در برنامه جمعهشب «هفت» غلامرضا موسوی، عضو هیأترئیسه شورای عالی تهیهکنندگان و حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی بحث آسیبشناسی شبکه نمایش خانگی و معضل این روزهای آن یعنی پولشویی را مورد بررسی قرار دادند. موسوی که مدعی وجود پولشویی در سینمای ایران است، در شروع بحث به اتفاقی که در دوسال گذشته پیش آمده، اشاره کرد: «دوسال پیش در محاسباتم متوجه شدم جماعتی به سینما یا نمایش خانگی میآیند که اصلا نگران بازگشت پولشان نیستند. در این سالها طبیعتا گاهی با افرادی برخورد میکردیم که سینما را به خاطر حاشیه و شهرتش میخواستند، اما نوع جدیدش که شخصی بیاید میلیاردها تومان پول خرج کند و مبلغی برداشت نکند، برایم تعجببرانگیز بود، مخصوصا که این مسئولیتهای صنفی باعث شد حس کنم این اشخاص دارند ضرر وحشتناکی به بدنه اقتصاد سینمای ایران میزنند. موردی بود که یک فرد با خرید یک مجتمع 40 میلیاردی آن را 160میلیارد تومان بیشتر به یک بانک فروخت. این فرد که در یک معامله خود دو برابر بیشتر از چرخه یکسال سینمای ایران درآمد کسب کرده است برای پاک کردن پولش سراغ سینما میآید. پولشویی از اینجا شروع میشود. او باید این پول را توجیه کند.» موسوی که مدتی قبل به حجتالله ایوبی نامهای نوشته بوده، میگوید رئیس سازمان سینمایی را از دستمزدهای بالای پروژهها آگاه کرده است: «ما چندی پیش نامهای به آقای ایوبی نوشتیم و درباره دستمزدهای بالای برخی از این پروژهها هشدار دادیم و خواستیم این موضوع را به ما بسپارند. وقتی کنترل این دستمزدها را صنف برعهده میگیرد، میشود فیلم را کنترل کرد. یعنی اینکه برخی اشخاص بدانند اگر بخواهند ورودممنوع بیایند، یک نفر هست که جلویشان را بگیرد. یکی از جاهایی که میتواند این مستندات را روشن کند، صنف است. شروع این فرآیند، تقاضا و اعطای پروانه ساخت است که به تهیهکننده داده میشود، بنابراین میتوان او را تفهیم کرد. اصرار ما این است که تهیهکنندگان پروانهشان را از شورای عالی ارایه کنند. ما میتوانیم او را تفهیم کنیم که تو مسئولی و اگر شما دستمزدها را بالا ببری، چه لطمهای به صنف و همکاران خود میزنی تا او این وکالت را به صنف بدهد که در صورت تخلف با او برخورد شود. همچنین صنف میتواند در تشخیص تهیهکنندگان و تعیین صلاحیت آنها کمک کند.» پارسایی در واکنش به حرفهای موسوی معتقد بود که روشهای او سبب ساختگی بودن نتیجه خواهد شد: «مطمئن باشید حتی اگر از فردا قانون شود تهیهکننده قرارداد همه عوامل را باید ارایه کند اما او این باور را نداشته باشد که با تصمیمات نابجا و ارقام بیشتر، چه لطمهای را به سینما و آینده آن میزند، نتایج صوری و ساختگی خواهد شد و ارزشی نخواهد داشت و اتفاقی در واقعیت رخ نخواهد داد. باید صنف همان کاری را بکند که در همه جای دنیا رخ میدهد.» موسوی در پاسخ به این سوال افخمی که آیا شورای صنفی قاطعیت و توانایی برخورد با پولشویی را دارد، گفت: «یکسری مسئولیت خواسته یا ناخواسته برای دولت تعریف شده است که با آن مقاومت میشود؛ مثلا از آقای ایوبی خواستیم هرگونه کمک یا وامی که به تهیهکنندهای داده میشود، اعلام رسمی شود تا همه چیز شفاف باشد. هرچند اصل قضیه را پذیرفتهاند، اما اقدامی صورت نگرفته است. اگر همین بحثهای من و حمایتهای همصنفهای من نبود، برخی از بازیگران مطرحی که در پروژههای هنگفت پولشویی حضور یافتند مجبور به پاسخگویی به افکار عمومی نمیشدند. ما میگوییم تهیهکنندگانی که میخواهند کار کنند باید با معرفینامههای شورای صنفی خود بروند.» برنامه هفت جمعهشب در غیاب مسعود فراستی و بدون برگزاری میز نقد فیلمهای درحال اکران به پایان رسید.