شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد
انتقاد از رویکرد تخریبی برخی رسانه‌ها علیه ظریف

شهروند| رویکرد برخی رسانه‌های مخالف دولت و مخالف روند مذاکرات هسته‌ای روز گذشته با واکنش انتقادی سخنگوی وزارت امورخارجه مواجه شد. مرضیه افخم روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به روند تخریبی برخی رسانه‌ها علیه محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه که با دستاویز قرار دادن سخنان وی در شورای روابط خارجی آمریکا انجام می‌شود، با انتقاد از برخی رسانه‌ها در انتشار غیردقیق اظهارات آقای ظریف، تصریح کرد:  متن سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در شورای روابط خارجی در سایت این شورا به‌طور دقیق قرار گرفته است و کسانی که می‌خواهند در این رابطه اطلاع دقیق کسب کنند می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.
وی همچنین به انتشار ترجمه نادرست این سخنان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در انتشار این سخنان به‌طور سلیقه‌ای برخورد شده و تنها چند جمله از مجموعه صحبت‌های ایشان انتخاب شده است که آن هم به درستی ترجمه نشده بود. برای کسانی که می‌خواهند برداشت‌های خود را از این صحبت‌ها ارایه کنند توضیحی نمی‌توان داشت و کسانی که این بحث را ادامه می‌دهند هم مبنای صحبت‌هایشان همان ترجمه غلط است. وی تأکید کرد:  نگاه ما در بحث هسته‌ای باید منافع محور باشد و این موضوعی تردیدناپذیر است و پرداختن به این موضوع از جهت منافع حزبی و گروهی مردود است. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت:  موضوع هسته‌ای از طرف همه اعضای تیم مذاکره‌کننده و مسئولان کشور به دقت دنبال می‌شود و آنها تلاش می‌کنند که آسیبی به مذاکرات وارد نشود. افخم افزود: امیدواریم دوستانی که به این بحث‌ها می‌پردازند بیش از پیش منافع ملی را در نظر بگیرند. پیشتر برخی از رسانه‌های مخالف روند مذاکرات هسته‌ای براساس ترجمه‌ای غلط در سخنان محمدجواد ظریف روندی را در پیش گرفته و صراحتا اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواسته‌های جناحی و حزبی‌اش را در مذاکرات دخیل می‌کند. این رسانه‌ها از قول ظریف نوشته بودند:  اگر غرب در مذاکرات هسته‌ای با ایران به توافق نرسد جریان غرب ستیز در ایران بر سر کار خواهد آمد.» این سخنان درحالی از قول ظریف مطرح شد که وزارت امورخارجه این نقل قول را تکذیب کرده و متن صحیح اظهارات ظریف را برای اطلاع منتشر کرد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در سخنانی با اشاره به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که ایران و گروه 1+5 در مواضع اصولی اتفاق‌نظر دارند، با اظهارات پیشین وی مبنی بر کند بودن روند مذاکرات هسته‌ای در نیویورک پارادوکس و تناقضی وجود دارد، گفت:  ما پارادوکس و تناقضی در این مورد نمی‌بینیم. وی ادامه داد:  دو طرف تلاش دارند از طریق مذاکره راه‌حلی را برای این بحران ساختگی پیدا کنند. این بخش مشترک مذاکرات است. در عین حال پیشرفت‌ها کند است اما تفاهمی وجود دارد مبنی بر این‌که مذاکرات ادامه یابد. افخم اضافه کرد: درک بهتری درباره موضوعات اختلافی نسبت به گذشته درحال پدید آمدن است و از این بخش‌ها در عین حال که بخش‌های دیگر مهمی درحال گفت‌وگو است می‌توان به‌عنوان بخش‌های اشتراکی یاد کرد. بحث تناقض و پارادوکس نیست. اگر دیدگاه‌ها به هم نزدیک باشد دیگر مذاکره با این مفهوم معنایی ندارد.
مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره کمپین حمایت از توافق هسته‌ای اخیر تعدادی از فیلمسازان مطرح کشورمان و واکنش‌های منفی به آن از سوی برخی، اظهار کرد: پوستری از سوی هنرمندان کشور در حمایت از روند مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است. برخی هنرمندان پیش از این نیز در حمایت از مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند و ما از این ایده کلی در چارچوب دیپلماسی عمومی استقبال کردیم. وی ادامه داد:  همان‌طور که مشاهده کردید وزارت امور خارجه اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر و مراتب قدردانی خود را اعلام کرد. افخم تأکید کرد با توجه به این‌که این فیلمسازان از چهره‌های شناخته شده در خارج از کشور هستند اقدام آنها با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان خارجی مورد حمایت است. ما پاسخ‌هایی در این رابطه دریافت کرده‌ایم و معتقدیم اقدام موثری در بیرون از کشور بوده است. هرچند در داخل، برخی از این اقدام برداشت دیگری داشتند. وی در پاسخ به این‌که این پوستر از طرف وزارت امور خارجه طراحی شده است؟ گفت:  گروه‌هایی در حوزه دیپلماسی عمومی فعالیت دارند که در حوزه هنرمندان نیز ما از این گروه‌ها و افراد و فعالیت در زمینه حمایت از مذاکرات هسته‌ای استقبال کردیم.
تنها در صورت درخواست سوریه
در مبارزه با داعش کمک خواهیم کرد
افخم درباره نقش ترکیه در تحولات عراق و حمایت از تروریست‌ها، گفت:  در این رابطه آقای ظریف با همتای ترک خود که همزمان با مصوبه مجلس ترکیه برای ورود به حملات نظامی علیه تروریست بود گفت‌وگو کردند و نگرانی خود را نسبت به هر اقدامی که شرایط منطقه را پیچیده‌تر کند بیان کردند و ما اعلام کردیم که ترک‌ها باید با تحولات منطقه مسئولانه برخورد کنند. نگرانی‌های ما نسبت به برخی اقدامات در شرایط کنونی وجود دارد و ما امیدواریم کشورها هوشمندانه و واقع‌بینانه برخورد کنند تا تروریست به سمت اهداف مقطعی و کوتاه مدت و منافع موردی کشورها هدایت نشود. افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وزارت امورخارجه چه اقدام عملی را در مقابله با داعش و محکومیت اقدامات آن انجام داده است، گفت:  ما همواره اعلام کرده‌ایم باید نسبت به حاکمیت ملی و احترام به موازین بین‌المللی در هر عملیاتی علیه تروریسم با دقت برخورد شود و اگر کشورها درخواستی از ایران برای کمک داشته باشند ما آن را بررسی و در زمینه‌های مختلف کمک خواهیم کرد؛ این سیاست کلی ایران است و متناسب با روند تحولات به ارایه کمک و مشاوره می‌پردازیم. وی در رابطه با درخواست سوریه از ایران برای کمک به خارج کردن تروریست‌ها از کوبانی، گفت:  تا الان از طرف سوریه درخواست کمک صورت نگرفته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره کمک به مردم کوبانی، اظهار کرد: کمک‌های انسان دوستانه، دارویی و بهداشتی به‌ویژه با آغاز فصل سرما توسط سازمان هلال‌احمر ایران در اولین فرصت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
پیشنهاد هسته‌ای غرب در نیویورک
مبنای فنی نداشت
افخم در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» مبنی بر این‌که در زمان مذاکرات هسته‌ای در نیویورک دو پیشنهاد درباره چگونگی نصب سانتریفیوژ و تجهیز آنها مطرح شد آیا این پیشنهادها را تأیید می‌کنید؟ گفت: در هر دوره از مذاکرات به‌ویژه در بحث هسته‌ای طرف‌ها با ابتکاراتی وارد مذاکره می‌شوند. اما این‌که آن ابتکارات و پیشنهادها مورد پذیرش هم قرار می‌گیرد یا خیر بحث متفاوتی است. ما هم این دو پیشنهاد را در رسانه‌ها دیدیم اما چون مبنای سیاسی و فنی برای پذیرش آنها وجود نداشت به لحاظ رسانه‌ای هم به آن نپرداختیم.
افخم در پاسخ به سوالی دیگر درباره انتشار برخی اخبار از رسانه‌های خارجی مبنی بر این‌که آژانس گفته است ایران در پاسخ به دو سوال باقی‌مانده از مرحله سوم همکاری‌ها یک ماه تأخیر داشته است، گفت: همان‌طور که نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد این اخبار دقیق نیست. ایران همکاری کاملی با آژانس داشته و در این مسیر در چارچوب زمانی خود پیش می‌رود. البته برخی موضوعات زمان‌بر است اما این به معنی نبودِ همکاری نیست. ما تصور می‌کنیم برخی اخبار با هدف حاشیه‌سازی منتشر می‌شود. همچنین شاهدیم اخبار مربوط به ایران در آژانس پیش از آن‌که به نمایندگان رسمی کشورها در شورای حکام اعلام شود و نماینده ما از آن مطلع شود خیلی سریع در برخی از رسانه‌های خارجی منتشر  و درباره آن خبرسازی می‌شود. ما به این روند انتقاد داریم و معتقدیم به فضای اعتماد و مسیر کارشناسی لطمه می‌زند و امیدواریم این رفتار اصلاح شود. وی درباره لغو تحریم‌ها نسبت به یک فرد و 6 موسسه ایرانی از سوی انگلستان، گفت: ما از ابتدا هم اعلام کرده‌ایم که تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی و ناعادلانه است و درباره ادله خودمان اقداماتی حقوقی صورت گرفته است. وی اقدام انگلستان در لغو تحریم‌های اخیر را یک گام رو به جلو دانست و افزود: امیدواریم این واقع‌بینی‌ها به‌طور قوی‌تر و فراگیرتر تداوم یابد. در عین حال از رأی صادر شده و روند پیش‌رو استقبال می‌کنیم. افخم خاطرنشان کرد: همان‌طور که ظریف به آن اشاره کرد مسائل منطقه‌ای مقداری بر روند مذاکرات تأثیر داشته است و بخشی از کندی کار ناشی از تحولات منطقه است اما ما تلاش داریم موضوع مذاکرات هسته‌ای از هرگونه تبعات منطقه‌ای و تأثیرات تحولات مصون بماند و در چارچوب فنی و سیاسی موردنظر خود پیش رود. افخم درباره پیشرفت مذاکرات هسته‌ای که از سوی برخی طرف‌های گروه 1+5 پیشرفت 95‌درصدی اعلام شده است، گفت:  ضمن این‌که مذاکرات رو به جلو درحال انجام است اما اختلافات روی موضوعات اصلی هنوز باقی است و نمی‌توانم ارزیابی دقیقی از این‌که چه میزان پیشرفت داشته است را بکنم. تلاش می‌شود تا ضمن ارایه دیدگاه‌ها توافق برد - برد حاصل شود. البته کار مذاکراتی سختی را پیش‌رو داریم اما در مسیر منطقی و معقولانه در حرکت هستیم.


تعداد بازدید :  111