شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
خبر

در نخستین نشست تخصصی هفته ملی کودک مطرح شد
برخورد فعال با موضوع تربیت و رشد اجتماعی کودکان در ایران
شهروند| فاطمه قاسم‌زاده به‌عنوان یکی از روانشناسان فعال در حوزه کودک و نوجوان خواستار اجرایی شدن پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق کودکان، بومی‌سازی آن و توجه بیشتر مسئولان و متولیان این حوزه به این پیمان‌نامه شد.در نخستین نشست تخصصی هفته ملی و روز جهانی کودک که با عنوان کودکان در معرض آسیب برگزار شد دکتر فاطمه قاسم‌زاده با  اشاره به مهم‌ترین آسیب‌هایی که کودکان ایرانی را مورد تهدید قرار می‌دهد، گفت: کودکان در معرض آسیب را می‌توان در 4 گروه کودکان در معرض تبعیض، کودکان در معرض استثمار، کودکان در معرض خشونت و کودکان در وضع اضطرار تقسیم‌بندی کرد و مورد بررسی قرار داد. او افزود: از نسبت دادن کلمه بزه‌کاری به نوجوانان و کودکان خودداری کنید و به جای این کلمه از معارض با قانون استفاده کنید. چراکه این رفتار باعث می‌شود کودکان و نوجوانان از جامعه و خانواده طرد و بیشتر به سوی بزه‌کاری و اعتیاد کشیده شوند. او هدف تشکل‌های مردم‌نهاد حامی حقوق کودکان را رشد و تربیت صحیح کودک دانست و افزود: کودکان از 3-4سالگی نیاز به تقویت ارتباط در جامعه دارند و ایران با موضوع تربیت و رشد اجتماعی کودکان فعال‌تر برخورد کند.
دکتر قاسم‌زاده همچنین گفت: براساس تعاریف بین‌المللی عوامل موثر بر آسیب‌های وارده به کودکان را می‌توان به 3 دسته عوامل اقتصادی (فقر)، عوامل اجتماعی (مهاجرت)، عوامل فرهنگی و آموزشی (نگرش نسبت به کودک) تقسیم کرد.
این روانشناس فعال در حوزه کودکان از دولت خواست با توجه بیشتر به انجمن‌های مردم‌نهاد از ظرفیت‌های آنها برای حل مشکلات کودکان کار استفاده کنند. در ادامه این نشست دکتر حسین جوادی کارشناس آسیب‌های اجتماعی گفت: کودکان در جوامع کنونی به 3 دسته در مرز آسیب‌پذیری، در معرض آسیب و آسیب‌دیده تقسیم می‌شوند. او به شاخص‌های رفاه و فقر کودکان که مورد تأیید یونیسف است، اشاره کرد و گفت: سلامتی، آموزش، تغذیه، والدین مطلوب، دسترسی به اطلاعات، بهداشت محیط و مراقبت‌های اولیه کودک شاخص‌هایی پذیرفته‌شده از سوی جامعه بین‌المللی هستند اما در ایران و تهران در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. دکتر جوادی یکی از دلایل و عوامل اصلی مرگ‌ومیر کودکان را سوانح رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای برشمرد و این را به دلیل
 عدم آموزش کافی دانست. او سال‌های اخیر را سال‌های مرگ محلات توصیف کرد و از عدم حضور کودکان در محلات انتقاد کرد. دکتر جوادی شناخت صحیح از عوامل رفاه و کاهش فقر را ازجمله راهکارهای جلوگیری از بروز آسیب‌ها دانست و افزود: اینها جزو مسائل کلان کشور است که برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی روزافزون باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد و همه سازمان‌های مسئول باید برای کمک به رفع مشکلات و آموزش خانواده و کودکان به تشکل‌های مردم‌نهاد
 کمک کنند.

حمایت از بیماران خاص با همایش راهیان سلامت
شهروند| دومین همايش راهيان سلامت (بیماران خاص) در مجتمع آموزشی - فرهنگی زيباكنار با همكارى شورای بیماری‌های خاص سازمان صداوسیما برگزار شد. شورای بیماری‌های خاص صداوسیما دومین کاروان راهیان سلامت را با حضور بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان به مدت 4 روز در مجتمع آموزشی رفاهی زیباکنار برگزار کرد تا آ‌نها از برنامه‌های آموزشی و تفریحی مرتبط با بیماری خود بهره‌مند ‌شوند. عباس پورنصاری درباره این همایش گفت: این برنامه از روز دوشنبه 14 مهرماه آغاز شده و تا پنجشنبه 17 مهرماه ادامه دارد ضمن این‌که در این دوره خانواده‌‌های مبتلا به سرطان از مراکز استان‌ها و تعدادی از همکاران تهرانی که در دوره قبل حضور نداشتند شرکت کرده‌اند. او با اشاره به فعالیت شورای بیماری‌های خاص با محتواهای آموزشی و فرهنگی و ارتباط دوسویه با بیماران خاص خانواده صداوسیما افزود: شورای بیماری‌های خاص در کنار توجه به محتوای برنامه‌های سلامت‌محور رادیو و تلویزیون، اهتمام خاصی به ارایه اطلاعات لازم در مورد بیماری‌های خاص به کارکنان و بازنشسته‌های صداوسیما و خانواده‌هایشان دارد و با ارایه خدمات آموزش، پیشگیری، درمان و مراقبت و نگهداری به کارکنان صداوسیما سبب تغییر نگرش آنها به این بیماری‌ها شده ‌است. او افزود: شورای بیماری‌های خاص به‌ویژه در حوزه‌ 10 بیماری خاص سرطان، دیابت، ام‌اس، ایدز، هموفیلی، تالاسمی، پیوند عضو، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مزمن کلیوی و تنفسی فعالیت می‌کند.پورنصاری ادامه داد: در این سفر برنامه‌های تفریحی مانند تورهای تفریحی و زیارتی، نمایش فیلم و جنگ‌های شاد برای میهمانان در نظر گرفته شد تا خانواده‌های بیماران که به دلیل شغلی که دارند کمتر فرصت می‌کنند در کنار خانواده‌ و بیمار خود باشند از فضای تفریحی استفاده کنند ضمن این‌که ارتباط خانواده‌ها و بیماران با هم نیز می‌تواند به فضای گروه‌درمانی کمک زیادی کند.  او  افزود: طی نظرسنجی‌ای که در دوره اول این همایش انجام شد رضایت بالای همکاران و درخواست ادامه ارتباط و همکاری با این شورا تصمیم داریم ارتباط بیشتری با همکاران برقرار کنیم.


تعداد بازدید :  150