شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
ذره‌بين

قتل و جرایم جنسی رو به کاهش است
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی از کاهش جرایم جنسی و قتل در 6ماهه نخست امسال خبر داد. همچنین فیلمبرداری از صحنه جرم یکی از ابزار تهدید قربانیان در جنایت‌ها گزارش شد.
سرهنگ «هادی مصطفایی» روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: قتل به میزان 6.7‌ درصد در شش‌ماهه اول‌سال جاری نسبت به مدت مشابه‌سال گذشته کاهش یافته و میزان کشف نیز در این حوزه 88‌درصد به ثبت رسیده که البته شاهد کاهش جرایم جنسی در شش ماهه نخست امسال بوده‌ایم که حدود 18‌درصد است. وی اغفال و فریب دادن قربانی را شایع‌ترین شیوه قتل عنوان کرد و گفت: هشت‌درصد جرایم توأم با فیلمبرداری بوده که مجرم از قربانی فیلمبرداری کرده تا در روزهای آتی از آن به‌عنوان ابزار تهدید استفاده کند.
 مصطفایی ادامه داد: در بخش سرقت‌های مسلحانه با کاهش یا افزایش محسوسی نسبت به‌ سال گذشته مواجه نبودیم و آدم‌ربایی بدون نوسان محدودی بوده است. وی گفت: بیشترین سرقت‌ها شامل‌ سرقت‌های خرد بوده که در مجموع ‌درصد کشفیات در حوزه سرقت‌های خرد، بانک و طلا فروشی 90‌درصد به ثبت رسیده که از این میزان 3.8‌درصد مربوط به سرقت‌های مسلحانه از طلافروشی و بانک‌ها بوده است.
وی با اشاره به رسیدگی پرونده برخی قتل‌های اخیر گفت: امسال در استان کردستان در رسیدگی به یک پرونده، هویت 3نفر از قربانیان کشف شد که در این پرونده فردی که همسر خود را از دست داده بود، افراد را به بهانه ازدواج فریب داده و مرتکب قتل می‌شد. مورد دیگر هم در بوشهر بود که تعداد قربانیان دو نفر بوده‌اند.
وی در مورد پرونده مفقودین ازجمله «مائده آبکناری» هفت‌ساله و «امین وکیلی» پنج‌ساله افزود: در مورد مائده که در بندر انزلی از مدرسه خارج و مفقود شده، اقدامات زیادی صورت گرفته و پرونده این کودک در پلیس آگاهی همچنان مفتوح است. در مورد پرونده امین وکیلی نیز دو متهم (یک خانم و یک آقا) بازداشت شده‌اند که یکی از متهمان فوت کرده اما اعترافات متهم زن حاکی از این است که متهم فوت‌شده به ‌دنبال جسد پسر کوچک در چاه‌ها می‌گشته که البته این پرونده نیز از دور رسیدگی خارج نشده و همچنان مفتوح است.
مصطفایی گفت: 30‌درصد انگیزه قتل‌ها مربوط به نزاع و اختلافات است و 34‌درصد قتل‌های کشور، قاتل و متهم به قتل، نسبت فامیلی دور یا نزدیک داشته‌اند.

در 13 ساعت کهنوج 6 بار لرزید
وقوع شش زمین‌لرزه در کمتر از 13 ساعت در کهنوج واقع در جنوب کرمان ثبت شد. ساعت 9 و 29 دقیقه و 36 ثانیه صبح دیروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.5 ریشتر کهنوج در جنوب استان کرمان را در عمق 10 کیلومتری زمین لرزاند. این زمین‌لرزه در موقعیت 27.99 شمالی و 57.52 شرقی زمین و در فاصله 18کیلومتری کهنوج و 26 کیلومتری فاریاب رخ داد. همچنین دو زمین‌لرزه به بزرگی 2.8 ریشتر ساعت 9 و 17 دقیقه و 28 ثانیه و به بزرگی 2.9 ریشتر ساعت 9 و 31 دقیقه و 58 ثانیه دیروز کهنوج را لرزاند. شامگاه سه‌شنبه نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3 ریشتر ساعت 21 و 19 دقیقه و 48 ثانیه کهنوج را در عمق 10 کیلومتری زمین لرزاند. وقوع زمین‌لرزه 2.6 ریشتری در ساعت 21 و 14 دقیقه و زلزله‌ای به بزرگی 2.7 ریشتر ساعت 22 و 40 دقیقه در شامگاه سه‌شنبه در کهنوج ثبت شده است.

انفجار در کارخانه پمپ‌های صنعتی
انفجار گاز هیدروژن در یک کارخانه در شهرک صنعتی هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ به مرگ یک کارگر و مصدومیت سه نفر دیگر انجامید. این حادثه عصر روز سه‌شنبه در کارخانه پمپ‌های صنعتی شهرک صنعتی هشتگرد رخ داد و بلافاصله امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. علت حادثه نشتی گاز هیدروژن توسط کارشناسان اعلام شد و براثر این حادثه نیز خساراتی به بار آمد که حضور به موقع امدادگران از وقوع آتش‌سوزی در محل جلوگیری به عمل آورد. مجروحان این حادثه به بیمارستان امام جعفر صادق(ع) شهر هشتگرد منتقل شدند.

دستگیری 8 ملوان اماراتی در آب‌های ایران
خانواده‌های هشت صیاد اماراتی مدعی شدند که مسئولان ایرانی 10 روز پیش هشت قایق را به همراه هشت ملوان آنها دستگیر کردند. به گفته این خانواده‌ها، افراد بازداشت‌شده به جزیره کیش اعزام شده و بعد از آن به اتهام نقض حریم آب‌های منطقه‌ای به دادگاه ارجاع داده شدند. سعید الشامسی، مدیر اجرایی جمعیت ماهیگیران عجمان در گفت‌وگو با امارات الیوم گفت: صیادان بازداشت‌شده از شهروندان و ساکنان عجمان هستند.


تعداد بازدید :  117