شماره ۱۰۴۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
تازه‌ترین تصمیم‌های اقتصادی برای ساکنان غول پوشاک تهران
پسا پلاسکو

شهروند| آتش‌سوزی پلاسکو در کمین شهرک‌های صنعتی است و به گفته فعالان صنعت تنها ۲۰‌درصد شهرک‌ها ازحداقل امکانات ایمنی برخوردارند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که خبرهای تلخ پلاسکو تبدیل به سوژه یک خبرگزاری‌ها شده و هر روز خبر تازه‌ای منتشر می‌شود. روز گذشته علی فاضلی رئیس اتاق اصناف درجلسه‌ای با حضور کسبه آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو گفت: نگران نباشید. درحال بررسی 4 منطقه برای راه‌اندازی مجدد کسب‌وکار واحدهای صنفی هستیم که به احتمال زیاد واحد درنظر گرفته‌شده برای کسبه پلاسکو یکی از واحدهای تجاری خیابان جمهوری خواهد بود.
ولی‌الله سیف هم درجلسه روز گذشته کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها خبر داد که طی روزهای آینده این تسهیلات برای هر واحد صنفی تا سقف ٣٠٠‌میلیون تومان با یک‌سال تنفس، بازپرداخت ۳۶ماهه و سود مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌شود.  نماد پوشاک تهران، حالا 5روز است که تبدیل به تلی از خاک، خون و خاطره شده است. از پلاسکو گذشت، حالا باید فکری برای ساختمان‌هایی مثل آلومینیوم و شهرک‌های صنعتی کرد. این‌که همان‌کاری که با ساختمان سعادت‌آباد کردیم،‌ با پلاسکو کرده و بعد هم نقطه پایان را بگذاریم، می‌تواند اشتباه‌ترین استراتژی ممکن باشد.
نشست‌های اقتصادی برای پلاسکو چندان بی‌حاشیه هم نبود و جلسه اعضای هیأت‌مدیره پلاسکو به دعوا و تنش و ترک مذاکره رسید. البته هیچ‌کس نفهمید پشت درهای بسته هیأت‌مدیره پلاسکو چه گذشت؟
این موضوع درحالی رخ داد که رئیس اتاق اصناف ایران دیروز درباره وضع مالکیت اهالی پلاسکو به کسبه اطمینان خاطر داد و گفت: همه مسئولان پای کار هستند و درمورد مالکیت سرقفلی کسانی که مالک مغازه بودند، کسی نمی‌تواند حق مالکیت را از این افراد بگیرد.
جزییات پرداخت تسهیلات ۳۰۰میلیونی
 به شاغلان پلاسکو
تسهیلات برای هر واحد صنفی تا سقف ٣٠٠‌میلیون تومان با یک‌سال تنفس، بازپرداخت ۳۶ماهه و سود مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌شود. ولی‌الله سیف ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان، از تشکیل دبیرخانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات اصناف حادثه‌دیده خبر داد و اظهار داشت: درجلسه دیروز، کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی مقرر شد طی روزهای آینده دبیرخانه مرتبط با حادثه تشکیل شود تا واحدهای حادثه‌دیده بتوانند با مراجعه به این دبیرخانه با تکمیل پرونده هرچه سریع‌تر به بانک‌های مربوطه معرفی و از این تسهیلات بهره‌مند شوند. مکانیزم اعطای این طرح در روزهای آتی اعلام خواهد شد. این تسهیلات برای هر واحد صنفی تا سقف ٣٠٠‌میلیون تومان و با یک‌سال تنفس اعطا می‌شود و بازپرداخت آن 36ماهه و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود.
دارندگان و صادرکنندگان چک با هم تعامل کنند
یک مقام مسئول بانکی با تأکید بر این‌که چک‌های سوخته تجار و بازرگانان در پلاسکو دیگر نقدشدنی نیست، گفت: بهتر است که دارندگان و صادرکنندگان چک با هم تعامل و توافق کنند. این مقام مسئول بانکی به مهر گفت: تکلیف چک‌های سوخته درحادثه ساختمان پلاسکو به لحاظ حقوقی کاملا مشخص است؛ به این معنا که به موجب قانون صدور چک، فردی که دارنده چک است، ذینفع آن تلقی شده و با در دست‌داشتن برگه چک می‌تواند وجه آن را دریافت کند؛ بنابراین با توجه به این‌که این چک‌ها سوخته و از بین رفته است، بنابراین دلیلی برای مطالبه وجه آن به لحاظ حقوقی و قانونی وجود ندارد.
نگهداری نامناسب پلاسکو عامل حادثه بود
رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران استفاده و نگهداری نامناسب ساختمان پلاسکو را مهم‌ترین علت ریزش این ساختمان دانست. حسن محتشم هم به مهر، گفت: ساختمان پلاسکو بیش از ۵۰‌سال قدمت داشت، اما با این وجود به نظر می‌رسد که سازه آن براساس محاسبات درست ساخته شده بود و ایرادات موجود درنوع نگهداری و استفاده از این برج تجاری، عامل ریزش آن شد. وی ادامه داد: ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی پس از ساخت باید به صورت مناسب استفاده و نگهداری شوند تا عمر مفید آنها افزایش یابد، اما این دو فاکتور درمورد ساختمان پلاسکو اجرا نشد.
شهرک‌های صنعتی حداقل 10 کیلومتر
 عقب افتاده‌اند
حفره‌های ما یکی، دو تا نیست. به گفته کارشناسان، تقریبا تمام شهرک‌های صنعتی مستقر درسطح کشور حداقل 10کیلومتر از تأسیسات شهری فاصله دارند و این خود می‌تواند یکی از بزرگترین زنگ خطر‌ها برای مسئولان باشد. آمارها خود هشدارند. وقتی که می‌دانیم فقط 20‌درصد شهرک‌ها دارای امکانات ایمنی هستند، وقت آن نیست که از وقوع پلاسکو‌های دیگر جلوگیری کنیم؟


تعداد بازدید :  378