حامد صالحپور - کارشناس جوانان هلال کردستان| اهمیت و ضرورت اطلاعرسانی و اینکه به چه میزان این جمله از زبان مدیران شنیده میشود، حاکی از نقش پررنگی است که جامعه خبرنگاران و اصحاب رسانه در رویکردهای نوین نشر اخبار و اطلاعات نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی ایفا میکنند. آنچه همواره در افکار عمومی از رسانهها انتظار میرود سرگرمی و مفرح بودن آنهاست، تا هم بتواند اوقات فراغت آنان را پر کند و هم به وظایف حرفهای خود عمل کند و حتی به نیازهای روحی مخاطب پاسخ دهد. این توقع و تصور اگر چه غلط نیست، اما تصور ناتمامی است که رسانهها را صرفاً در یکی از ابعاد و کاربردهای آن کاهش میدهد و رویکرد دیگر آن را نادیده بگیرد. در نظریههای ارتباطات بهطور کلی سه وظیفه و کارکرد اصلی برای رسانه تعریف شده است که شامل آموزش، انتقال میراث فرهنگی، وجه سرگرمی و اطلاعرسانی است.
اساساً کارکرد اطلاعرسانی رسانه آنقدر گسترده و عمیق است که سایه آن در همه آیتمها و ژانرهای گوناگون رسانهای قابل مشاهده است و دیگر کارکردهای رسانه یعنی سرگرمی و آموزشی را نیز در لابهلای این کارکرد میتوان بازیافت. از این رو با این مقدمه میتوان دریافت که سازمان جوانان جمعیت هلالاحمر بهعنوان بزرگترین نهادی که در حوزه امور جوانان به ایفای نقش مهم رهبری جوانان در آینده بهعنوان یک استراتژی مهم و کاربردی مینگرد، به خوبی از هر سه کارکرد رسانه به منظور بسط و گسترش فعالیتهای بشردوستانه و ایجاد ارتباط از طریق رسانههای در اختیار بهره میبرد.
بنابراین هر چه ملموستر بتوان ارتباط بین مخاطبان سازمان جوانان را به استراتژیها و اهداف این نهاد بینالمللی نزدیکتر کرد، به عبارتی مصادیق جامعه ارتباطی را که منجر به یک ارتباط دو سویه خواهد شد، نهادینه میکند.
حال با چه افرادی و از چه کسانی بهعنوان سربازان خط مقدم رسانه به اهداف عالی ارتباط دست یابیم که قطعاً نگاهها به سمت قلب تپنده سازمان جوانان میرود که قطعاً مدیران روابط عمومی در جایگاه اول هستند، اما کثرت برنامههای زمانبندی شده و تشکیلات عظیم سازمان جوانان به لحاظ ساختاری و وجود کانونهای ششگانه غنچههای هلال در مهدهای کودک و کانونهای دانشآموزی مدارس، کانونهای دانشجویی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، کانونهای روستایی در روستاها و آبادیهای کشور، کانونهای طلاب در مراکز علمیه طلاب و کانونهای جوانان در شعب سراسر کشور، حضور خیل عظیمی از خبرنگاران را میطلبد که بهموقع و اثرگذار بتوانند اخبار فعالیتها و برنامههایی که بهطور روزانه در سراسر این مرز پرگهر به منظور به نحو احسن و در شأن آنان پوشش دهند.
اما از نقش فضای مجازی، وبسایتها، پورتالهای خبری و... نباید غافل شد؛ چرا که یکی از ابزارهای روابط عمومیهای الکترونیک به شمار میآید.
اما آیا این تعداد خبرنگار میتوانند روزانه اخبار و اطلاعات برنامهها و فعالیتهای عامالمنفعه، بشردوستی و امدادی اعضای فعال سازمان جوانان را منعکس کنند یا به عبارتی دیگر لزوماً این تعداد از نیروی انسانی آموزشدیده را میتوان بهکار گرفت اینها سوالاتی است که گروهی به نام رابطین خبری جوان سازمان جوانان جمعیت هلالاحمر خالصانه پاسخی در خور شأن دادهاند، بله تیمهایی فعال از جوانان دارای ایده، عکاس، مستندساز، فیلمساز و خبرنگار این رسالت مهم را در سازمان جوانان برعهده دارند.
شاید بیش از هر زمان دیگری میطلبد با توجه ویژه و نگاه کارشناسانه به این قشر از جوانان که با تعهد و تخصص قدمهای ارزشمندی در راستای ظهور فعالیتهای بشردوستانه جوانان مومن ایران اسلامی در محافل ملی و بینالمللی ماندگار ساختهاند، کارکردها و تواناییهای رابطین خبری را بسط و گسترش داد.
چرا که در برهه زمانی بخش عمدهای از جامعهپذیری نسلها از طریق رسانهها انجام میشود و نفوذ و تأثیرپذیری رسانهها تا جایی است که برخی معتقدند كه رسانهها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین میکنند.
رسانه بشردوستی سازمان جوانان جمعیت هلالاحمر از طریق اطلاعرسانی پردازش و انتشار اخباری است که در کنار آن صداقت و صحت اطلاعات را امری ضروری برای رسالت خود تعریف کرده است. به عبارتی دیگر از انعکاس زحمات شبانهروزی رابطین خبری جوان را به شکلی حرفهای و در راستای هدف راهبردی کمیته بینالمللی صلیبسرخ که شامل اطلاعرسانی و راهنمای عمل سازمان در چهار سال آینده است را نقشه راه خود تلقی کرده، چرا که این راهبرد به تصویب مجمع کمیته بینالمللی صلیبسرخ (عالیترین نهاد کمیته) رسیده است و از اهمیت بسزایی در دنیا برخوردار است.
اینکه تا چه اندازه توانستهایم اهمیت حضور رابطین خبری جوان را در سازمان جوانان معرفی کنیم، هدف اصلی این مقاله است و در شمارههای بعدی با بهره از پژوهشهای کاربردی کارکردها، اهداف و آسیبهای احتمالی را نیز بررسی خواهیم کرد.