شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

مقتدی صدر:   ائتلاف ضدداعش تنها به دنبال تجزیه عراق است
رهبر جریان صدر عراق از دولت عراق خواست تا اجازه ندهد مداخله آمریکا و ائتلاف شکافی را برای تجزیه عراق به وجود آورد. به گزارش ایسنا، رهبر جریان صدر عراق در سخنانی عنوان کرد لطف خداوند باری تعالی شامل حال مبارزان ما شد و آنها پیشروی‌های میدانی گسترده داشتند. ما کاملا آماده‌ایم تا مناطق آزادشده را ظرف دست کم 15 روز به ارتش عراق تحویل دهیم. وی تصریح کرد: ما آماده هستیم تا افراد مخلص را بدون در نظر داشتن رویکردهای مذهبی آنها وارد ارتش عراق کنیم تا آنها از مناطق مقدس حفاظت به عمل آورند و در ادامه گفت دولت باید مرزهای کشور و سازمان‌های اطلاعاتی خود را تقویت کند و برای آزادسازی استان نینوا که از تروریسم رنج می‌برد، تلاش کند. مقتدی صدر همچنین از دولت عراق خواست تا اجازه ندهد مداخله آمریکا و ائتلاف شکافی را برای تجزیه عراق به وجود آورد چرا که آنها جز شر برای عراق چیزی نمی‌خواهند.

خشم پکن از گزارش حقوق بشری آمریکا
دولت چین از گزارش حقوق بشر آمریکا درباره این کشور مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید علیه حامیان حقوق بشر، سازمان‌های مذهبی و سایر اعضای جامعه مدنی در چین به‌شدت انتقاد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: کمیسیون مستقل اجرایی کنگره‌ای آمریکا در گزارش‌هایش حقایق را مطرح نمی‌کند و با هدف قبلی به چین حمله می‌کند. هونگ افزود: دولت چین به شدت از این گزارش «رنجیده» شده و خواستار «توقف دخالت‌های این کمیسیون» در روابط آمریکا - چین است. این گزارش مدعی شده است، شی جنیپگ، رئیس‌جمهوری چین از زمان به قدرت رسیدنش در‌سال گذشته به پیشینیان خود و مدل حکومت آنها وفادار مانده است. کمیسیون آمریکایی همچنین در این گزارش آورده است: حقوق بشر و شرایط اجرای قانون در چین مجموعاً طی ‌سال گذشته پیشرفتی نکرده است و محدودیت‌های اعمال‌شده بر تجمعات و بیانات صلح‌آمیز و فعالیت‌های مذهبی در چین ادامه یافته است.

بازگشت معترضان به خیابان‌های هنگ کنگ
یک روز پس از آن‌که دولت هنگ‌کنگ مذاکرات با رهبران دانشجویان با هدف از بین بردن بن‌بست کنونی را لغو کرد، هزاران معترض برای برگزاری یک راهپیمایی دموکراسی‌خواهانه به یکی از خیابان‌های مهم این دولت شهر آمده و جنبش نافرمانی مدنی را از سر گرفتند. به گزارش ایسنا، ازسرگیری راهپیمایی‌های هزاران نفری پس از آن صورت گرفت که حمایت‌ها از معترضانی که از 28 سپتامبر سال جاری میلادی جاده‌ها و خیابان‌های اصلی و مهم در سه منطقه تجاری هنگ‌کنگ را مسدود کرده بودند، کاهش یافته بود. دانشجویان و فعالان خواستار آزادی و دموکراسی بیشتر در انتخاب رهبر هنگ‌کنگ و کاهش نفوذ چین در امور سیاسی‌شان هستند. لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین نیز دراین‌باره گفت: مطمئنم که ثبات اجتماعی می‌تواند در هنگ‌کنگ حفظ شود و پکن رویکرد «یک کشور و دو سیستم» خود را برای اداره این منطقه تغییر نخواهد داد.

قاهره امروز میزبان کنفرانس جهانی بازسازی غزه ‌است
نشست کشورهای اهداکننده برای بازسازی نوار غزه امروز در قاهره برگزار می‌شود. در این نشست مشخص خواهد شد که آیا جامعه جهانی برای حمایت مالی از بازسازی غزه آماده است یا خیر. به گزارش ایسنا در این نشست نمایندگانی از 50 کشور ازجمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و جان کری، وزیر خارجه آمریکا و نمایندگان چندین هیأت امدادرسانی و سازمان‌های بین‌المللی ازجمله صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه عرب مشارکت خواهند داشت. در همین حال دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کردند که جان کری در جریان کنفرانس بین‌المللی در قاهره که درخصوص بازسازی نوار غزه برگزار می‌شود خواهان ازسرگیری روند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها خواهد شد.

ملاله یوسف زی جایزه صلح نوبل خود را به «کودکان بی‌دفاع» تقدیم کرد
ملاله یوسف زی، فعال حقوق آموزش زنان جایزه صلح نوبل خود را به کودکان «بی‌دفاع» سراسر جهان تقدیم کرده و از نخست‌وزیران هند و پاکستان خواست تا به خاطر صلح در مراسم اهدای این جایزه شرکت کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ملاله یوسف زی 17ساله، ضمن ابراز افتخار از این‌که جوان‌ترین فرد و نخستین پاکستانی است که این جایزه را دریافت می‌کند، گفت:   این جایزه متعلق به تمام کودکان بی‌دفاع است که حق اعتراض ندارند و حرف‌های آنها باید شنیده شود. این جایزه به من برای انگیزه و آرمان‌هایم جرأت می‌دهد و من از تمام کودکان سراسر جهان می‌خواهم تا برای گرفتن حقوق خود به پاخیزند.


تعداد بازدید :  353