| مازیار عسکری | آتشنشان |
صحنههای مختلف حوادث و اتفاقات نشان از این دارند که عدهای با هر حادثهای خود را به محل موردنظر میرسانند تا تماشاگر ماجرا باشند؛ تماشاگرانی که بیشترشان نه برای کمک بلکه برای به نظاره نشستن و فیلم گرفتن حضور دارند؛ تماشاگرانی که گاهی نام خبرنگار- شهروند بر خود میگذارند و ابزاری میشوند برای رسانههای فارسی زبان بیگانه! به عنوان مثال در حادثه کوهستان عملیاتی استارت خورد؛ عملیاتی که به 5ساعت زمان نیاز داشت و تماشگران ماجرا ادعا میکردند که شما باید عرض 3دقیقه باید عملیات را اجرایی میکردید و متاسفانه ماجرا به اینجا ختم نشد و یکی از شبکههای فارسی زبان بیگانه از دیر رسیدن گروه سر صحنه حادثه میگفت! امدادگر یا آتشنشان متخصص شرایط بحرانی و مهار حوادث است، تخصصی که نیازمند تمرکز است و در بیشتر مواقع حضور تماشاگران مخل تمرکز لازم است. حادثه پلاسکو، بحرانی با ابعاد مختلف بود و انتظار نمیرفت جمعیتی به آن گستردگی در محل حاضر باشند؛ جمعیتی که بیاعتنا به وخامت ماجرا و گستردگی عملیات مشغول سلفی گرفتن و فیلمبرداری بودند و در این حین به این نکته توجه نداشتند که باید مسیر ماشینهای آتشنشانی و امدادی را باز کنند و به نجات حتی یک فرد کمک کنند. در حادثه پلاسکو ازدحام جمعیت در محل حادثه از جنبههای مختلف مشکلساز بود؛ بودن افراد گوشی به دست هم برای افرادی که زیرآوار بودند تاثیری جز به تاخیر افتادن امدادرسانیها نداشت هم برای خانواده نگران این افراد موجه خوبی نبود و هم برای آتشنشانان و امدادگران که سعی میکردند در اسرعوقت خود را به آسیبدیدهها برسانند. متاسفانه برخی از این تماشگران کاور آتشنشانی میپوشیدند تا بتوانند به ماجرا نزدیکتر شوند، البته نه برای کمک تنها برای کنجکاوی شخصی! متاسفانه افراد زیادی هستند که نمیدانند در هر اتفاق باید چگونه برخورد کرد و هر حادثهای نیازمند چه شرایط و فعالیتهای است و تنها حضور صرفشان سبب میشود در انجام فعالیتها و ارایه خدمات اخلال بهوجود بیاید. بودن تماشاگران در هر حادثه و اتفاقی شرایط کار را سخت و استرس را افزایش میدهد، استرسی که تمرکز را که فاکتور اساسیای است را از بین میبرد. این شرایط در حوادث گستردهای همچون پلاسکو حادتر و چشمگیرتر نیز میشود. ما همانند مسائل و مقولههای دیگر نیازمند فرهنگسازی هستیم کاری که بر دوش رسانهها بهخصوص صداوسیما است، اگرچه انتظار میرود با پیشرفت تکنولوژی و سهل شدن ارتباطات، اطلاعات مردم از حساسیتهای امدادرسانی در دقایق ابتدایی حادثه بالا باشد اما متاسفانه گویی ما تنها به عکس و فیلم گذاشتن در تلگرام و اینستاگرام بسنده کردهایم چون با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوان به این اطلاعات دسترسی یافت. آتشنشانها یا امدادگران ارگانهای عملیاتی هستند و در این زمینه نمیتوانند وظیفهای بهعهده بگیرند یکی از دلایل آن هم نداشتن قدرت اجرایی بالا در این زمینه است، البته با بازتابی که حادثه پلاسکو در رسانههای مختلف داشت و همه ما متوجه این مساله شدیم که حضور تماشاگران تا چه حد میتواند مخل ارایه خدمات باشد امیدواریم بعد از این در حوادث دیگر شاهد تماشاگران گوشی بهدست نباشیم.