شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
در نشست مشترک دولت و مجلس مطرح شد:
روحانی: ایران و 1+۵ درباره مسائل اصولی با یكدیگر اتفاق نظر دارند
لاریجانی: رئیس‌جمهوری مشی عقلانی و درستی را در سیاست خارجی دنبال می‌کند

بهارستان، سه‌شنبه‌شب گذشته، برای چهارمین بار میزبانی نشست مشترک دولت و مجلس را برعهده گرفت. در این نشست حسن روحانی به همراه اکثر اعضای کابینه‌اش 2 ساعتی در صحن علنی مجلس با بهارستان‌نشینان از نزدیک گفت‌وگو کرد،چنانچه روز بعد محمدباقر نوبخت تصریح کرد دولت در جریان نگاه نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به مسائل کشور قرار گرفت. روحانی در ابتدا و پیش از سخنرانی‌اش به صحبت‌های نمایندگان که بیشتر پیرامون خشکسالی، نحوه انتقاد کردن و برخی مسائل اقتصادی بود، گوش داد و در ادامه در صحبت‌هایش دغدغه‌های نمایندگان را بی‌پاسخ نگذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی سخنان خود را با تأکید بر دولت راستگویی آغاز کرد و گفت:  دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سوال كارشناسی مشكلی ندارد اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت، تردید شود. رئیس‌جمهوری در بخش ابتدایی صحبت‌هایش با تشریح وضع اقتصادی دولت طی یک‌سال گذشته اظهار کرد: برخی دوستان می‌گفتند كه كاهش تورم در هنگام اجرای سیاست‌های خروج از ركود به مثابه سمی كشنده است اما دولت درحالی‌كه نمی‌توانست از سیاست‌های انبساطی كمك گرفته یا منابع و درآمد‌های ارزی خود را افزایش دهد یا از تسهیلات خارجی استفاده كند، همزمان با كاهش تورم سیاست‌های خروج از ركود را نیز اجرا كرد كه این به هیچ وجه كار آسانی نیست.
رئیس‌جمهوری تصریح كرد:  امروز با اطمینان می‌توان گفت كه از ركود خارج شده‌ایم و هیچ تردیدی دراین‌باره وجود ندارد.
رئیس‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینكه ایران و 1+۵ درباره مسائل اصولی با یكدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزییات است، تصریح كرد: در اینكه در اراك نیروگاه ساخته شود یا ایران از فناوری غنی‌سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اینكه مسائل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط درباره جزییات و كمیت مسائل است.
روحانی تعداد بسیار زیاد درخواست‌ها برای ملاقات با وی در سفر نیویورك را نشانه عظمت ملت ایران دانست و گفت: به حول و قوه الهی در حل معضلات اقتصادی گام‌های مهمی در شرایط تحریم به پیش برداشته‌ایم تا دنیا بداند دولت و ملت ایران قادر است حتی در شرایط تحریم مشكلات خود را حل كند.
روحانی با تصریح دوباره به اینكه وجود اختلاف و تفاوت نظر در كشور امری طبیعی است، اظهار داشت: البته همه باید نسبت به مسائل ملی و كلی كشور با یك صدای واحد سخن بگویند. مذاكره‌كنندگان ما آن زمان می‌توانند در برابر خارجی مذاكره كنند كه دشمن ببیند دولت ایران می‌تواند حتی در شرایط تحریم كشور را از ركود خارج و تورم را مهار کند.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینكه براساس وعده‌ای كه در سیاست خارجی به مردم داده بودیم و به اندازه یك‌سالی كه از شروع به كار دولت سپری شده است، موفق عمل كرده‌ایم، اظهار داشت: امروز با همه همسایگان روابط دوستانه را گسترش داده‌ایم و تنش‌هایی كه بعضا وجود داشت كاهش یافته و به غیراز یكی دو كشور با بقیه روابط صمیمی داریم و این روابط دوستانه به همه قاره‌های مختلف و كشورهایی كه علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران هستند تعمیم یافته است.
پس از پایان صحبت‌های حسن روحانی، رئیس مجلس نیز صحبت‌های خود را با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک آغاز و تأکید کرد: سخنرانی و مصاحبه‌های ایشان سنجیده بود و نشان می‌داد که مشی عقلانی و درستی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند و از این جهت از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه که تلاش وافری را انجام داده‌اند، تشکر می‌کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علامت مثبت در اقتصاد کشور در جهات مختلف دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دولت و مجلس مسیر درستی را برای بهبود شرایط اقتصادی دنبال می‌کنند.
لاریجانی تصریح کرد: به یاد داشته باشیم شرایطی را گذرانده‌ایم که تورم به صورت روزانه تغییر می‌کرد و رشد اقتصادی 5- خسارت بسیاری برای کشور به بار آورد و اکنون مشاهده می‌شود مسیر در سمت درست هدایت می‌شود که این نتیجه تلاش خیلی خوب دولت در این زمینه بوده است.
رئیس مجلس تصریح کرد: این امیدواری دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل این است که مردم احساس می‌کنند رفتار معقولی در دولت وجود دارد و اشکالات دیده و حل می‌شوند. همچنین مردم به حل مسائل هسته‌ای امیدوار هستند و این‌که دیپلماسی درستی در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل دنبال می‌شود. همه اینها کمک می‌کند که امیدواری در دل مردم به وجود بیاید و نباید بگذاریم این امیدواری مخدوش شود.


تعداد بازدید :  88