند اما اگر از عوامل حرفه‌ای‌تر برای این ماجرا استفاده شود و از تجهیزات درست سینما بهره ببرند، ‌این موفقیت‌ افزایش پیدا می‌کند. به نظرم انجمن سینمای جوان به‌عنوان جایی که می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد، باید به‌عنوان بانی عمل کند و حتی اگر شود دست به تولید بزند.
این نکته را نباید از یاد ببریم که در همه جشنواره‌های معروف و معتبر جهانی بخشی برای ارایه فیلم کوتاه وجود دارد و به این بخش بسیار اهمیت داده می‌شود چون در این بخش به نوعی استعدادیابی و معرفی جوان‌ها صورت می‌گیرد ولی متاسفانه ما می‌بینیم که در این‌جا فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر حذف می‌شود چرا این بخش که فقط یک سیمرغ دارد باید از یکی از معتبرترین جشنواره‌های ما حذف شود؟ همین یک سیمرغ می‌توانست یک استعداد جوان را معرفی کند تا‌ سال بعد بتواند با تهیه‌کننده حرفه‌ای فیلم بلندش را بسازد.
این‌که امروزه بعضی‌ها معتقدند با دوربین‌های موبایل هم می‌شود فیلم کوتاه ساخت دلیل نمی‌شود که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف به تهیه فیلم کوتاه نگاه حرفه‌ای نداشته باشند. باید نگاه به ساخت فیلم کوتاه حرفه‌ای باشد من خودم تا به حال پنج فیلم کوتاه تهیه‌ کرده‌ام که در جشنواره‌های مختلف از جمله کن به نمایش درآمده‌اند و در همه این فیلم‌ها از عوامل حرفه‌ای استفاده شده و مانند فیلم بلند برای آن پیش‌تولید رفته‌ایم. اگر بازگشت مالی و نگاه حرفه‌ای به فیلم کوتاه اتفاق بیفتد،‌ مطمئن باشید تهیه‌کننده‌ها هم ورود پیدا می‌کنند و جوانانی که باید سکانداران‌ آینده این سینما باشند راحت‌تر به سینما ورود پیدا می‌کنند.


تعداد بازدید :  183