شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
قائم‌مقام وزیر کشور درباره حملات تازه تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان :
‌ مسئولیت حادثه ‌سراوان بر عهده دولت پاکستان است

شهروند| مسئولان امنیتی و قضایی کشور از دستگیری عاملان حادثه تروریستی هفته گذشته سراوان در استان سیستان و بلوچستان خبر  می‌دهند و حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور مسئولیت این حادثه را بر عهده دولت پاکستان می‌داند. این در حالی‌ است که روز گذشته نیز حملات تروریستی دیگری در این استان به وقوع پیوست. رئیس امور اجتماعی فرمانداری ایرانشهر صبح شنبه هدف گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و جان سپرد؛ همچنین اشرار مسلح تله انفجاری در مسیر تردد دو خودرو پلیس راه جکیگور منفجر کردند که البته در این حادثه به کسی آسیبی نرسید.
دیروز در حاشیه مراسم ختم قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بسیاری از مسئولان درباره این حوادث موضع‌گیری کردند.
حسینعلی امیری درباره‌ آخرین اقدامات صورت‌گرفته در رابطه با حادثه تروریستی سراوان گفت: از دولت پاکستان انتظار داریم اجازه ندهند از خاک پاکستان برای عملیات‌ تروریستی علیه کشور ما استفاده شود. وی ادامه داد: این عملیات‌ از نظر نظامی هیچ‌گونه ارزشی ندارد، زیرا در خاک کشور دیگری اتفاق افتاده است. قائم‌مقام وزارت کشور با بیان این‌که از طریق دستگاه دیپلماسی این موضوع در حال پیگیری است، گفت: از دولت پاکستان انتظار داریم که اقدامات لازم را برای جلوگیری از عملیات تروریستی علیه کشور ما را انجام دهد. در واقع خاک آنها نباید برای عملیات‌ تروریستی در اختیار تروریست‌ها قرار گیرد.
امیری تصریح کرد: تروریست‌ها عملیات را علیه ما انجام می‌دهند، اما به‌دلیل این که پایگاهی ندارند به خاک پاکستان می‌روند و ما نمی‌توانیم در آنجا اقدامات نظامی را انجام دهیم، اما در حال حاضر کمیته مرزی تشکیل شده است. وی تاکید کرد:‌ ما معتقدیم مسئولیت این حادثه‌ بر عهده دولت پاکستان است. این در حالی است که سخنگوی وزارت‌خارجه پاکستان گفته است: با این موضوع که تروریست‌های حادثه سراوان پناهگاه‌های امنی در داخل خاک این کشور دارند، موافق نیستم. به گزارش فارس، «تسنیم اسلم» سخنگوی وزارت‌خارجه پاکستان با اشاره به اینکه این حادثه در نزدیکی مرز اما در داخل ایران رخ داده و تروریست‌ها در خاک ایران بوده‌اند، گفت: «من با این دیدگاه موافق نیستم که تبهکارانی که مشکلاتی در داخل ایران به وجود می‌آورند، پناهگاه‌های امنی در داخل خاک پاکستان دارند». وی افزود: مرز بین ایران، افغانستان و پاکستان به خاطر وقایع و حوادث منطقه، شاهد تحرکات نامطلوبی بوده و این موضوعی است که نیازمند همکاری همگی ما است.
ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور نیز روز گذشته پاکستان را مسئول این حادثه دانست و گفت:‌ کشور پاکستان در این حادثه مسئول است و باید پاسخگو باشد زیرا مرجع و پناهگاه امنی برای تروریست‌ها شده است. رئیسی گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی است که باید موضوع را از طریق وزارت‌خارجه پیگیری کند. البته مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم روز گذشته دوباره تاکید کرد که‌ عاملان حادثه تروریستی سراوان دستگیر شدند و به زودی  محاکمه می‌شوند. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم دیروز گفت:‌ مسئولان مربوطه در استان در حال تهیه گزارش هستند و فعلا گزارشی به دست ما نرسیده است.
اما صبح دیروز یک حادثه تروریستی دیگر در شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان رخ داد. فرماندار ایرانشهر در این‌باره گفت: صبح شنبه رئیس امور اجتماعی فرمانداری ایرانشهر هدف گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت که با پیگیری‌های انجام‌شده سرنخ‌هایی از عاملان تیراندازی به دست آمده است. نبی بخش داودی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این حادثه صبح شنبه درحالی‌که «بهرام باشنده» قصد عزیمت به محل کارش را داشت مقابل منزلش صورت گرفته است. وی تاکید کرد: این حادثه به هیچ عنوان عملیات تروریستی نبوده بلکه مربوط به درگیری طایفه‌ای بوده است. داودی خاطرنشان کرد: عاملان تیراندازی در لباس مبدل رفتگران شهرداری انجام به این کار کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا دیروز گزارش داد که بهرام باشنده کارمند فرمانداری ایرانشهر پس از انتقال به بیمارستان با وجود تلاش پزشکان به علت شدت جراحات جان سپرد.
این در حالی است که روز گذشته فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان از حمله دیگری خبر داد و گفت: اشرار مسلح تله انفجاری در مسیر تردد دو خودرو پلیس راه جکیگور منفجر کردند که خوشبختانه به ماموران پلیس راه آسیبی نرسیده است. محمدرضا کورسی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این حادثه در 8 کیلومتری پاسگاه پلیس راه جکیگور بعد از شهرک صنعتی رخ داده است. وی گفت: دراین حادثه به دو دستگاه خودرو مگان و سمند پلیس راه خسارت‌هایی وارد شده است.


تعداد بازدید :  260