شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

چشم‌انداز اقتصادی ایران بهبود یافت
بانک جهانی در گزارشی از اقتصاد ایران به بهبود چشم‌انداز اقتصادی ایران از‌ سال گذشته، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی اشاره کرد اما بیکاری در ایران را صعودی پیش‌بینی کرد و نوشت: هر‌سال ۱۵۰‌هزار نفر از جوانان کشور به خارج مهاجرت می‌کنند. ایران با تولید ناخالص داخلی 366‌میلیارد دلاری در ‌سال 2013- 2014، پس از عربستان، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است. این کشور همچنین با 77.3‌میلیون نفر جمعیت در‌ سال 2013، پس از مصر دومین کشور پرجمعیت منطقه بوده است.

کاهش رشد فروش خودروهای چینی
رشد فروش خودروهای چینی در ماه سپتامبر دوباره کاسته شد زیرا برندهای خودروسازی داخلی این کشور سهم خود از بازار را کمی افزایش داده‌اند. فروش خودروهای مسافری این کشور در بزرگ‌ترین بازار خودرو 6.4‌درصد در ماه سپتامبر نسبت به همین بازه زمانی در ‌سال قبل از آن افزایش یافته اما نسبت به ماه آگوست 8‌درصد کاهش یافته است.

کاهش ارزش بورس‌های جهان
بورس‌های جهانی روز گذشته شاهد رکود بودند زیرا از آمار تجارت قدرتمند چین کاسته شد و همزمان سرمایه‌گذاران به دلیل ظهور نگرانی‌هایی درباره اقتصاد جهانی، دارایی‌های پرخطر خود را از بازار خارج کردند. CAC فرانسه با 0.2‌درصد کاهش به
 4062.21، DAXآلمان نیز با 0.2‌درصد کاهش به 8766.88 و FTSE 100 انگلیس نیز با 0.3‌درصد کاهش به 6322.91 رسید.

سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری پاناسونیک
شرکت ژاپنی پاناسونیک تصمیم دارد کسب‌وکار خود در خاورمیانه و آفریقا را تا 2018میلادی به بیش از یک‌میلیارد دلار برساند. این شرکت به دلیل رقابت بازار خاورمیانه و شمال آفریقا را رها کرده بود اما اکنون بخش خرده‌فروشی به مشتریان 70‌درصد کسب‌وکار منطقه‌ای را تشکیل می‌دهد.

پتروناس سهام استات اویل را خرید
شرکت نروژی استات اویل اعلام کرده سهام خود در حوزه نفتی دریای‌خزر و خط لوله‌ای با حمایت شرکت BP به بهای 2.25‌میلیارد دلار به شرکت پتروناس کشور مالزی واگذار می‌کند. به‌عنوان بخشی از معامله، استات اویل 15.5‌درصد از سهام خود در توافقنامه حوزه نفتی شاه دنیز و 15.5‌درصد از شرکت خط لوله‌ای که گاز را به ترکیه، آذربایجان و گرجستان می‌رساند و 12.4‌درصد از سهام شرکت ذخیره گاز جمهوری آذربایجان را واگذار می‌کند.


تعداد بازدید :  246