شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
كتاب‌هايي براي مبارزه با اعتياد

|  رضا گرشاسبي   |

عطش براي آزادي
اگر علاقه‌منديد كه پرده از تاريكخانه اعتياد براندازيد و كاشف معماي اعتياد باشيد اين كتاب را ورق بزنيد. چرا كه اين كتاب با شگردهاي روانشناختي، خوانندگان خود را با افکار و رفتار  معتادان آشنا مي‌سازد.
از جهت علمي و تجربي، در ساختار اعتياد، دو عامل اصلي وجود دارد: وسوسه و اجبار که براي خنثي کردن آنها، از پرهيز و ايمان بهره‌برداري مي‌شود. ايمان به ما کمک مي‌کند تا از وسوسه پيشگيري کنيم و پرهيز نيز، به ما مي‌آموزد تا در دام تخيلاتي كه ما را به تاريكخانه اجبار مي‌كشاند نيفتيم. بد نيست ببينيم چه عواملي سبب پيشگيري از وسوسه و پرهيز از اجبار مي‌شوند.
يادداشت‌هاي غار
يكي از معتادان آمريكايي كتابي نوشته است به نام يادداشت‌هاي غار كه در آن، به كمك پيامك‌هايي كوتاه، دوستان معتادش را به پاكي و زندگي پاك دعوت مي‌كند. اميدواريم كسي در دام اين بلاي تاريكي نيفتد. مرور اين كتاب شايد بد نباشد. به ديدنش مي‌ارزد.
پيشگيري از لغزش
در بين معتادان درحال بهبودي افرادي هستند كه پس از ترک موادمخدر و حتي تجربه بهبودي در گروه‌هاي خودياري 12 قدمي، مرتبا در دام لغزش مي‌افتند و بيماري اعتياد دوباره در آنها ادامه مي‌يابد.
اين افراد نه‌تنها از بيماري اعتياد رنج مي‌برند بلکه از مشکل ديگري که در اثر تداوم و فعاليت بيماري اعتيادشان در آنان به وجود آمده است، در عذابند. ترجمه اين کتاب به‌عنوان يکي از ابزارهاي پيشگيري از لغزش مي‌تواند به معتادان مبتلا به «لغزش مزمن» کمک کند و آنهايي هم که تا به حال لغزش نکرده‌اند، با استفاده از برنامه‌هاي کمکي و راهکارهاي ارایه شده در اين کتاب، مي‌توانند احتمال «لغزش» را در زندگي خود کاهش دهند.
امروز را درياب
پيام امروز برگزيده‌اي است از کتاب‌هاي «تولد دوباره» و «عطش براي آزادي» كه به صورت رهنمودهاي روزانه در 365 روز ‌سال براي معتادان درحال بهبودي و به منظور  ترميم ديدگاه‌ها، گفتار و رفتار معتادان تدوين شده است.
باز هم بينديش
 بازهم بينديش كتابي است شامل پيام‌هايي جذاب، که توسط دکتر رابرت آنتوني نوشته شده و فروهر تشويقي آن را به زبان فارسي برگردانده است.
مديريت انکار
 برخي از متخصصان حوزه اعتيادشناسي معتقدند كه اخلاق و ضعف‌هاي اخلاقي و ضعف منش و شخصيت عمومي سبب گرايش به اعتياد مي‌شود. يكي از اين افراد ترنس گورسکي  است. در اين کتاب درباره مديريت انکار سخن مي‌گويد. مهم‌ترين چيزي که سبب اعتياد مي‌شود. مطالعه و استفاده از راهکارهاي اين کتاب جزو پيشنهاداتي است که به استادان و دانشجويان دوره مددياري اعتياد، مددکاري، روانشناسي، جامعه‌شناسي، پزشکي و روانپزشکي مي‌شود.
ترس
اين کتاب درباره ترس‌هاي مثبت و منفي است. ترس‌هايي مثبت است که ما با رعايت آنها زندگي خودمان را حفاظت مي‌کنيم و حد و مرزمان را مي‌شناسيم تا به حريم ديگران تجاوز نکنيم و ترس‌هاي منفي به ترس‌هايي مي‌گويند که درواقع اتفاق نيفتاده‌اند و ما بدون دليل و در اثر داشتن بيماري از آنها مي‌ترسيم. ما آن ترس‌ها را ملکه ذهن خودمان مي‌کنيم و به واسطه آن لذت زندگي را از دست مي‌دهيم؛ مثل ترس از آينده يا حتي مرگ.
راه نجات
هزار معتاد ايراني دست به دست هم داده‌اند و تجربه هزاره نشيني خودشان را در يك كتاب جمع كرده‌اند و نام راه نجات را بر آن گذاشته‌اند. اين کتاب روش‌هاي ترک اعتياد به وسيله عرقيات و جوشاندني‌ها را توضيح مي‌دهد.
فرشته
 يک رمان خواندني درباره اعتياد. «فرشته» برگزيده‌اي از خاطرات يک سرطاني است که در اثر اعتياد به موادمخدر، الکل و نيکوتين گرفتار سرطان شده است اما ... اين كتاب را بخوانيد تا ببينيد معجزه ارتباطات خوب و انساني چه كارها كه نمي‌كند.
كوه يخ
 در اعتياد چند مسأله بسيار اهميت حياتي دارد و شناخت آنها در عبور از دوزخ اعتياد ضروري است: بستگان و وابستگان معتاد.
مشهور است كه كوه يخ 10 درصدش پيدا و 90 درصدش زير آب پنهان است. معتادان و وابستگان آنها نيز مثل کوه يخ هستند؛ يعني 10درصدشان بيرون آب است و 90‌درصد داخل آب. با خواندن اين کتاب مي‌شود به آن 90‌درصد شخصيت پنهان اطرافيان معتاد كه به نوعي تاثيري در معتاد شدن آنها دارد رسيد و آن را شناخت.
کودکان نيز در خطرند
 با مطالعه اين کتاب متوجه خطراتي مي‌شويم که بيماري اعتياد، مصرف نيکوتين و مواد مخدر، براي کودکان دارد و مي‌فهميم اينها چه صدمات جدي و باور نکردني‌اي به کودکان مي‌زنند.
هم‌وابستگي
 کتاب «هم‌وابستگي» درباره اصول 12 قدم درماني اعتياد است که براي وابسته و هم‌وابسته کاربرد دارد. اين کتاب براي راهنمايي معتادان و خانواده‌هاي معتاد بسيارمهم است.
خاطرات يک معتاد
 در اين کتاب چگونگي شکل‌گيري اعتياد و عواملي که يک کودک را از 4سالگي به ورطه اعتياد و کارهاي خلاف مي‌کشاند، به زبان ساده توضيح داده شده است.


تعداد بازدید :  152