شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
حتی دیکتاتورها هم آیفون را می‌پسندند
آیفون 6 به سبک کره‌شمالی

گروه اقتصادی شهروند | کره‌شمالی، کشوری است که تاکنون داستان‌های عجیب و غریبی از آن منتشر شده است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. آنجا کشوری است که در آن دولت 28 مدل مو برای مردم کشور تصویب و قانونی اعلام کرده است، بزرگ‌ترین ارتش را دارد و نرخ سوادآموزی در این کشور 100‌درصد است، 33‌درصد کودکان آن به سوءتغذیه مزمن دچارند، و کمتر از 20‌درصد زمین‌های آن قابل کشاورزی است. کره‌شمالی که هیچ‌گونه رابطه‌ای با خارج ندارد به نظر می‌رسد این اواخر تصمیم دارد با دنیای خارج همخوانی بیشتری داشته باشد و به همین دلیل به بازار فناوری روی آورده است.
درحال حاضر یکی از داغ‌ترین گجت‌های موجود در بازار آیفون 6 است، اما در کره‌شمالی تنها تلفن هوشمندی که می‌توان به‌طور قانونی آن را خرید که البته دولت هم تأییدش کرده باشد، «پیونگ یانک تاچ» است! دولت کره‌شمالی نخست تلفن هوشمند، «آریرانگ»، را در 2013 ساخت که به نظر می‌رسید به وسیله نسخه اصلاح‌شده‌ای از سیستم عامل آندروید شرکت گوگل فعالیت می‌کند. اکنون تلفن ارتقایافته پیونگ یانگ تاچ در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود و ظاهر آن تاحدودی شبیه آیفون 3 است.
البته در این کشور دسترسی به اینترنت ممنوع است به همین دلیل این دستگاه از شبکه دولتی اینترانت استفاده می‌کند. شبکه3G کره‌شمالی نیز قدمت دیرینه‌ای ندارد و از 2013 میلادی آنلاین شده است. از سویی براساس تحریم‌هایی بین‌المللی ورود آیفون به این کشور ممنوع است و احتمال کمی هم وجود دارد دولت ورود آن را به داخل مجاز کند.
کیم جونگ اون زمامدار این کشور‌ سال گذشته از یک واحد ساخت آریرانگ بازدید کرد و در همین دیدار از قدرت خلاقیت و اشتیاق وطن‌دوستانه کارمندان و کارگران آن واحد تقدیر کرد.
او به کارگران گفته بود: بسیار زیباست که می‌بینم تلفن‌های دستی با فناوری خارق‌العاده‌ای ساخته شده‌اند. او به کارگران کارخانه نصیحت کرده بود بهترین رنگ‌ها و اشکال را برای تولید تلفن انتخاب کنند که مردم آنها را بپسندند. کیم جونگ اون به دلیل صفحه لمسی و وضوح دوربین دستگاه آن را بسیار مناسب  می‌دانست.
بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که چندی پیش اخباری از دیدار کیم جونگ اون از کارخانه اپل منتشر شده بود اما در این خصوص یک بلاگ ژاپنی ادعا کرد که تلفن فعلی کره شمالی احتمالا یک دستگاه تلفن چینی وارداتی «یونی اسکوپ» است. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست این تلفن برای استفاده عموم مردم ساخته شده یا گروه برگزیده‌ای از افراد. در هرحال آریرانگ و پیونگ یانگ تاچ در این کشور نوعی کالای لوکس به حساب می‌آیند.


تعداد بازدید :  114