شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
در این حادثه یک نفر کشته و 5 نفر زخمی شدند
فاجعه انفجار در جشن عروسی

گروه حوادث| میهمانان جشن عروسی روستایی وقتی هیزم‌های اجاق‌های برنج را آتش زدند نمی‌دانستند زیر پاهایشان مین‌های جنگی آماده انفجارند. وقتی صدای مهیب انفجار همه را شوکه کرد صدای شیون مادرانی شنیده شد که ثانیه‌هایی پیش هلهله شادی سر داده بودند.
انفجار مهیب یک مین در روستای شغالک شهرستان زابل منجر به مرگ یک کودک و مصدوم شدن 5 نفر دیگر شد. غروب سه‌شنبه 15 مهرماه بود و اهالی روستای شغالک درحال آماده شدن برای رفتن به مراسم عروسی یکی از اهالی بودند که ناگهان صدای انفجار مهیبی به گوش رسید. قدرت انفجار به‌حدی شدید بود که زمین روستا به لرزش درآمد. اهالی روستای شغالک وقتی با عجله خود را به محل حادثه رساندند با صحنه‌ای هولناک روبه‌رو شدند. گرد و غبار تمام فضا را فراگرفته بود. دو اتاقکی که برای نگهداری وسایل آشپزی استفاده می‌شد به‌طور کامل تخریب شده بود. صدای ناله چند نفر از زیر آوار به گوش می‌رسید. اهالی سریع دست به کار شدند و به کمک افراد گرفتار در زیر آوار شتافتند. صاحب مراسم عروسی به همراه 5 نفر دیگر از زیر آوار بیرون کشیده شدند. ماجرای انفجار بلافاصله به نیروی انتظامی و عوامل امدادی گزارش شد. چند دقیقه‌ای از حادثه نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای امدادی و انتظامی در فضای روستا پیچید. مجروحان حادثه توسط آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شدند و این درحالی بود که تحقیقات برای مشخص شدن علت اصلی حادثه در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.
اما ماجرا ازچه قرار بود
صاحب مراسم عروسی به «شهروند» گفت: غروب بود که دیگ‌های برنج را روی اجاق قراردادیم و زیرشان چوب گذاشتیم و آتش زدیم. من و چند نفر دیگر از اقواممان درحال آماده کردن مابقی غذای مهمان‌ها بودیم که ناگهان انفجار شدید رخ داد. دیگر هیچی به خاطر ندارم. وقتی به هوش آمدم در بیمارستان بودم.
«ده مرده» یکی از شاهدان ماجراست. او به «شهروند» می‌گوید: در این حادثه 5 مرد و یک پسربچه خردسال که از اهالی روستا بود به شدت مجروح شدند. آمبولانس اورژانس خیلی سریع در محل حاضر شد و به کمک آسیب‌دیدگان شتافت.4  نفر حالشان تقریبا خوب بود اما متاسفانه پسر خردسال در دم جان باخت. وقتی پزشکان اورژانس او را معاینه کردند گفتند او در همان لحظه اول به خاطر ضربه شدیدی که به سرش خورده است فوت کرده است. متاسفانه با این‌که در هیرمند یک بیمارستان ساخته‌اند و مجهز هم شده اما چون نیروی متخصص برایش در نظر گرفته نشده، تعطیل است. به همین خاطر مجبور شدند مجروحان حادثه را به بیمارستان امیرالمومنین زابل منتقل کنند. طبق آخرین خبری که به دستمان رسیده حال 3 نفر از مصدومان خوب است و مرخص شده‌اند و تنها یک نفر از آنها که احتیاج به عمل جراحی داشته همچنان در بیمارستان بستری است.
مشکلی که اورژانس داشت
دکتر رفعت مسئول فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زابل دراین‌باره گفت: متاسفانه هیچ‌گونه تماسی مبنی براینکه حادثه انفجار یا چیزی شبیه به این، در هیرمند اتفاق افتاده است و فرد یا افرادی مجروح شده‌اند با مرکز فوریت‌های پزشکی 115 هیرمند صورت نگرفته بود. همکاران ما زمانی از خبر مطلع شدند که مصدومان به مرکز درمانی مراجعه کردند. پس از اعزام امدادگران اورژانس به محل حادثه، مأموران از ورود همکاران ما به محل حادثه ممانعت به عمل آوردند و تکنسین‌های ما مجبور شدند مجروحان این حادثه را، از کنار جاده سوار آمبولانس کرده و به بیمارستان منتقل کنند. وی در ادامه افزود:  متاسفانه شهرستان هیرمند بیمارستان ندارد و تنها دارای یک درمانگاه با یک پزشک و امکانات محدود است و ما پس از تحویل گرفتن مجروحان، بلافاصله آنها را به بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) زابل اعزام کردیم تا در آن‌جا مورد درمان قرار گیرند.
توضیح مسئولان درباره علت انفجار
یک روز پس از حادثه محمدپیری رئیس شورای تأمین شهرستان هیرمند دراین‌باره گفت: این احتمال وجود دارد که شیء شبیه به یک مین قدیمی در زیر زمین مدفون بوده است اما بر اثر حرارت ناشی از آتش پخت وپز  یکباره منفجر شد.
عملیات انتحاری یک شایعه است
هنوز چند ساعتی از وقوع حادثه نگذشته بود که در روستای شغالک و روستاهای اطراف شایعه شد که این انفجار یک حمله انتحاری بوده است و به احتمال زیاد یک جلیقه انتحاری که مدتی قبل توسط یک تروریست در زیر زمین پنهان شده بود  پس از روشن کردن آتش برای پخت ولیمه عروسی منفجر شده است. پس از پخش این شایعات بلافاصله مسئولان دست به کار شدند و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها اعلام کردند این انفجار یک عملیات انتحاری نبوده است.  محمدپیری رئیس شورای تأمین شهرستان هیرمند دراین‌باره گفت: پس از وقوع این انفجار برخی‌ها با شایعه‌پراکنی سعی در متشنج کردن جو آرام حاکم بر منطقه داشتند و این انفجار را به عامل انتحاری نسبت دادند که این موضوع را تکذیب می‌کنیم و حتما عوامل انتشار این خبر را شناسایی و محکوم خواهیم کرد. موضوع توسط مأموران انتظامی درحال بررسی است و درخواست تشکیل تیم کارشناسی هم در این خصوص شده و به محض تکمیل اطلاعات توسط تیم کارشناسی، خبر آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
مینی برای زمان قدیم
در میان شایعات زیادی که درخصوص این انفجار دهان به دهان بین اهالی روستا پیچیده بود معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان علی‌اصغر میرشکاری افزود: ممکن است این انفجار به سبب موادمنفجره مخفی شده از زمان جنگ مجاهدان افغان با ارتش سرخ شوروی که معمولا از محدوده مرزی خاک ایران استفاده می‌کردند، باقی مانده باشد یا احتمال این‌که نارنجکی در زیر خاک مدفون شده که با روشن کردن آتش و گرم شدن زمین منفجر شده است. میرشکاری اظهار داشت: یک فرضیه دیگر هم وجود دارد که شاید ناشی از اختلافات طایفه‌ای باشد. با این حال موضوع به‌طور ویژه در دست بررسی است اما آنچه مسلم است این است که این مسأله اقدام خرابکارانه یا عملیات انتحاری نبوده و اصلا موضوع امنیتی هم نیست. میرشکاری گفت: در پی وقوع حادثه فرماندار و اعضای شورای تأمین شهرستان هیرمند به‌طور ویژه درحال بررسی و پیگیری موضوع هستند.
آخرین وضع مجروحان
حادثه انفجار مین در عروسی
در این رابطه دکتر خسروی رئیس بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) زابل نیز گفت: پس از وقوع حادثه مجروحان به این بیمارستان انتقال داده شدند که تعدادی از آنها به صورت سرپایی در اورژانس مورد مداوا قرار گرفتند و یک نفر از آنان که براثر جراحات وارده بر ناحیه ران و گلو حال وخیم‌تری داشت، سریعاً به اتاق عمل منتقل شد و خوشبختانه توسط تیم اتاق عمل، احیا شد. این فرد از دو ناحیه در قسمت ران شکستگی دارد، زیرچشم سمت چپ وی کبودی آشکاری نمایان است و از ناحیه حنجره هم دچار آسیب‌دیدگی شده است. خوشبختانه با تلاش همکاران در اتاق عمل این فرد احیا شده و اکنون نیز حال عمومی وی رضایت‌بخش است.


تعداد بازدید :  154