شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
آخرین جزییات از چهارمین روز حادثه
موتورخانه پلاسکو خالی بود

شهروند|  آواربرداری ویرانه‌های پلاسکو در حالی وارد چهارمین روز خود شد که همچنان وضع تعداد زیادی از محبوس‌شدگان زیرآوار  نامشخص است. عملیات نیروهای امدادی بی‌وقفه ادامه دارد. عملیاتی که به گفته مسئولان مربوطه احتمالا تا روزهای پایانی هفته همچنان ادامه خواهد داشت. منابع رسمی تاکنون خروج پیکر دو تن از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار را تأیید کرده‌اند و سرنوشت  پیکر ۱۳ آتش‌نشان دیگر هنوز نامشخص است. حدود ۱۰ تن دیگر از شهروندان نیز در زیر آوار پلاسکو محبوس شده‌اند که جست‌وجو  برای یافتن آنان همچنان ادامه دارد.  از شنبه شب با ورود لودرها و بیل‌های مکانیکی کار آوار‌برداری با سرعت بیشتری نسبت به روزهای نخست پیش می‌رود. با تخریب ساختمان‌های شرقی و جنوبی مجاور محل حادثه و استقرار بیل‌های مکانیکی روی آوار به جا مانده از پلاسکو، تخلیه و آواربرداری جبهه جنوبی و شرقی این ساختمان با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. به گفته مسئولان حاضر در محل حادثه تاکنون 50‌درصد کار آوار‌برداری به پایان رسیده است. اما بخش قابل توجهی از بخش غربی این ساختمان که به احتمال زیاد آتش‌نشانان در آن مدفون شده‌اند، هنوز آواربرداری نشده است.
احتمال وجود پیکر آتش‌نشان در ضلع غربی پلاسکو
با توجه به پیداشدن برخی از تجهیزات و ادوات آتش‌نشانی در ضلع غربی به نظر می‌رسد كه پیکر تعداد زیادی از آتش‌نشانان در محل قرار داشته باشد. موضوعی كه ظهر دیروز جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم آن را تأیید کرد: «روی ضلع غربی نیروهای ما به دلیل پیداکردن تجهیزاتی مانند دستگاه تنفسی، کلاه و ماسک مشغول جست‌وجو شدند ولی تا کنون درآن بخش پیکری پیدا نشده است اما ممکن است در ادامه با پیگیری آواربرداری پیکر شهدا مشاهده شود. اگر مشکلی پیش نیاید سه یا چهار روز دیگر عملیات آواربرداری به اتمام می‌رسد.»
کسی در موتورخانه پلاسکو نبود
از همان ساعات اولیه وقوع حادثه خبرهای متعددی درباره حضور تعداد زیادی از آتش‌نشانان و کارگران ساختمان پلاسکو در موتورخانه ساختمان منتشر شد. خبرهایی که با تأیید برخی از آتش‌نشانانی که از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی در محل حادثه حضور داشتند، باعث شد تا نیروهای امدادی با حفر چند تونل از ساختمان‌های مجاور به دنبال ایجاد معبری برای ورود به این بخش از ساختمان پلاسکو باشند. اما پس از سه روز تلاش برای دسترسی به  این بخش، مشخص شد که کسی در موتورخانه پلاسکو نیست. این خبر را جلال ملکی ظهر دیروز اعلام کرد:  «ما با استفاده از سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب وارد محل شدیم اما کسی داخل موتورخانه حضور نداشت.»
شناسایی اموال و اسناد کسبه پلاسکو در جنوب تهران
با وجود اینکه مقامات انتظامی بارها نسبت به حفظ و حراست از اموال موجود در خرابه‌های پلاسکو تأکید کرده‌اند، اما سرنوشت اموال و اسناد ارزشمند در لابه‌لای آوار همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی کسبه پلاسکو است. جانشین فرمانده ناجا درباره امنیت اموال موجود در ساختمان پلاسکو گفت: «گاوصندوق‌ها به اداره آگاهی منتقل می‌شود و هر کامیونی که از محل بیرون می‌رود، یک پلیس در آن قرار دارد و به جایی در جنوب تهران می‌رود و مأموران در حال شناسایی اموال باارزش از داخل آوار هستند.» او ادامه داد: «اموال پیداشده در زیر آوار به آگاهی مرکزی واقع در خیابان وحدت اسلامی 2 منتقل شده و تحت حفاظت است و بعد از عملیات آواربرداری با حضور کسبه اقدامات لازم
 انجام مي‌شود.»
تشخیص هویت دو آتش‌نشان شهید
آغاز نمونه‌برداری برای انجام آزمایش D N A از دیگر اتفاقات چهارمین روز حادثه پلاسکو بود. مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با حضور در محل حادثه از مراجعه 13 تن از خانواده‌های آتش‌نشان مفقودشده  حادثه پلاسکو برای اخذ نمونه DNA به مراکز پزشکی قانونی خبر داد و گفت: «خانواده‌های آتش‌نشانان مفقودشده در زیر آوار می‌توانند با مراجعه به معاونت نیروی انسانی شهرداری و هماهنگی با آنها به مرکز آتش‌نشانی در تقاطع خیابان آزادی و میمنت رفته و کارشناسان ما با حضور در این مرکز اقدام به اخذ نمونه DNA از آنان می‌کنند.»  همچنین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دفن آتش‌نشانان شهید در صورت موافقت خانواده‌هایشان در کنار مقبره شهدای منا خبر داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در حاشیه بازدید از آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت:  «در صورت پذیرش خانواده آتش‌نشانان شهید، پیکر آنان در کنار مقبره شهدای منا در قطعه 50 بهشت زهرا
دفن می‌شوند.»


تعداد بازدید :  370