شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
سینمای کودکی که سینمای کودک نیست

نادره ترکمانی، کارگردان فیلم «گرداله و عمه غوله» معتقد است، رفتار «شورای حمایت از فیلم کودک» در وزارت آموزش و پرورش مافیاگونه است. این کارگردان سینمای کودک که قصد دارد به‌زودی فیلم «گرداله و عمه غوله» را اکران کند، درباره حمایت‌نکردن آموزش و پرورش از سینمای کودک گفت: وقتی بحث سینمای کودک مطرح می‌شود، یک پای ثابت حمایت وزارت آموزش و پرورش است اما متاسفانه در این سال‌ها این وزارتخانه نه‌تنها برای حمایت از این سینما پا پیش نگذاشته است بلکه در جاهایی تیشه به ریشه آن زده است.
به‌گفته این کارگردان سینمای کودک، شورای حمایت از فیلم کودک در حوزه اکران در طول این سال‌ها، از تعدادی فیلم که اصلا جزو سینمای کودک محسوب نمی‌شوند، حمایت کرده است. ظاهرا فیلم‌هایی که در طول سال‌های گذشته مورد حمایت این شورا قرار گرفته‌اند، اساسا در رده سنی و ژانر فیلم کودک قابل تقسیم‌بندی نیستند. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به «ملک‌سلیمان»، «نفوذی»، «رسوایی»، «معراجی‌ها» و... اشاره کرد.
اگر سخنان ترکمانی را به‌عنوان یکی از فعالان در حوزه فیلم‌کودک بپذیریم و اعضای شورای حمایت از فیلم‌کودک هم در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشند، باید به حال شورایی که اسمش اصلا با کاری که انجام می‌دهد همخوانی ندارد افسوس خورد. چراکه علاوه بر آموزنده  بودن و مناسب بودن فیلم نمایش داده شده در این رده سنی(کودک) فیلم‌هایی که خصوصیت کودکانه ندارند اصلا نمی‌توانند در این گروه قرار بگیرند. بروز چنین رفتارهایی (البته باز هم در صورتی که سخنان ترکمانی را درست فرض کنیم) علاوه بر عدم ایجاد فضای مناسب برای نفس‌کشیدن سینمای کودک در بطن جامعه، یک مسیر غیرفرهنگی برای بالا بردن آمار فروش برخی از فیلم‌هاست. باشد که تدبیری بیندیشیم.


تعداد بازدید :  262