شماره ۴۰۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
تاریخ اجتماعی رسانه‌ها (از گوتنبرگ تا اینترنت)

 ترجمه حسن نمک‌دوست‌تهرانی

برقراری ارتباط مختص انسان نیست و موجودات دیگر کم و بیش به شیوه‌ها و شکل‌های گوناگون با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند اما انسان را به دو دلیل «موجود ارتباط‌گرا» دانسته‌اند: نخست تنوع بی‌پایان شکل‌های ارتباطاتی افزون بر کاربرد زبان و بهره‌گیری از نظام نمادها که برخی اندیشمندان، فرهنگ را به آن معنا می‌کنند و حیات جامعه‌ها را بی‌آن میسر نمی‌دانند، درواقع هر کنش انسان دربردارنده پیام و معنایی و دارای وجهی ارتباطاتی است. دوم، تنها انسان است که می‌تواند یک کنش ارتباطاتی واحد را، بسته به موقعیت‌های مختلف به شکل‌های گوناگون معنا و تفسیر کند. مانند شکرخند، زهرخند، تلخند و... که همگی نشان‌دهنده تفسیر‌ها و تأویل‌های گوناگون از یک کنش ارتباطاتی یعنی خندیدن هستند. اما مورد دیگری که وجود دارد این است که انسان یگانه موجودی است که از رسانه‌ها برای برقراری ارتباط، در مقیاس‌های گوناگون بهره می‌گیرد به‌طوری که تاریخ نوین جامعه‌ها و تمدن انسانی را به هیچ‌وجه نمی‌توان بدون حضور رسانه‌ها درک و فهم کرد.
متنی که خواندید مختصری بود از مقدمه مترجم کتاب «تاریخ اجتماعی رسانه‌ها از گوتنبرگ تا اینترنت»، همان‌طور که می‌دانیم انسان از همان ابتدا به دنبال یافتن راهی برای ایجاد ارتباط و کسب آگاهی بیشتر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و یافته‌های خود بوده و برای این کار وسایل و ابزار مختلفی ابداع و اختراع کرده است. از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین شکل این ابزار گرفته تا پیچیده‌ترین آنها.
این کتاب نیز به دوران آغاز مدرن و اختراع حروف متحرک چاپی و انتشار کتاب‌های چاپی تا پیدایش روزنامه، پست، تلگراف، عکاسی، سینما، تلفن، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت می‌پردازد و چگونگی پیدایی و ساخت این ابزار را توضیح و تفسیر می‌کند که مطالعه آن برای علاقه‌مندان به علم ارتباطات و کسانی که می‌خواهند از تاریخچه پیدایش و خلق وسایل ارتباطی توسط بشر و روند رشد و پیشرفت آن مطلع شوند، مفید خواهد بود.
یکی از نکات قابل توجه این کتاب حجیم که تقریبا 653 صفحه دارد، این است که به حمل‌ونقل نیز به‌عنوان وسایل ارتباطی نگریسته و به آن می‌پردازد.


تعداد بازدید :  317