شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
سیدحسن خمینی:
دلیل پیدایش داعش، خروج از اعتدال است

یادگار امام با اشاره به ظهور گروه‌هایی چون داعش در جهان اسلام گفت: دلیل پیدایش این گروه‌ها خروج از اعتدال و عدم‌رعایت اصل جمع ضدین و فراموشی ابعاد متفاوت انسانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی روز گذشته در دیدار با مدیران و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام با اشاره به در پیش رو بودن عید غدیرخم، «جمع میان اضداد» را یکی از صفات ذکر‌شده برای مولی الموحدین(ع) عنوان و اظهار کرد: این یک تعبیر کنایه‌آمیز بوده و می‌خواهد بگوید که وجود علی(ع) آن‌قدر بزرگ است که صفات متفاوتی در آن جمع شده است. یادگار امام سپس به سایر ابعاد شخصیتی امام اشاره کرد و افزود: همین پهلوان وقتی که سرزمین‌های زیادی همچون ایران، روم، شام و... به سرزمین‌های اسلامی اضافه شدند، به دلیل آن‌که مردم آن مناطق به خوبی عربی سخن نمی‌گفتند دست به کار شد و به تدوین ادبیات و زبان عربی پرداخت. یادگار امام با اشاره به ذو ابعاد بودن شخصیت علی(ع) اظهار داشت: امروز در دنیای اسلام از چنین مسأله‌ای غافل هستیم و آنچه با نام داعش امروز پیدا شده محصول چنین غفلتی است؛ اگر دو‌سال پیش به ما می‌گفتند در قرن فعلی کسانی پیدا می‌شوند که برده‌داری و بریدن سر انسان‌ها را رواج می‌دهند، باور نمی‌کردیم؛ زیرا فارغ از تأسف‌آور بودن تمام کردن این کارها به نام اسلام، می‌توان گفت که دلیل پیدایش این گروه‌ها خروج از اعتدال و رعایت اصل جمع ضدین و فراموشی ابعاد متفاوت انسانی است. او ادامه داد: یکی از علمای عراق درخصوص داعش گفته است خیلی از افرادی که امروز به عراق آمده‌اند و قبلا نیز کمونیست بوده‌اند که ایرادی ندارد؛ اما مسأله این است که آنها می‌گویند فقط ما مسلمانیم و شما را می‌کشیم!
سیدحسن خمینی تصریح کرد: این فرهنگ داعش است که خود را حق مطلق می‌داند و دیگران را دارای حق حیات نداند که ممکن است این منش در دیگران نیز به انحاء و اشکال گوناگون وجود داشته باشد؛ لذا جامعه ما امروز محتاج تفکر علوی است و اگر امروز از علی(ع) و بزرگانی چون امام راحل یاد می‌کنیم ما هستیم که محتاج آنان هستیم؛ نه آنها محتاج ما و شاید به همین خاطر است که پیامبر(ص) می‌فرمایند «ذکر علی(ع) عباده.»

 


تعداد بازدید :  314