شماره ۴۰۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
نایب‌قهرمان ووشوی آسیا سکه‌هایش را به ایتام می‌دهد
منصوریان: دستم در فینال رو شده بود

الهه منصوریان، متولد سمیرم اصفهان، ووشوکار ایرانی و برنده مدال طلای جام‌جهانی سانشو ۲۰۱۰ چین، نقره قهرمانی جهان تورنتو کانادا و مدال برنز وزن ۵۲- کیلوگرم سانشو در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو است. او به اینچئون کره‌جنوبی رفت تا طلایی دیگر بگیرد اما حریف چینی دستش را خواند و با زیرکی طلای او را ربود. البته بی‌حکمت هم نبود، چون باعث شد، منصوریان از تصمیمش صرف‌نظر کرده و فعالیت خود را 4‌سال دیگر هم ادامه دهد و عطش گرفتن طلا را در اندونزی از بین ببرد.
مسابقات سختی را پشت‌سرگذاشتی. درست است؟
واقعا همین‌طور است؛ با وجود تجربه بالا، استرس زیادی داشتم. می‌توانم بگویم شرایطم اصلا خوب نبود.
 با این اوصاف، خوب توانستی به فینال برسی.
بله.6 ماه تمرین سخت و فشرده‌ای انجام داده بودم اما متاسفانه در فینال، حریف چینی روش مبارزه مرا خواند و نتوانستم مبارزه خوبی مقابل او داشته باشم و باختم.
همه تعجب کردند که به حریف چینی باختی؛ چون او را در فینال جهانی مغلوب کرده بودی؟
در بازی فینال شرایط فرق می‌کرد. ووشوکار چینی بازی مرا آنالیز کرده بود و دستم را خوانده بود. او در فینال با تکنیک جدیدی مبارزه کرد و در حدی جنگید که غافلگیر شدم. برعکس من که نوع مبارزه‌ام هیچ فرقی نکرد و همین امر باعث از دست دادن طلا شد. کاش مربی‌ام برای تغییر روش مبارزه‌ام به من تأکید ویژه می‌کرد.
نکته جالب این بود که نه‌تنها خودت که خواهرت نیز به رقیب چینی باخت!
وضعیت شهربانو با من فرق می‌کرد. او خیلی زحمت کشید اما داور به حریف شهربانو امتیاز می‌داد. به نظر من این بازی‌ها دو میزبان داشت، یکی چین و دیگری کره‌جنوبی، چین که مهد ووشوی جهان است و کره‌جنوبی هم میزبان این بازی‌ها بود. هردو نفر به چین باختیم. در رده سنی بزرگسالان هنوز از این تیم می‌بازیم و تا به حال نتوانسته‌ایم در مسابقات رسمی این تیم را شکست دهیم.
یکی از رقبایت برای حضور در این بازی‌ها سهیلا خواهرت بود. در این خصوص صحبت کن.
سهیلا به‌خاطر من کنار کشید. به او مدیونم اما حیف که نتوانستم با مدال طلا کارش را جبران کنم. البته حضور شهربانو همیشه خیلی دلگرمم می‌کند. ما دو خواهر، یک تیم هستیم. یک تیم متحد و همدل که برای موفقیت همدیگر هر کاری می‌کنیم. ما متفاوت‌ترین تیم ورزشی کاروان ایران بودیم.
رمز موفقیتت در چیست؟
همیشه تلاش کرده و تمریناتم را به‌صورت جدی انجام دادم و تمرکز اصلی‌ام روی عملکردم بود و از خدا خواستم که نتیجه را به من بدهد. خداوند همیشه حامی من بوده و رمز موفقیتم است.
برنامه‌ات برای آینده چیست؟
فعلا استراحت می‌کنم، چون خیلی خسته شده‌ام. البته این شکست باعث شد که از ووشو خداحافظی نکنم.
مگر می‌خواستی خداحافظی کنی؟
قرار بود اگر طلا بگیرم، خداحافظی کنم اما قسمت این بود که تا 4‌سال دیگر ادامه بدهم؛ من هنوز تشنه طلای بازی‌های آسیایی هستم. البته درحال‌حاضر خیلی خسته‌ام و تنها می‌خواهم استراحت کنم. نه در لیگ شرکت می‌کنم و نه در جام‌جهانی. البته خودم را برای جهانی‌ سال آینده آماده می‌کنم.
پاداشت را گرفتی؟
بله.‌ هزار دلار دادند که البته خیلی کم بود. به نفر اول 5‌هزار دلار و به نفر دوم ‌هزار دلار دادند. رشته ما با رشته‌های دیگر فرق می‌کند و نباید پاداش رشته‌ها با هم یکسان باشد.
البته 75 سکه هم به‌صورت جداگانه پاداش می‌گیری؟
من قصد دارم 10 سکه از پاداشی که می‌گیرم را به موسسه خیریه و ایتام اهدا کنم.

 


تعداد بازدید :  276