شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
با ریاست دکتر ضیایی درجلسه عمومی نشست منا صورت می‌گیرد
بررسی «کاهش خطر در مناطق شهری»

شهروند| منطقه خبرساز خاورمیانه و شمال آفریقا در روزهای آتی میزبان یک نشست بین‌المللی مهم خواهد بود. جمعیت‌های هلال‌‌احمر و صلیب‌سرخ منطقه‌ مِنا (مخفف Middle East and North of Africa) از پنجم تا هفتم بهمن در امان پایتخت اردن گرد هم می‌آیند تا درنهمین نشست جمعیت‌های ملی منطقه منا چالش‌ها و مسائل منطقه را از دریچه مأموریت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ بررسی کنند.
این منطقه بخش بااهمیتی در دنیاست که به سبب حوادث تروریستی و درگیری‌های مسلحانه به‌ویژه درعراق، سوریه، یمن، لیبی و نیز سوانح طبیعی همیشه درکانون ذره‌بین نگاه‌های خارجی قرار دارد. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دربرگیرنده 17 کشور الجزایر، بحرین، مصر، ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، فلسطین، قطر، عربستان، سوریه، تونس، امارات و یمن است.
ایران در اردیبهشت 1393 (می 2014) میزبان هشتمین نشست منا بود. دربخش‌هایی از بیانیه پایانی آن نشست، از نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر دعوت شد برای ارایه کمک‌های بشردوستانه موثرتر به افراد آسیب‌دیده دربحران‌ها، به‌ویژه سوریه اقدام کنند. جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا موافقت کردند ازطریق ابزارهای حقوق بین‌الملل بشردوستانه جهت حفاظت امدادگران، داوطلبان و کارکنان به‌ویژه در درگیری‌های مسلحانه، سوانح و بحران‌ها گام بردارند. به‌علاوه، ازتمام تلاش‌ها برای تقویت نقش و افزایش ظرفیت جمعیت‌های ملی منا درکاهش خطر سوانح و بالابردن استقامت جوامع ازجمله سوانح شهری استقبال شد.
ایران به‌عنوان میزبان آخرین دوره نشست منا هنوز ریاست آن را برعهده دارد اما براساس رسم نشست، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان پس از سخنرانی در روز افتتاحیه، ریاست دوره‌ای را تحویل هلال‌احمر میزبان خواهد داد. این بخش از نشست با حضور دکتر سیدامیرمحسن ضیایی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران و دکتر محمد الحدید؛ رئیس هلال‌احمر اردن اتفاق می‌افتد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران که درصدر هیأتی در نشست منا حاضر خواهد شد، در روز دوم گزارشی از اجرایی‌شدن بیانیه اجلاس تهران ارایه خواهد داد و در روز سوم درسومین جلسه عمومی نشست با عنوان «کاهش خطر و تقویت پاسخگویی بشردوستانه در مناطق شهری» سخنرانی خواهد کرد. درعین حال، دکتر ضیایی رئیس این جلسه است که با حضور دیگر اعضای پنل ازجمله جمعیت‌های ملی امارات و مصر برگزار خواهد شد.
نشست امسالِ جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ منطقه منا با 6 جلسه عمومی برگزار خواهد شد. علاوه برجلسه‌ای که ریاست آن با ایران است، 5 جلسه دیگر با موضوعات «ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت و تاب‌آوری»، «مردم درحرکت (مهاجرت و آوارگی)»، «ترویج رویکرد چند شرکایی برای مقابله با تغییرات آب و هوا درمنطقه»، «داوطلبان و خدمات ایمنی آنها»، «کارآمدی و اثربخشی در پاسخگویی نهضت» برگزار خواهد شد.
درعین‌ حال، کنفرانس جوانان نیز یک روز پیش از نشست اصلی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان درباره ظرفیت‌های جوانان برای تقویت پایداری و توانمندسازی جامعه بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد. هلال‌احمر ایران نیز دراین کنفرانس درخصوص فعالیت‌های اعضای جوان خود برای اجرایی‌شدن استراتژی
 YES (youth engagements strategy)
- استراتژی مداخله جوانان- سخنرانی ارایه خواهد کرد.
براساس برنامه نشست، شرکت‌کنندگان با بازدید از مرکز نگهداری پناهندگان سوریه‌ای در اردن، خدمات هلال‌احمر این کشور را به پناهندگان از نزدیک خواهند دید.  به‌علاوه، درحاشیه نشست، نمایشگاهی از آثار جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ شرکت‌کننده در قالب لوح فشرده، بروشور و... برپا خواهد شد و کشورها با ظرفیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر آشنا می‌شوند.


تعداد بازدید :  307