شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
اعتراض کردها در ترکیه سرکوب شد
19 کشته در درگیری‌های پلیس ترکیه و معترضان کرد داعش از مواضعش در کوبانی عقب‌نشینی کرد

شهروند | دست‌کم 19 تن در جریان تظاهرات سراسری کرد‌ها در شهر‌های ترکیه جان باختند، معترضان کرد خواستار این هستند که دولت آنکارا تدابیری را برای حفاظت از شهر کرد‌نشین کوبانی در خاک سوریه به کار گیرد. به دنبال این اعتراضات در 6استان ترکیه مقررات منع آمد و شد برقرار شد.
به گزارش رویترز  شامگاه روز سه‌شنبه و درحالی‌که اخباری از سقوط قریب‌الوقوع کوبانی به گوش می‌رسید، پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به مهار معترضان خشمگینی پرداخت که حلقه‌های لاستیک و خودرو‌های پارک‌شده در خیابان را به آتش کشیدند. معترضان کرد با برپایی تظاهراتی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه، در خیابان‌های شهر‌های شرق و جنوب شرقی ترکیه که مناطق کرد‌نشین این کشور به شمار می‌روند نسبت به انفعال دولت در برابر پیشروی داعش در کوبانی به اعتراض پرداختند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ساعاتی پیش از سقوط قریب‌الوقوع کوبانی به دست داعش خبر داده ‌بود. اردوغان درحالی به بیان این سخنان پرداخت که پیشتر عنوان کرده بود که اجازه نمی‌دهد کوبانی به اشغال داعش در‌آید و پارلمان ترکیه نیز در هفته پیش طرح مداخله نظامی برون‌مرزی برای مقابله با تروریست‌ها را تصویب کرده‌ بود. درگیری‌های ترکیه همچنین به آنکارا، پایتخت ترکیه و استانبول، بزرگ‌ترین شهر این کشور کشیده شد. به‌دنبال درگیری‌های استانبول دست‌کم 100 نفر بازداشت و 30 تن دیگر نیز مجروح شدند. بنابر اعلام نشریات روز گذشته ترکیه در بین مجروحان 8 پلیس نیز به چشم می‌خورد. خونین‌ترین اعتراضات در «دیاربکر» صورت گرفت که بزرگ‌ترین شهر کردنشین در جنوب شرق ترکیه‌ است. درگیری معترضان و پلیس این شهر 5 کشته بر جا گذاشت. به گزارش رسانه‌های محلی در شهر «وارتو»، از استان شرقی «موس» نیز جوانی 25ساله جان باخت و دست‌کم 6 تن زخمی شدند. این جوان 25ساله که «هاکان بوکسور» نام داشت بر اثر برخورد قوطی گاز اشک‌آور پلیس با سرش مجروح شد و جان باخت. به گزارش این رسانه‌ها 2 تن دیگر نیز در استان «سیرت» جان باختند و یک تن دیگر نیز در شهر «بتمن» کشته شد. مقامات ترک در واکنش به این اعتراضات در شهر‌های کردنشین دیاربکر، سیرت و شهر وان که صحنه راهپیمایی هزاران نفر از معترضان پیشروی داعش در کوبانی بود منع رفت‌و‌آمد اعلام کردند. به دنبال این نا‌آرامی‌ها مدارس دیاربکر در روز گذشته برای یک‌روز تعطیل شد و تمامی پرواز‌های فرودگاه‌های دیاربکر نیز لغو شد. منع رفت‌و‌آمد همچنین در مناطق مرزی ترکیه با سوریه، که این روز‌ها صحنه‌ تجمع و اعتراض هزاران نفر از مردم کرد است برقرار شد. افکان علاء، وزیر کشور ترکیه نیز افرادی را که دست به خشونت زدند خائن خواند و گفت «به خشونت‌ها پاسخ داده می‌شود و این وضع باید به سرعت پایان یابد و خیابان‌ها خالی ‌شود. در غیراین صورت این مسأله عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ای به دنبال خواهد داشت.»
عقب‌نشینی داعش در بخش‌هایی از کوبانی
در همین حال گزارش‌ها از کوبانی حاکی از آن است که شبه‌نظامیان داعش پس از حملات هوایی ائتلاف تحت فشار قرار گرفتند و از سوی جنگجویان کرد تا مرز این شهر به عقب رانده شدند. عقب‌نشینی اعضای داعش از کوبانی، همچون پیشروی آنها در دوشنبه به صورت شبانه صورت گرفت. به گزارش الجزیره، مبارزان کرد روز چهارشنبه تأیید کردند که حملات هوایی ائتلاف برای آنها فرصتی فراهم کرد تا داعش را بار دیگر تا مرز‌های شهر کوبانی عقب بنشانند و مناطقی را که روز دوشنبه از دست داده ‌بودند بازپس گیرند. به گفته نظامیان کرد، آنها روز گذشته بار دیگر در وضع تهاجمی قرار گرفته‌اند. «رامی عبدالرحمن»، مدیر دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه نیز روز گذشته گفت: داعش به‌صورت شبانه از مناطق مختلفی در شرق و جنوب غربی کوبانی عقب‌نشینی کرده ‌است. به گفته عبدالرحمن، شبه‌نظامیان داعش همچنان در بخش شرقی مرز این شهرستان حضور دارند اما از غرب این شهر خارج شده‌اند. به گفته او حملات هوایی تلفاتی را به داعش وارد کرده‌ و دست‌کم 4 وسیله نقلیه داعش را نابود کرده ‌است.
زنان کوبانی در خط مقدم نبرد با داعش
حملات همه‌جانبه داعش به مناطق کرد‌نشین تا بدانجا پیش رفته که زنان کرد نیز اسلحه به دست گرفته و درخط مقدم مبارزه با داعش حضور یافته‌اند. به گفته این فرمانده یگان حفاظت مردمی کرد «نیمی از شبه‌نظامیان داعش در مرز توسط مبارزان زن کشته شده و اگر آنها می‌خواهند به جهنم بروند باید به مبارزات خود با ما ادامه بدهند.» درکی افزود: ‌من به نیروهای خود و دستاوردهایشان در مبارزات افتخار می‌کنم و آنها نمونه‌ای برای زنان سراسر جهان هستند. مناطق مرزی میان عراق و سوریه پس از آن‌که نیروهای ارتش این دو کشور گذرگاه‌های مرزی را رها کردند درحال حاضر تحت کنترل داوطلبان کرد است. مبارزان زن کرد در پست‌های دیده‌بانی مرزی مستقر هستند که به آنها اجازه می‌دهد تمامی فعالیت‌های داعش در عراق و سوریه را نظاره کنند. مبارزان زن کرد یک‌سوم نیروی مقاومت کردها را تشکیل می‌دهند. در همین حال «روزارین»، یکی از زنان کرد اعتراف می‌کند که پیش از آغاز جنگ علیه داعش هیچ‌گاه در زندگیش به کسی شلیک نکرده بود.


تعداد بازدید :  91