شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع بخش خصوصی:
به نقد اعتقاد داریم

شهروند|  «دولت اعتقاد ندارد قابل نقد نیست اما این‌که صداوسیما و رسانه‌ها فرصت برای نقد دولت فراهم می‌کنند، کار خوبی است و ما ناراحت نمی‌شویم ولی گاهی اوقات عده‌ای در مورد رشد اقتصادی بحث می‌کنند که درست نیست.»
این بخشی از اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری در صدوسی‌وسومین سالگرد پارلمان بخش خصوصی بود.
مرد دوم کابینه یازدهم در حالی ‌که معتقد بود بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد ایران شود، به تأثیر اتاق بازرگانی در تصمیمات اقتصادی اشاره کرده و گفت: دولت یازدهم بازرگانان را مشاوری مفید برای خود می‌داند؛ اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به گفته خودش قرار نبود پشت تریبون قرار گیرد اما با از هوش رفتن مسعود خوانساری، رئیس پارلمان بخش خصوصی تهران سخنرانی کوتاهی داشت و از تدوین طرحی در هیأت دولت برای توسعه بیشتر اقتصاد خبر داد. او که معتقد است با 10 تا 15‌درصد پیشرفت به جایی نخواهیم رسید و باید سریع‌تر حرکت کنیم، اعلام کرد که طرحی در دولت در دستور کار قرار دارد که براساس آن 200 نخبه اقتصادی به‌عنوان پیشرو در توسعه کشور ایفای نقش کنند و بقیه افراد پشت سر آنها قرار گیرند. در این مراسم علاوه بر اعطای نشان امین‌الضرب به 3 نفر از کارآفرینان برتر، از 20 نفر از تجار و کارآفرینان برتر عرصه تجارت و بازرگانی تقدیر به عمل آمد. در میان اسامی موسس کارخانه بیک و کارخانه ایران کاوه نیز به چشم می‌خورد.
مراسم پر حاشیه
اما مراسم اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب به فعالان نمونه اقتصادی که برای نخستين‌بار در کشور اجرایی شد، با حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ از ادای احترام فعالان بخش خصوصی به آتش‌نشانان و از هوش رفتن مسعود خوانساری گرفته تا حضور نواده امین‌الضرب و مهدی‌ هاشمی در مراسم. رئیس اتاق بازرگانی تهران که از لحظه قرارگرفتن در پشت تریبون تمرکز کافی نداشت، دقایقی پس از شروع سخنرانی‌اش در پشت تریبون از حال رفت و بلافاصله به اتاق دیگری منتقل شد. او که دچار افت شدید فشارخون شده بود، پس از نیم‌ساعت به سالن مراسم بازگشت؛ اما از دیگر نکات قابل توجه این مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به مژده مهدوی یکی از نوادگان مرحوم حاج محمدحسن امین‌الضرب پایه‌گذار اتاق بازرگانی بود. حاج محمدحسن امین‌الضرب از مهم‌ترین تجار ایرانی در دوران قاجار بود؛ ایجاد خط راه‌آهن بین محمودآباد و آمل در‌ سال 1308، احداث کارخانه برق و بلورسازی، تأسیس کارخانه چینی‌سازی در تهران، ایجاد کارخانه ابریشم‌تابی و ابریشم‌بافی، ساخت کاروانسرای حسن‌آباد در راه تهران-‌قم را در کارنامه اقدامات خود به ثبت رسانده است.
می‌خواهند کار بزرگ دولت را کوچک کنند
بهبود شرایط کسب‌و‌کار در پسابرجام از دیگر نکات مورد اشاره معاون اول رئیس‌جمهوری بود. او با بیان این‌که برخی تلاش می‌کنند که کار بزرگ دولت را کوچک جلوه دهند، ادامه داد: فکر می‌کنم برجام تا حدود زیادی توانسته است این شرایط را برای فعالان بخش اقتصادی کشور ایجاد کند؛ هر چند هنوز موانع زیادی پیش روی فعالان اقتصادی وجود دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری به تأثیرات مثبت برجام بر روند حرکت اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: بعد از اجرای برجام کارهای خوبی در بخش نفت انجام شده و در مدت کوتاهی توانسته‌ایم تولید را دو برابر کنیم. همچنین در بخش گاز از 240‌میلیون مترمکعب برداشت به 560‌میلیون مترمکعب تا پایان ‌سال می‌رسیم.
تولید روی غلتک افتاد
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به آزاد شدن یوزانس برای فعالان صنعتی گفت: بخش تولید اکنون روی غلتک افتاده است و آنهایی که اهل حرکت باشند حرکت خود را آغاز کرده‌اند. او در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که باید مشخص شود در کجای مسائل اقتصادی باید دولت را نقد کنیم و در کجا نقد نکنیم، گفت: نقد کردن شرایط اقتصادی دولت کار خوبی است و ما از این کار ناراحت نمی‌شویم اما یک عده درباره آمار رشد اقتصادی بحث می‌کنند که باید مشخص شود این آمار وجود خارجی دارد یا نه. این که صداوسیما و رسانه‌ها فرصت برای نقد دولت فراهم می‌کنند، کار خوبی است و ما ناراحت نمی‌شویم ولی گاهی اوقات عده‌ای در مورد رشد اقتصادی بحث می‌کنند که درست نیست. او ادامه داد: این‌که بحث کنیم صادرات این میزان رشد کرده است، آیا این ارقام درست است یا خیر، قابل نقد نیست و این اقدامات هزینه زیادی برای پخش این برنامه می‌شود. جهانگیری گفت: مگر می‌شود در مورد شاخص‌های عملکرد نقد کرد. اینها مدل ریاضی و علم آماری است که داده‌هایی داده می‌شود و برون‌داد دارد. حال بحث کنیم که این رشد اقتصادی صورت گرفته قابل بحث نیست و همین که بحث می‌کنیم معلوم است که این‌کاره نیستیم. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: گفته بودیم که در‌ سال 95 چرخ اقتصاد را به حرکت درمی‌آوریم و صادرات کشور را رشد می‌دهیم، از بسته حمایتی نوشتیم تا تورم را کنترل و تعامل با دنیا را برقرار ‌کنیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت و واردات را مدیریت و طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اینها موضوعاتی است که دوستانی که دنبال نقد هستند باید نقد کنند.


تعداد بازدید :  295