شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
نگارش رسانه‌ای

دکتر مهدخت بروجردی‌علوی

بحث شیوه نگارش فارسی از گذشته مورد توجه بسیاری قرار گرفته و تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است، بنابراین می‌توانیم بگوییم شیوه نگارش و چگونگی نوشتن ما و این‌که یک واژه، جمله یا متن را به چه صورت بنویسیم تا هیچ اشتباهی در شکل نگارش آن وجود نداشته باشد، موضوعی است مهم که هر نویسنده حرفه‌ای و حتی افراد عادی هم باید به یادگیری و رعایت آن اهتمام ورزند. اما زمانی این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به عرصه مطبوعات کشیده شود زیرا مطبوعات و رسانه‌ها در شکل‌گیری فرهنگ عمومی به‌طور عام و در زمینه شیوه نگارش به‌طور خاص نقش انکارناپذیری دارند. علاوه بر این، ضرورت آسان‌خوانی، آسان‌فهمی و آسان‌نویسی نیز هویت ویژه‌ای به ادبیات مطبوعات بخشیده است.
نویسنده کتاب «نگارش‌رسانه‌ای»، برای تدارک و تهیه این کتاب با استفاده از تجربه‌های خود در طول سال‌ها تدریس شیوه نگارش مطبوعاتی و به تبع آن مطالعه جراید و مطبوعات گوناگون و دقت در شیوه‌های نگارش آنها و همین‌طور مراجعه به کتاب‌های معتبری که در این زمینه نوشته شده است، سعی داشته تا مجموعه‌ای کامل در اختیار خوانندگان قرار دهد. این کتاب به‌خاطر سادگی، روانی، توجه به قواعد دستور زبان فارسی و تکیه بر نقاط اشتراک میان استادان فن نگارش مورد توجه و پذیرش همگان قرار گرفته است.
اصول مهم و قاعده‌های دستوری برای درست‌نویسی، چگونگی قطع و وصل کلمه‌ها، شیوه نگارش کلمه‌های عربی در فارسی، درستی و نادرستی، نشانه‌گذاری و عدد نویسی در مطبوعات، روش نوشتن کتاب‌شناسی و... ازجمله مباحث مهم این کتاب ارزشمند است.

 


تعداد بازدید :  431