شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

اردوغان:   ملت ترکیه حرف آخر را در رفراندوم خواهند زد
ایسنا| رجب طیب اردوغان با اشاره به رفراندوم قانون اساسی اعلام کرد ملت ترکیه تصمیم آخر را خواهند گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره برگزاری کمپین از سوی وی درباره رفراندوم پیش‌رو درمورد اصلاحات قانون اساسی گفت:   درحال حاضر حضور ما در میدان‌های اصلی کشور معنایی ندارد اما مراسم‌های مختلفی برگزار خواهد شد. هنوز تصمیمی دراین‌باره گرفته نشده است. او با اشاره به برگزاری رفراندوم درباره اصلاحات قانون اساسی گفت:   قرار است انتخابات در همان زمان مقرر یعنی در‌سال ۲۰۱۹ برگزار شود. درباره اصلاحات قانون اساسی به ملت مراجعه کردیم. ملت ترکیه دراین‌باره تصمیم خواهد گرفت. تصمیم ملت برای ما حرف آخر خواهد بود. وی درباره دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفت:   من به دنبال دیدار با وی هستم و مشتاقم بدانم سیاست‌هایش درباره خاورمیانه چیست؛ زیرا در درجه اول به فکر خاورمیانه هستم. خاورمیانه در «غلیان» است. اردوغان درباره اظهارات دونالد ترامپ گفت: ترامپ اظهارات مختلفی بیان می‌کند. ما از نزدیک این اظهارات را تعقیب می‌کنیم. بعضی اظهارات به گوش ما می‌رسد که اذیت‌کننده است. می‌خواهیم در دیدار با مقامات آمریکایی این موضوعات را مطرح کنیم. در حال حاضر وزارت‌خارجه برای تنظیم دیدار با ترامپ اقدامات خود را آغاز کرده است. ترکیه «قدرتمندترین و کشور تعیین‌کننده» در خاورمیانه است. نخواهیم گذاشت کشورهایی که خارج از منطقه هستند دراین‌باره به تنهایی تصمیم گیری کنند.

نخستین مجوز شهرک‌سازی در دوره ترامپ صادر شد
موافقت با ساخت بیش از ۵۶۰ واحد مسکونی جدید در قدس شرقی

ایسنا|  شهرداری قدس دیروز (یکشنبه) برای ساخت بیش از ۵۶۰ واحد مسکونی جدید در دو شهرک قدس شرقی مجوز صادر کرد. تصمیم شهرداری قدس دو روز پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا صورت گرفت. رئیس کمیته برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز در شهرداری قدس اعلام کرد،‌ اعطای این مجوزها به بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما موکول شده بود. دولت اوباما از منتقدان برنامه‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بود. کمیته برنامه‌ریزی اجازه ساخت این واحدهای مسکونی را در شهرک‌های راموت و رمات شلومو که خارج از محدوده شهرک قدس هستند صادر کرد.

پس از ترک قدرت
یحیی جامع، گامبیا را ترک کرد

ایسنا|  یحیی جامع پس از ۲۲‌سال حکمرانی در گامبیا با کناره‌گیری از قدرت این کشور را ترک گفت و قدرت را به آداما بارو، رئیس‌جمهوری منتخب واگذار کرد. یحیی جامع که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اول دسامبر ۲۰۱۶ نتایج انتخابات را نپذیرفته و کناره‌گیری نکرد، پس از اعمال فشارهای اتحادیه آفریقا و غرب مجبور شد از سمتش کناره‌گیری کند. وی که به مدت ۲۲‌سال در قدرت بود، روز شنبه سوار بر یک هواپیمای کوچک بدون آرم و نشان در فرودگاه بانجول در کنار آلفا کانده، رئیس‌جمهوری گینه و پس از دو روز مذاکره برای ترک قدرت از گامبیا خارج شد. مارسل آلن دوسوزا، رئیس اکوواس در یک نشست خبری در داکار، سنگال گفت: هواپیمای جامع در کوناکری، پایتخت گینه فرود آمد اما بار دیگر به سمت گینه استوایی پرواز کرد تا در تبعید زندگی خود را ادامه دهد. وی ادامه داد:   هیچ اقدام حقوقی و قضائی علیه جامع یا خانواده‌اش در نظر گرفته نشده است. هر زمان که دوست داشته باشد می‌تواند به گامبیا بازگردد و اموال وی نیز مصادره نمی‌شود.

کشف اجساد ۸۹ تن دیگر از قربانیان جنایت اسپایکر
ایسنا|  منابع امنیتی عراق از کشف ۸۹ جسد متعلق به قربانیان جنایت اسپایکر معروف به «جنایت قرن» در مرکز تکریت خبر دادند. منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: اجساد ۸۹ تن از قربانیان جنایت «اسپایکر» در منطقه کاخ‌های ریاست‌جمهوری در مرکز تکریت پیدا شده و کمیته متخصص برای آزمایش دی.ان.ای این اجساد جهت تحویل آنها به خانواده‌های‌شان اقداماتی را آغاز کرده است. در پی اشغال شهر تکریت در اواسط‌سال ۲۰۱۴ به دست داعش، جنایت اسپایکر رخ داد که ۱۷۰۰ قربانی داشت. تمامی این قربانیان از داوطلبان ارتش و نیروی هوایی عراق بودند.

استقبال کلینتون از تظاهرات زنان علیه ترامپ
ایسنا|  هیلاری کلینتون از تظاهرات گسترده زنان علیه ترامپ در واشنگتن استقبال کرد. هیلاری کلینتون، کاندیدای شکست‌ خورده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تظاهراتی که زنان در واشنگتن علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به راه انداخته‌اند، استقبال کرد. این وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: از شما به‌خاطر ایستادگی، اظهارنظر و تظاهرات برای ارزش‌هایمان سپاسگزارم.


تعداد بازدید :  318