شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
خانه به خانه

رئیس دانشگاه اراک:  غلبه کمیت بر کیفیت، مهم‌ترین چالش پیش‌روی دانشگاه‌هاست
یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش ‌روی دانشگاه‌ها غلبه کمیت بر کیفیت است درحالی‌که باید از مدرک‌گرایی و تولید مدرک در دانشگاه‌ها فاصله گرفت و به کیفیت توجه کرد.
رئیس دانشگاه اراک در همایش پژوهش مأموریت‌گرا کلید تعامل صنعت و دانشگاه ضمن بیان این مطلب، ارتباطات بین‌المللی را شاه‌کلید رفع مشکلات فناوری و صنعت در کشور عنوان کرد و گفت: برای پیشرفت در علم و فناوری راهی جز تعامل با مراکز علمی - تحقیقاتی دنیا نداریم.
سعید حمیدی راهکارهایی را برای تعامل بهتر صنایع و دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی متناسب با صنعت، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و تعریف جایگاه مسئولان دولتی به‌عنوان حلقه‌های واسط بین دانشگاه و صنعت از راهکارهای پیشنهادی است.
وی به سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بهینه‌سازی عملکرد ساختار تحقیقاتی کشور، تحول ارتباط بین دانش و صنعت، توسعه ارتباطات بین‌المللی، توجه به تحصیلات تکمیلی و افزایش بودجه تحقیقاتی از سیاست‌های مدنظر ایشان در این حوزه است.
حمیدی بیان کرد: تحقیقات دانشگاهی باید کاربردی و موثر در حل معضلات جامعه باشد.
 وی در این راستا به رشد 6/1 تولید علمی کشور در ‌سال 2014 اشاره کرد و گفت: این رشد سبب شده تا ایران بتواند مقام 19 علمی را از آن خود کند. در ادامه دبیر همایش نیز به یکسان نبودن جایگاه علم و صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: کسب رتبه 19 در تولید علم، رتبه 90 در حوزه علم و صنعت و رتبه 120 در حوزه فناوری حاکی از مرتبط نبودن صنعت و دانشگاه است.
موسوی گفت: پژوهش باید مأموریت‌گرا باشد، پژوهشی که نتیجه و خروجی آن ارتقای دانش فنی، افزایش بهره‌وری در صنعت، افزایش رقابت‌پذیری و کاهش قیمت محصول باشد مأموریت‌گرا   می‌شود.
وی به چشم‌انداز دانشگاه در قرن 21 اشاره کرد و گفت: محصول دانشگاه‌ها در سده 21 دانشجوی خالق تولید است نه جویای کار، در چنین دانشگاهی به کاربرد علم بیشتر از تولید و انتقال علم اهمیت داده می‌شود از این‌رو باید محور پژوهش در دانشگاه‌ها متناسب با واحدهای صنعتی برنامه‌ریزی شود.
 
معاون راه روستايي وزارت راه‌وشهرسازي مطرح كرد
سرعت‌ گرفتن احداث راه روستايي هرمزگان با مشاركت دهياري‌ها
معاون راه روستايي وزارت راه‌وشهرسازي از آسفالت 200كيلومتر از راه‌هاي روستايي هرمزگان تا پايان امسال خبر داد. مهندس سيدحسين ميرشفيع در بازديد از راه‌هاي روستايي شرق هرمزگان گفت: از ابتداي امسال تاكنون 80كيلومتر از محورهاي روستايي هرمزگان آسفالت شده  كه انتظار داريم علاوه بر اين 200كيلومتر ديگر نيز به مجموع راه‌هاي روستايي هرمزگان نيز اضافه شود.
وي در ادامه به نقش دهياري‌ها و خيران در آباداني روستاها اشاره كرد و گفت: يكي از حركات قابل تحسيني كه آغاز شده مشاركت دهياري‌ها و خيران در ساخت جاده‌هاست كه راه را بر سرعت بخشيدن به آسفالت محور روستايي هموار كرده است.
به‌گفته ميرشفيع، در اين ارتباط 100كيلومتر راه روستايي در حال احداث است كه پس از تكميل زيرسازي توسط دهياري‌ها، راه‌وشهرسازي نسبت به آسفالت آنها اقدام مي‌كند. وي مشاركت مردم هرمزگان را در احداث راه ستود و بيان داشت:   اين اقدام  زمينه   براي فعاليت بيشتر را هموار كرده است.
معاون وزير راه‌وشهرسازي ادامه داد: در حال حاضر 1500كيلومتر از راه‌هاي روستايي بالاي 50خانوار هرمزگان نياز به آسفالت دارد كه بايد به سرانجام برسد. از سوي ديگر هرمزگان از نظر ميانگين كشوري نيز پایين‌تر است كه مي‌طلبد تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد. وي ابراز اميدواري كرد بتوان بودجه ويژه‌اي براي مناطق كمتر توسعه‌يافته تخصيص داد تا زمينه آباداني روستاهاي هرمزگان نيز فراهم شود.


تعداد بازدید :  125