شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
سخنان ترامپ در سازمان سیا
«من شما را دوست دارم»
ترامپ، خطاب به افسران اطلاعاتی: 1000 درصد از شما حمایت می‌کنم رسانه‌ها فریبکارترین و متقلب‌ترین موجودات روی کره زمین هستند

مجتبی پارسا| پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید: «برای قضاوت درباره ترامپ زود است.» به نظر می‌رسد این‌گونه باشد؛ قضاوت مردی که به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست، دشوار است. شاید تنها قضاوتی که بتوان در مورد این رئیس‌جمهوری جنجالی کرد، این باشد که او برای بیان سخنانش کمتر فکر می‌کند و به همین دلیل مجبور می‌شود مدام آنها را نقض کند. ترامپ در مورد هیلاری کلینتون گفته بود كه وقتی رئیس‌جمهوری شود، او را محاکمه خواهد کرد و بعدا گفت که با کلینتون‌ها کاری ندارد؛ آنها انسان‌های خوبی هستند؛ ترامپ، انتقادهای بدی را هم در مورد باراک اوباما اظهار کرده بود، اما بعد از دیدار با وی، چندین‌بار او را «مردی بسیار خوب» توصیف کرد. حالا نوبت به سازمان اطلاعاتی سی‌آی‌ای رسیده است. دونالد ترامپ کسی است که گزارش سازمان اطلاعات سی‌آی‌ای درباره نقش هکرهای روسی در انتخابات کشورش را مضحک خوانده بود و ستاد وی با رد ارزیابی سیا و بی‌اعتبار خواندن آن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اینها همان افرادی هستند که گفتند صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.» و درنهایت همین فرد که گفته می‌شد تنها هفته‌ای یک بار در جلسات سازمان سیا شرکت می‌کند، حالا به سازمان سیا رفته و به آنها گفته که 1000 درصد از آنها حمایت می‌کند! ترامپ این سخنان را در حالی بیان می‌کند که چندی پیش در جریان انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی درباره حمله سایبری روسیه به سامانه‌های حزب دموکرات، مأموران اطلاعاتی آمریکا را «نازی» خوانده بود!
ترامپ با این حال نگفته که تأیید 1000‌درصدی وی از سازمان اطلاعاتی سی‌آی‌ای، شامل تأیید اطلاعات این سازمان در مورد حمله سایبری و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا هم می‌شود یا نه. ارزیابی‌هایی که از طرف سازمان سیا منتشر شد و روسیه را رسما متهم به دخالت در انتخابات این کشور و حمله سایبری کرد.
رئیس‌جمهوري جدید آمریکا در نخستین بازدید رسمی‌اش از مقر سازمان سیا در ویرجینیا، به‌عنوان فرمانده جدید کل قوا، در کنار بنای یادبود افسران مرده این سازمان ایستاد و طبق معمول، سخنرانی«خود- ارجاع» و سیاسی ایراد کرد؛ او ادعای کذبی را بیان کرد و گفت که در مراسم تحلیف وی شاهد حضور بیشتری از مردم نسبت به مراسم اوباما بوده است. ترامپ که بارها به افسران اطلاعاتی توهین کرده و در موردی اخیر، آنها را به نازی‌های آلمانی تشبیه کرده بود، حالا از حمایت «1000درصدی» خود نسبت به افسران اطلاعاتی صحبت کرد و گفت که برخلاف گزارشات رسانه‌ها وی هیچ خصومتی با این جامعه اطلاعاتی ندارد.
ترامپ با انتقاد از رسانه‌ها گفت: «آنها این‌گونه نشان می‌دهند که انگار من با آژانس‌های اطلاعاتی مشکل دارم؛ دقیقا برعکس است. من شما را دوست دارم، به شما احترام می‌گذارم و هیچکس به اندازه من برای شما احترام قایل نیست.» دونالد ترامپ که از ابتدا نیز رابطه خوبی با رسانه‌ها نداشته و بارها آنها را متهم به دروغگویی کرده، این‌بار به خاطر عکس‌ها و خبرهای مراسم تحلیفش و مقایسه این مراسم با مراسم باراک اوباما توسط رسانه‌ها، از دست آنها بسیار عصبانی است و آنها را «فریبکارترین و متقلب‌ترین» موجودات روی کره زمین نام نهاده است.
رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در جمع ۴۰۰ افسری که در مقر سازمان سیا گردهم آمده بودند، گفت: «دلیل اینکه مقر شما را به‌عنوان نخستین مکانی که از آن بازدید می‌کنم، انتخاب کردم این است که در حال حاضر درگیر جنگی با رسانه‌ها هستم. آنها یکی از فریبکارترین و متقلب‌ترین موجودات روی کره زمین هستند. آنها می‌گویند که من با این جامعه اطلاعاتی دشمنی و عداوت دارم اما حضور من در این مقر خلاف این گزارشات را ثابت می‌کند. یکی از نمونه‌های فریبکاری رسانه‌ها این است که تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم تحلیف مرا تحریف کرده و تصاویری از یک زمین خالی را منتشر کرده‌اند.» ترامپ ادامه داد: «یکی دیگر از نمونه‌ها مطلب مجله تایمز بود که در زمانی که هیچ خبرنگار و عکاسی اجازه ورود به دفتر کاخ ریاست‌جمهوری را نداشت، داستان دروغینی را منتشر کرد و گفت که من مجسمه نیم‌تنه مارتین لوتر کینگ را از این دفتر خارج کرد‌ه‌ام.»
ترامپ بیشتر زمان سخنرانی‌اش در سیا را به تعریف و تمجید و ستایش دستاوردهایش اختصاص داد و از حضور مردمی گسترده‌ای در مراسم تحلیفش سخن گفت و تأکید داشت که رسانه‌ها برای کوچک نشان دادن جمعیت حاضر تلاش کردند. لحن سخنرانی ترامپ با سایر روسای‌جمهوری که قبلا در سیا سخنرانی کرده بودند و از فداکاری‌های ماموران سیا قدردانی می‌کردند، تفاوت داشت. تن صدا و نحوه سخنرانی ترامپ در مقایسه با فضای تشریفاتی و سنگینی که غالبا در مراسم یادبود افسران سیا وجود داشت، موجب ناراحتی و انزجار جان برنان، رئیس سابق و افسر بازنشسته سیا شد.
جان برنان از طریق یک سخنگو، «تأسف شدید و خشم خود را نسبت به خودبزرگ‌بینی ترامپ» اعلام کرد. نیک شاپیرو، دستیار سابق جان برنان به ان‌بی‌سی گفت:  «برنان، رئیس سابق سیا عمیقا از نمایش نفرت‌انگیز ترامپ و خود بزرگنمایی او مقابل دیوار یادبود قهرمانان آژانس سیا خشمگین و ناراحت است. برنان معتقد است که ترامپ باید از خودش
 خجالت بکشد.»
برنان به وال‌استریت‌ژورنال گفت که ترامپ در مقایسه با دیگران «بسیار منفور بود» و او «از خطوط قرمز عبور کرد».
این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وابستگان وی تحت تحقیقات و بازجویی برای مشخص‌شدن داشتن رابطه با روسیه است. این تحقیقات از سوی سازمان سیا صورت می‌گیرد. جان برنان در تحقیقات و ارزیابی‌هایی نشان داد كه روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، به نفع ترامپ دخالت کرده است.
ترامپ بعد از انتشار آن گزارش، با رد ارزیابی‌های سیا، آنها را مضحک خواند و گفت که این گزارش‌ها با فشار دموکرات‌ها صورت گرفته است «چراکه آنها از شکست خود در انتخابات ناراحتند». ترامپ همچنین در مصاحبه‌ای گفته بود که او باهوش است و به گزارش‌های اطلاعاتی سازمان سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا احتیاجی ندارد.
حالا ترامپ که به نظر می‌رسد از سخنان خود برگشته، یا لااقل این‌گونه نشان می‌دهد، به افسران سیا می‌گوید که آنها را دوست دارد و برایشان احترام زیادی قایل است. او خطاب به افسران گفت: «تعداد اندکی از مردم می‌توانند کاری را که شما انجام می‌دهید، انجام دهند. من احترام زیادی برای این آژانس قایلم و باور دارم که شما یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی هستید که در این کشور امنیت ما را مجددا فراهم می‌کنید. هیچکس بیشتر از من به جامعه اطلاعاتی و سیا اطمینان ندارد. ما مجددا پیروز خواهیم شد و شما مسئول این کار خواهید بود.»
حالا آنچنان که پاپ فرانسیس گفته است، باید منتظر بمانیم و ببینیم که ترامپ چگونه عمل خواهد کرد. هر لحظه ممکن است مواضع او در مورد هر موضوعی تغییر کند؛ اما آنچه که می‌تواند از همه هیجان‌انگیزتر باشد، تغییر مواضع او نسبت به روسیه است. گر چه در ظاهر امر، عجیب می‌نماید، اما ترامپ ثابت کرده که ممکن است عقاید و مواضعش در مورد هر مسأله‌ای تغییر کند یا در عمل به چیز دیگری مبدل شود.


تعداد بازدید :  178