شهروند| تمام کامیونهای فرسوده تا 5سال آینده نوسازی میشوند. مفهوم اقتصادی این رخداد این است که سالانه یکمیلیارد دلار یعنی رقمی حدود 3هزار و 500میلیارد تومان صرفهجویی در مصرف سوخت اتفاق میافتد و حدود 194میلیون تن آلاینده کمتر به آسمان ایران تحمیل میشود اما موضوع به همین جا ختم نمیشود و جایگزینی اتوبوسهای درونشهری و تاکسیها با اتوبوس و تاکسیهای گازسوز هم در دستورکار وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت قرار گرفته است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که دیروز برای امضای قرارداد نوسازی کامیونهای فرسوده در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، سخنرانی خود را با این جمله شروع کرد: «اکنون من از یک طرح مهم برای توسعه ایران صحبت میکنم.» او که حالا از فرصت به دست آمده برجام نهایت بهرهبرداری را داشته است، پس از نوسازی گسترده صنعت هوایی ایران، نوسازی گسترده حملونقل جادهای را هم کلید زد و بناست 65هزار کامیون فرسوده تا 5سال آینده از رده خارج شوند که از این میان 16هزار دستگاه تا پایان سال نوسازی میشوند. حالا وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت دست به دست هم دادهاند تا با تسهیلات ارزانقیمت با سود 9درصد کامیونداران را ترغیب به نوسازی ناوگانشان کنند. سقف تسهیلات در نظر گرفتهشده برای مالکان کامیونهای فرسوده 320میلیون تومان است و در همین آغاز کار 477 نفر کامیونهای فرسوده خود را تحویل دادهاند. عبدالحسین آذری نخستين رانندهای است که دیروز سويیچ کامیون نوی خود را با یک حلقه گل از وزیر راه و شهرسازی تحویل گرفت. «انشاءالله برایتان پربرکت باشد» جملهای است که وزیر راه و شهرسازی چاشنی مراسم تحویل نخستين کامیون طرح نوسازی ناوگان فرسوده کرد و البته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری هم به جمله مصطلح «چرخش برایتان بچرخد» بسنده کرد. البته وزیر راه و شهرسازی در این مراسم دقایقی هم پشت رل نخستین کامیون نو این طرح نشست!
ما ایرانیها ریختوپاش عجیبی داریم
بیتوجهی به نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به معنای رشد تردد با خودروهای شخصی و افزایش ترافیک و رشد آلایندهها است. حالا شهرهای ما برای نجات از وضع آلودگی کشندهای که به آن مبتلا شدهاند، چارهای جز نوسازی ناوگان حملونقلی و البته توسعه حملونقل عمومی ندارند. این موضوعی است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد و گفت: ما ایرانیها از نظر میانگین مصرف انرژی اسرافکارترین مردمان جهان به شمار میآییم و ریختوپاش عجیبی در بخش انرژی داریم.
او افزود: برای بهینهسازی مصرف سوخت یکی از مهمترین حرکتهایی که انجام شد، اجرای طرح پیمایش ناوگان حملونقل کشور بود که بر این اساس حدود ۱۳۷هزار دستگاه کامیون که عمر بالای ۲۵سال داشتند، از رده خارج شدند و تعداد کامیونهای فرسوده کشور به 52هزار دستگاه رسید.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کامیونهای فرسوده به ازای هر 100 کیلومتر 60 تا 70 لیتر گازوییل مصرف میکنند که این رقم دو برابر کامیونهای نو است. به این ترتیب با اجرای طرح پیمایش حدود 70هزار لیتر از مصرف سوخت کشور کم شد. قیمت جهانی هر لیتر گازوییل یک دلار است که به این ترتیب روزانه چیزی حدود 7میلیون دلار صرفهجویی ملی انجام ميشود.
آخوندی درباره طرح پیمایش هم توضیح داد و گفت: با اجرای طرح پیمایش ناوگان حملونقل کشور قرار شد کامیونهایی که دارای کارت معاینه فنی نیستند، کارت سوخت دریافت نکنند که با اجرای این طرح ضمن صرفهجویی، نظم بیشتری در مصرف سوخت و ناوگان حملونقل کشور ایجاد شد.
16هزار کامیون تا پایان سال نوسازی میشود
وزیر راه و شهرسازی به یکی از اقدامات این وزارتخانه که با هماهنگی وزارت نفت انجام شده اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان حملونقل یکی از مواردی است که با همکاری این دو وزارتخانه درحال اجرایی شدن است و براساس آن قرار است ۶۵هزار دستگاه کامیون نوسازی شود که اگر این موضوع عملیاتی شود سالانه یکمیلیارد لیتر گازوییل صرفهجویی میشود. درواقع مفهوم اقتصادی آن این است که ما شاهد بهرهوری یکمیلیارد دلاری در سال خواهیم بود.
آخوندی بیان کرد: با صرفهجویی در سوخت بخشی از آن هم به صرفهجوییکننده بازمیگردد، یعنی اگر ۱۰میلیارد لیتر (۱۰میلیارد دلار گازوییل) در ۱۰سال صرفهجویی شود، ۲.۷میلیارد دلار آن به صرفهجوییکننده بازمیگردد.
آخوندی درباره روند نوسازی کامیونهای فرسوده نیز گفت: در فاز اول 16هزار دستگاه کامیون تا پایان سال جاری نوسازی میشود و در یک پروسه 5ساله، 65هزار دستگاه کامیون نوسازی میشود. به این ترتیب در بحث آلایندههای حاصل از فعالیت ناوگان فرسوده حملونقل کشور حدود ۱۹۴میلیون تن آلاینده در سال کمتر تولید میشود. پس در این زمینه چارهای جز نوسازی ناوگان حملونقل کشور نداریم. وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات تسهیلات ارایه شده به کامیونداران نیز توضیح داد: تسهیلات خوبی برای کامیونداران در نظر گرفته شده است. یکدرصد از سود تسهیلات را سازمان راهداری پرداخت میکند و وزارت نفت هم در این زمینه همکاری خوبی داشته است و تسهیلات ویژهای در نظر گرفته است که بر این اساس قرار است با توجه به اینکه فاصله بین تحویل کامیون فرسوده و نو سه ماه است، شرکت نفت در این سه ماه هزینه صرفهجویی در مصرف سوخت کامیونها را بهعنوان هزینه صرفهجویی در سوخت محسوب کند.
اتوبوس و تاکسیهای گازسوز
به خیابانها میآیند
علی وکیلی، مدیرعامل بهینهسازی مصرف سوخت از جایگزینی اتوبوس و تاکسیهای گازسوز در کلانشهرها خبر داد و گفت: درحال حاضر جایگزینی 17هزار دستگاه اتوبوس گازسوز را در دست اجرا داریم و توصیه ما به شرکتها این است که تولید را به سمت اتوبوسهای گازسوز ببرند. وکیلی ادامه داد: همچنین به کسانی که بخواهند تاکسی گازسوز را جایگزین تاکسیهای معمولی کنند تا 4هزار دلار یعنی 10میلیون تومان تسهیلات ارایه میدهیم که این یکسوم قیمت یک تاکسی را پوشش میدهد. وکیلی همچنین توضیح داد: وزارت نفت برای جایگزینی اتوبوسهای گازسوز تسهیلاتی را تا سقف 45درصد قیمت این خودرو به متقاضیان پرداخت میکند.