شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
سوت مجانی!
داوران با گذشت 18 هفته از لیگ برتر فوتبال پولی دریافت نکردند

شهروند| اگرچه در فوتبال ایران بحث‌میلیارد و ارقام نجومی مطرح است اما در این میان هستند کسانی که حتی نمی‌توانند دستمزد اندک خود را بگیرند. در واقع‌میلیارد و صفرهای پشت هم فقط برای نورچشمی‌هاست و حقوق ناچیز برخی به سادگی نادیده گرفته می‌شود.
خبری از دستمزد داوران نیست
بی‌پولی فدراسیون فوتبال دارد تبدیل به یک بحران می‌شود. بحرانی که همه اهالی فوتبال را درگیر خود کرده و در این میان برخی بیشتر ضرر کرده‌اند. قابل باور نیست ولی داوران و کمک داورانی که در بالاترین سطح فوتبال ایران قضاوت می‌کنند با وجود گذشت 18 هفته از لیگ برتر هنوز هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند. بی پولی فدراسیون فوتبال منجر به این شده که تمام ارکان فوتبال هم درگیر این مشکل شده‌اند و فضای فوتبال بحرانی شده است. کمیته داوران هم تاکنون نامه‌ای به فدراسیون فوتبال نزده که درخواست کند دستمزد داوران پرداخت شود و این موضوع ناامید‌کننده‌تر از همه چیز است.
دستمزد ناچیز داوران
اگر از میزان دستمزد داوران در لیگ برتر باخبر شوید بیشتر متعجب خواهید شد که چرا فدراسیون توانایی پرداخت این دستمزدها را ندارد. طبق قانون، دستمزد هر داور وسط 650‌هزار تومان برای هر بازی است که با کسر 65‌هزار تومان بابت مالیات، 585‌هزار تومان دریافتی خواهد داشت. کمک داوران هم دستمزد 430‌هزار تومانی دارند که با احتساب 34‌هزار تومان مالیات، 396‌هزار تومان دریافت خواهند کرد. این دستمزد ناچیز در طول نیم فصل اول و دو بازی سپری شده از نیم فصل دوم پرداخت نشده و داوران را با مشکل عدیده‌ای مواجه کرده است.
هزینه از جیب شخصی
قشری که بیشتر از هر گروهی در فوتبال مورد اتهام قرار می‌گیرد و با مشکل روبه‌رو می‌شود، همین قشر داوری است. آنها علاوه بر این‌که رکن مهمی در برگزاری مسابقات هستند از طرف دیگر مدام با تهدید و توهین و اتهام روبه‌رو می‌شوند. جالب است بدانید که کار به جایی رسیده که فدراسیون نه‌تنها دستمزد داوران را پرداخت نکرده بلکه برخی از داوران و کمک داوران از جیب خود هزینه‌های پرواز رفت و برگشت به شهرستان‌ها را انجام داده‌اند. ظاهراً شرکت مسافرتی طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال اعلام کرده که به دلیل بدهی فدراسیون فوتبال، نمی‌تواند هزینه سفر داوران را بپردازد. همین مسأله باعث شده برخی از داوران به ناچار از جیب شخصی هزینه‌های سفر را پرداخت کنند تا بتوانند یک بازی فوتبال را قضاوت کنند. متاسفانه حتی اسپانسری هم که نامش روی البسه داوران دیده می‌شود تعهدی در پرداخت هزینه‌های آنها ندارد و فقط لباس‌های داوران را تولید می‌کند. البته این اسپانسر اخیراً هدست رادیویی برای داوران خریده اما پرداخت دستمزد آنها برعهده این اسپانسر نیست. متاسفانه با وجود هزینه‌های هنگفت در فوتبال فقط داوران سرشان بی کلاه مانده است.


تعداد بازدید :  128