شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

سالروز کشف آمریکا
522‌سال پیش، برابر با دوازدهم اکتبر 1492 میلادی، كريستف كلمب (کريستوفر کلمبوس) دریانورد ایتالیایی كه براي يافتن راه دريايي به هند از طريق اقیانوس اطلس، اروپا را ترك كرده بود به جزاير آنتيل (در نزدیکی كوبا) رسيد. کلمب پس از 70 روز دريانوردي، وقتی از دور خشكي‏هاي مربوط به قاره آمريكا را ديد، تصور كرد كه به خاك آسيا نزديك شده است و لذا جزايري را كه كشف كرده بود، هند غربي نام نهاد. كلمبوس با سرمايه اسپانيا و از جانب پادشاه اين كشور و در جريان رقابت با پرتغال بر سر تصرف سرزمين‌هاي دوردست به اين مسافرت دست زده بود.

مرگ آناتول فرانس
90‌سال پیش، برابر با دوازدهم اکتبر 1924 میلادی، آناتول فرانس داستانسرا، اديب و فيلسوف فرانسوي درگذشت. شهرت فرانس در عالم ادبيات با انتشار داستان «جنايت سيلوستر بونار» آغاز شد. مولفان تاريخ ادبيات او را بزرگترين نويسنده فرانسه در عصر خود توصيف کرده‌اند. آناتول فرانس در طول عمر نويسندگي‌اش 25 داستان، 9 کتاب غير داستاني، يک کتاب تاريخ، 4 نمايشنامه و 4 خاطره نوشت که 4 خاطره او پر از نکته و اندرز است.

كودتاي ژنرال مشرف
15‌سال پیش، برابر با دوازدهم اکتبر 1999 میلادی، ارتشبد پرويز مشرف رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان در كودتايى بدون خونريزي، محمدنواز شريف، نخست‏وزير قانوني اين كشور را از قدرت خلع کرد و زمام امور را در دست گرفت. اين كودتا زماني صورت گرفت كه نوازشريف، پاکستان را براي ديدار از بنگلادش ترک کرده بود. نخست‌وزير بركنارشده پاكستان چند ماه بعد در دادگاه، محاكمه و به حبس ابد محكوم شد اما چندي بعد به درخواست مقامات عربستان سعودي، آزاد و به آن كشور تبعيد شد. مشرف پس از برکناری نواز شریف خود را رئيس‌جمهوري پاکستان ناميد.


تعداد بازدید :  356